• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 19 بهمن 1399
کد مطلب : 123921
+
-

شعله‌های سوزان در جنگل‌های گیلان

وزش باد گرم در 2‌ماه اخیر ۱۴۰هکتار از جنگل‌های گیلان را خاکستر کرد

منابع طبیعی
شعله‌های سوزان در جنگل‌های گیلان

سیدمحمد فخار- خبر‌نگار

جنگل‌های هیرکانی استان گیلان طی 2ماه اخیر بارها و بارها طعمه حریق شده و افزایش شمار این آتش‌سوزی‌ها نگرانی بابت این بخش از جنگل‌های ارزشمند کشور را افزایش داده است. طی دی‌ماه 50فقره و در روزهای اخیر، 27فقره آتش به جان عرصه‌های جنگلی این استان افتاده و موجب خاکستر شدن تعداد چشمگیری از درختان شده است. وزش باد گرم عامل اصلی این آتش‌سوزی بود.

آخر هفته آتشین
در پایان هفته اخیر، 27فقره حریق در شهرستان‌های مختلف گیلان به وقوع پیوسته است. سرهنگ محمد قربانی‌لرد، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان در این‌باره به ایسنا گفت که وزش باد گرم شدید در سطح استان گیلان این حریق‌ها را گسترده کرده است. بررسی‌ها نشان داده وقوع ۲۷فقره حریق در شهرستان های مختلف گیلان در مدت کوتاه نشان‌دهنده وزش باد شدید و افزایش دما بوده است. فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، شهرستان‌های فومن، سیاهکل، آستانه اشرفیه، لاهیجان، رشت، تالش، شفت، رودبار و رضوانشهر را درگیر حریق دانست و خاطرنشان کرد: بیشترین فقره آتش‌سوزی مربوط به شهرستان رودبار است؛ البته همه این آتش‌سوزی ها به‌صورت لکه ای و زیر هکتار است. وی مجموع حریق های به وقوع پیوسته در سطح جنگل های استان را ۲۲هکتار دانست و گفت: ساعت یک بامداد روز شنبه این حریق ها اطفا شد.

آتش در اراضی جنگلی تالش
آتش 2هزار مترمربع از اراضی جنگلی منطقه دیزگاه جوکندان تالش را نیز سوزاند. به گزارش اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تالش، آتش‌سوزی در این منطقه که حوالی ساعت۲۲ جمعه شب روی داده بود با تلاش نیروهای منابع طبیعی با استفاده از بیل، آتش‌کوب و آبپاش کوله‌پشتی در ساعت یک‌و۳۰دقیقه بامداد امروز مهار شد. این آتش‌سوزی که به‌دلیل وزش بادهای گرم رخ داد، سطحی بود و به درختان این منطقه جنگلی آسیب جدی وارد نشد.
۴۰درصد جنگل‌های گیلان در شهرستان تالش قرار دارد که بخشی از جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شود. از ۲۴۲هزار هکتار عرصه منابع ملی در تالش، ۱۷۰هزار هکتار جنگل، ۷۱هزار هکتار مرتع و ۲هزار هکتار اراضی ساحلی است.

رکورد گیلان درآتش‌سوزی جنگل‌
در 2‌ماه اخیر ۱۴۰هکتار از جنگل‌ها و مراتع گیلان با آتش‌سوزی مواجه و خاکستر شده است. استان گیلان ۵۶۵هزار هکتار جنگل و ۲۲۴هزار هکتار مرتع در خود جای داده که متأسفانه در سال‌های اخیر به‌علت وزش باد گرم دچار حریق شده است. سازمان جنگل‌ها اعلام کرد، از ۲۲ تا ۲۶دی‌ماه بیش از ۲۵فقره حریق در جنگل‌ها و مراتع استان روی داد و ۱۷۴هکتار از وسعت استان با ۱۱۱مورد حریق در شهرستان‌های آستارا، تالش، رشت، سیاهکل، رودسر، شفت و رودبار دچار حریق شد. آمارها درباره وقوع آتش‌سوزی در گیلان طی دی‌ماه امسال، شامل ۵۰نقطه در ۱۲شهرستان این استان است که بیشترین تعداد حریق مربوط به جنگل‌های شهرستان‌های آستارا، سیاهکل و رودسر بوده و ۴۰مورد از ۷۶ آتش‌سوزی در رشت مربوط به مراتع است. وزش باد گرم و وجود لاش‌برگ و کنده‌های درختان موجب سرایت آتش به این مناطق می‌شود. همچنین در‌ماه دی، نیزارها و توده‌های جنگلی تالاب حفاظت شده «جوکندان قلعه‌بین» تالش هم از شعله‌های آتش در امان نماندند و طبق اعلام اداره حفاظت محیط‌زیست تالش در این حادثه حدود ۲هزار مترمربع از اراضی جنگلی و نیزارهای منطقه حفاظت شده خسارت دید.

نیاز استان‌های شمالی به آتش‌نشان جنگل
جنگل‌های هیرکانی ازجمله ذخایر ارزشمند طبیعی ایران محسوب می‌شوند که با توجه به شرایط اقلیمی و وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر ازجمله بیش از ده‌ها حریق اخیر، ایجاد مراکز آتش‌نشانی مختص جنگل در این استان‌ها یک امر ضروری است. آتش اگرچه بیشتر در فصول کم‌بارش سال رخ می‌دهد اما به فصل خاصی منحصر نمی‌شود و اغلب به‌دلیل وزش باد یا کم‌توجهی روستانشینان و گردشگران دامنگیر اراضی جنگلی می‌شود و خسارت‌های اقتصادی، گردشگری، زیست‌محیطی و گاه جانی به جای می‌گذارد؛ بنابراین حضور سریع نیروها و خاموشی به موقع شعله‌ها در مهار این مشکلات و کاهش خسارت‌ها به‌خصوص در اراضی جنگلی شمال ایران بسیار حائز اهمیت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید