• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 19 بهمن 1399
کد مطلب : 123916
+
-

نخستین عکس چینی از مریخ

تیان‌ون-1که به مدار مریخ نزدیک شده، عکسی از سیاره سرخ را به زمین مخابره کرد و باعث هیجان جدید نجومی شد

نخستین عکس چینی از مریخ

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

اداره ملی فضایی چین اعلام کرد، فضاپیمای تیان‌ون-1، (Tianwen-1) نخستین تصویر خود را از سیاره مریخ ارسال کرده و این درحالی است که این کاوشگر آماده می‌شود تا ماموریت اصلی خود را اواسط سال آغاز کرده و تا اواخر سال‌جاری میلادی به پایان برساند. به گزارش روزنامه گاردین، پیش‌بینی می‌شود این سفینه فضایی که در ژوئیه گذشته و همزمان با ماموریت ایالات متحده در این خصوص، پرتاب شده است، دهم فوریه (22بهمن) وارد مدار مریخ شود. عکس منتشر شده توسط اداره ملی فضایی چین، ویژگی‌های زمین‌شناسی ازجمله دهانه‌ Schiaparelli و همچنین VallesMarineris، یک بخش وسیعی از دره‌های موجود در سطح مریخ را نشان می‌دهد. اداره ملی فضایی چین می‌گوید، این عکس از فاصله حدود 2میلیون و 200هزار کیلومتری زمین گرفته شده است. این آژانس می‌افزاید: «این وسیله روباتیک روز جمعه یکی از موتورهای خود را برای اصلاح مداری مشتعل کرده و انتظار می‌رود قبل از گرفتار آمدن توسط جاذبه مریخ در روز دهم فوریه، سرعت‌اش کاهش پیدا کند.» تیان‌ون-1، حدود 5تن وزن دارد و شامل یک مدارگرد مریخی، یک فضاپیمای مخصوص فرود و یک مریخ‌نورد است که قرار است خاک سیاره سرخ را مورد مطالعه قرار دهد. چین امیدوار است که مریخ‌نوردش را در‌ماه مه در این سیاره فرود آورد. چین میلیاردها دلار در برنامه فضایی خود که زیرنظر ارتش اداره می‌شود، سرمایه‌گذاری کرده و برای نخستین بار موفق شده است در سال2003 یک انسان را به فضا بفرستد. چینی‌ها همچنین به‌دنبال راه‌اندازی و بهره‌برداری از ایستگاه فضایی خود در مدار زمین تا سال2022 هستند. مریخ همیشه یک هدف چالش‌برانگیز محسوب شده است. نکته جالب توجه در این خصوص این است که بیشتر ماموریت‌های انجام‌شده توسط ایالات متحده، روسیه، اروپا، ژاپن و هند از سال1960 با شکست همراه بود. تیان‌ون-1نخستین تلاش چینی‌ها برای رسیدن به سیاره مریخ نیست. ماموریت قبلی آنها با روسیه در سال2011 خیلی زودتر از انتظار ناکام ماند، زیرا پرتاب با شکست روبه‌رو شد.

گشت و‌گذار در 90 روز مریخی
همچنین روزنامه دیلی‌میل نوشت، از زمان تصویربرداری، کاوشگر حتی به سیاره مریخ نزدیک‌تر نیز شده است و اکنون با زمین 184میلیون کیلومتر فاصله دارد. اداره ملی فضایی چین در بیانیه خود می‌افزاید که تمام سیستم‌های موجود در کاوشگر از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند. تیان‌ون-1در‌ماه ژوئیه از جزیره جنوبی هاینان چین و به وسیله موشک لانگ‌مارچ-5 پرتاب شد. طبق برنامه و پس از فرود، مریخ‌نوردی که نامش نیز هنوز مشخص نشده روی سیاره مستقر می‌شود و 90روز مریخ را مورد کاوش و بررسی قرار خواهد داد. یک روز مریخی حدود 40دقیقه بیشتر از روز زمینی است؛ بنابراین تقریبا 93 روز زمین به‌کار کاوش خواهد پرداخت. بعید است در محدوده مریخ‌نورد ماموریت، یخ سطحی وجود داشته باشد، اما می‌تواند از یک ابزار راداری مخصوص که در ماموریت Chang'e-4برای جست‌وجوی زیر سطح‌ماه استفاده شد، برای جست‌وجوی یخ زیر سطح مریخ استفاده کند. درصورت موفقیت، ماموریت تیان‌ون-1، چین را به نخستین کشوری تبدیل می‌کند که در نخستین ماموریت خود به مدار مریخ، فرود بر سطح سیاره و مریخ‌نوردی دست یافته است. 3کشور آمریکا، چین و امارات متحده عربی تلاش خود برای کاوش مریخ را چندی پیش آغاز کرده‌اند و با فرستادن فضاپیماهای بدون سرنشین به سیاره سرخ به‌دنبال مطالعه روی آن هستند.

انتخاب نام
وب‌سایت اسپیس در گزارشی درباره این مریخ‌نورد نوشت: چین هنوز اسمی برای مریخ‌نورد خود انتخاب نکرده است. آنها برای انتخاب نام مریخ‌نورد خود که 240کیلوگرم وزن دارد، یک نظرسنجی 40روزه را برگزار می‌کنند. البته 10نام در یک فهرست وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند از میان این 10 اسم یکی از انتخاب کنند. تاکنون بیش از 200هزار نفر از 38کشور جهان در این نظرسنجی شرکت کرده و نام پیشنهادی خود را در این خصوص ارائه کرده‌اند. این اسامی با معانی‌شان به این شرح هستند:
Zhurong: یک الهه آتش
Qilin: اسب تک‌شاخ چینی
Chitu: خرگوش سرخ
Qiusuo: کاوش (اشاره به یک شعر باستانی)
Zhuimeng: به‌دنبال یک رویا
Nezha: یک قهرمان اسطوره‌ای
Fenghuolun: اسلحه Nezha
Tianxing: اشاره به حرکت اجرام آسمانی
Xinghuo: جرقه

این خبر را به اشتراک بگذارید