• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 18 بهمن 1399
کد مطلب : 123862
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ER7rl
+
-

اتوبوس‌های تازه‌نفس علیه موج چهارم کرونا

110دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس از امروز به چرخه ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه می‌شوند؛ پیش از پایان سال نیز 40دستگاه اتوبوس دیگر وارد خطوط اتوبوسرانی خواهند شد

گزارش
اتوبوس‌های تازه‌نفس علیه موج چهارم کرونا

محمود مولایی_خبرنگار

امروز در دومین گام از ورود اتوبوس و مینی‌بوس نو در سال جاری به چرخه ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت 110دستگاه از این وسایل نقلیه به شهر تهران اضافه می‌شود. درحالی‌که خبر می‌رسد کرونا خیز چهارم را برداشته و بعید نیست که موج جدید شیوع آن در کشور آغاز شود، اضافه شدن 110دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به خطوط اتوبوسرانی تهران می‌تواند تا حدی به رعایت بهتر فاصله‌گذاری اجتماعی کمک کند و در این روزهای سخت خدمات بهتری را به شهروندان ارائه دهد. البته که نیاز پایتخت به اتوبوس‌های جدید و سرحال بیشتر از این حرف‌هاست اما در روزگار سخت اقتصادی، این تعداد که از سوی مدیریت شهری با پیگیری‌های زیاد تامین شد، قابل توجه بود. البته به‌گفته سیدمناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، 40دستگاه اتوبوس جدید دیگر هم پیش از پایان سال به ناوگان حمل‌ونقل همگانی پایتخت اضافه خواهد شد. او در عین حال، امیدوار است که مجلس و دولت با نگاهی درست به شرایط فعلی حمل‌ونقل درون‌شهری، سهم بودجه این بخش را در بودجه1400 کشور افزایش دهند.
به هر ترتیب نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در بخش اتوبوسرانی و به‌خصوص در عصر کرونا یک‌ضرورت محسوب می‌شود؛ بر همین اساس شهرداری تهران که در خط مقدم مبارزه با کرونای پایتخت قرار دارد و از ابتدای شیوع کووید-19 در تمامی بخش‌ها، در حال خدمت‌رسانی است، در ماه‌های گذشته افزودن حداقل 250دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس را دنبال کرد. از این تعداد، پیش‌تر و در 12آبان99 نخستین ناوگان جدید شامل 100دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به چرخه حمل‌وحمل عمومی اضافه شد. اکنون گام دوم ورود اتوبوس و مینی‌بوس فرارسیده و به‌گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، از زمان اجرای گام اول تا دوم کمتر از 100روز می‌گذرد. محمود ترفع در این رابطه می‌گوید: «انتظار طولانی‌مدت شهروندان سرانجام به پایان رسید. با احتساب ۱۱۰دستگاه اتوبوس و مینی‌بوسی که امروز وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران می‌شوند، مجموعا ۲۱۰دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به ناوگان شرکت واحد اضافه شده و ۴۰دستگاه باقیمانده نیز قبل از پایان سال اضافه خواهند شد.» 
اگرچه با 250دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس نیاز ناوگان خطوط اتوبوسرانی برطرف نخواهد شد، اما شهرداری تهران در شرایط تحریم و وضعیت اقتصادی برنامه‌های دیگری نیز برای نوسازی و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی دارد. انجام تعمیرات کلی و بازسازی کامل یک‌هزار دستگاه اتوبوس موجود، خرید 80دستگاه اتوبوس دوکابین برای خطوط بی‌آرتی و خرید اتوبوس‌های جدید مورد نیاز خطوط اتوبوس برقی از محل تبصره19 بودجه دولت به‌صورت مشارکت عمومی خصوصی (PPP) در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد. در عین حال، قرار است 250دستگاه اتوبوس تک‌کابین نیز در ماه‌های آینده به ناوگان اتوبوسرانی تهران وارد شود.


این خبر را به اشتراک بگذارید