• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
شنبه 18 بهمن 1399
کد مطلب : 123824
+
-

میزبان سخاوتمند میهمان حریص

5نکته از برتری پرسپولیس برابر 10نفره‌ترین تیم لیگ

میزبان سخاوتمند میهمان حریص

بهروز رسایلی|  اولین پیروزی خارج از خانه فصل پرسپولیس، یکی از مهم‌ترین بردهای لیگ بیستم بود؛ جایی که عزاداران علی انصاریان با پیراهن سیاه و تنها گل جلال حسینی از سد تراکتور گذشتند و برای مدعیان قهرمانی شاخ و شانه کشیدند. 2 پیروزی سوزناک اخیر برابر تیم‌های تبریزی، به روح 2پرسپولیسی تازه‌درگذشته یعنی مهرداد میناوند و انصاریان تقدیم شد و علاوه بر آن به وضعیت پرسپولیس در جدول سر و سامان بخشید.

  همانطور که یحیی گل‌محمدی در نشست خبری بعد از بازی به درستی گفت، این یکی از بهترین نمایش‌های پرسپولیس در لیگ بیستم بود. آنها تراکتور را بردند و حتی بیش از یک گل می‌توانستند بزنند. این برتری، درست مثل نمایش خوب نیمه دوم برابر استقلال با موجودی فعلی پرسپولیس به‌دست آمد و این مسئله نشان می‌دهد سرخ‌ها با همین نفرات هم قابلیت بالایی برای تکرار عنوان قهرمانی دارند. اگر این تیم دچار خودتحقیری نشود، با همه کمبودهایش حتما حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.
   از خوش‌اقبالی‌های پرسپولیس یکی هم این است که لیگ بیستم ضعیف‌ترین مدعیان را دارد. یکی از تیم‌هایی که لااقل روی کاغذ می‌توانست شانس قهرمانی داشته باشد همین تراکتور بود. با این حال انتخاب عجیب مسعود شجاعی به‌عنوان بازیکن - مربی تیم تبریزی، لطمه فنی جدی به آنها زده است. تراکتور در 9بازی با هدایت شجاعی متحمل 4شکست شده که 3باخت آخر به‌طور پیاپی در مسابقات خانگی رقم خورده است. به‌طور کلی تراکتور در 8بازی خانگی این فصلش تا به حال تنها یک پیروزی به‌دست آورده است. مسعود نه‌تنها مربی خوبی به‌نظر نمی‌رسد، بلکه در این سن و سال بازیکن چندان کارآمدی هم نیست. فراموش نکنیم در تمام مسابقاتی که سرخپوشان تبریزی با هدایت شجاعی به میدان رفته‌اند، این تیم تنها 4پیروزی به‌دست آورده که خودش در 2 تا از آنها بازی نکرده! شجاعی برابر استقلال و پرسپولیس یکی از ضعیف‌ترین بازیکنان میدان بود، اما شخصا اعتقادی به این مسئله نداشت و تا سوت پایان در زمین باقی ماند. خیلی از کاربران شبکه‌های اجتماعی عقیده دارند تراکتور با مسعود شبیه تیم‌های 10نفره است؛ شما چه فکر می‌کنید؟
  اگر نمونه بازیکن مسن ناکارآمد مسعود شجاعی باشد، نمونه بازیکن پا به سن گذاشته کارگشا، حتما جلال حسینی است. کاپیتان پرسپولیس 3سال پیرتر از بازیکن - مربی تراکتور است و در تصاویر بعد از گلزنی هم محاسن سفید او کاملا جلب توجه می‌کرد. با این حال جلال همچنان درجه یک است و نه‌تنها در پست تخصصی‌اش جزو بهترین‌های آسیا به‌شمار می‌رود، بلکه در چنین مواقعی گره از کار گلزنی تیم هم می‌گشاید. اینکه حسینی تحسین می‌شود و شجاعی نه، به وضوح نشان می‌دهد مسئله منتقدان و مخاطبان «سن» بازیکن نیست، بلکه سطح توانایی‌های اوست. امیدواریم مسعود این مسئله را درک کند.
  همیشه تعداد موقعیت گل‌ها بسیار مهم‌تر از تعداد گل‌هاست. از این نظر پرسپولیس در بازی با تراکتور نمره قبولی گرفت و این یعنی شاگردان یحیی خوب بازی کردند، اما خیلی مواقع فرصت‌سوزی در فوتبال تاوان دارد؛ نمونه بارزش هم داربی تهران. پرسپولیسی‌ها نباید به راحتی این موقعیت‌ها را از دست بدهند. در مقابل دروازه تراکتور اگر فقط کمی خونسردی وجود می‌داشت، حتما گل‌های بیشتری هم به ثمر می‌رسید. این مشکل باید از بین برود.
   پرسپولیس بعد از بازی با سپاهان دیگر کلین‌شیت نکرده بود، اما تراکتور از این نظر هم به تیم رقیب کمک کرد تا مراتب میهمان‌نوازی را تمام و کمال به‌جا آورده باشد!

کمال در مسیر گنجی و چشمی؟
پرسپولیس در دیدار با تراکتور، سومین مسابقه‌اش بدون محمدحسین کنعانی‌زادگان را تجربه کرد. در بازی اول برابر آلومینیوم اراک، در تصمیمی عجیب مهدی شیری در پست دفاع میانی به بازی گرفته شد، اما در 2مسابقه بعدی مقابل ماشین‌سازی و تراکتور تبریز، کمال کامیابی‌نیا به‌عنوان زوج جلال حسینی انجام وظیفه کرد. اگرچه برای قضاوت بسیار زود است، اما عملکرد این زوج بد نبوده و 2پیروزی با تنها دریافت یک گل از روی نقطه پنالتی به ارمغان آورده است. به هر حال دیر یا زود کنعانی‌زادگان می‌رسد و کامیابی‌نیا از حضور در این پست معاف می‌شود، اما به‌طور کلی انتقال هافبک‌های دفاعی به پست مدافع میانی، یکی از رایج‌ترین سنت‌های دنیای فوتبال است. در پرسپولیس گاهی کریم باقری در این پست به بازی گرفته می‌شد، در استقلال محمود فکری و ستار همدانی این تجربه را داشتند. در دوران معاصر هم می‌توان به روزبه چشمی یا مرتضی پورعلی‌گنجی اشاره کرد که از هافبک دفاعی به مدافع میانی تبدیل شدند. حالا البته نتایج این تغییرات همیشه مثبت نبوده؛ مثلا پورعلی‌گنجی عالی جواب داد، اما ستار همدانی یا روزبه چشمی اینطور نبودند. به‌نظر می‌رسد کمال کامیابی‌نیا هم می‌تواند یکی دیگر از همین انتقال‌ها باشد. اگرچه او فعلا به‌طور موقت و از سر ناچاری دفاع وسط شده، اما با افزایش سن و سالش شاید بتواند جدی‌تر به تغییر پستش فکر کند. فراموش نکنیم کمال هم‌اکنون در پست خودش 2رقیب باکیفیت دارد؛ احمد نوراللهی و میلاد سرلک.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :