• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 16 بهمن 1399
کد مطلب : 123733
+
-

شخصیت‌شناسی راجر فدرر؛ برترین بازیکن تاریخ تنیس

قهرمان سختکوش و بی‌حاشیه

قهرمان سختکوش و بی‌حاشیه

اگر تا به حال یک‌بار اخبار ورزشی را دنبال کرده باشید، حتما نام راجر فدرر سوئیسی را شنیده‌اید. نام او در تاریخ ورزش تنیس به‌عنوان برترین بازیکن ثبت شده و تا سال‌های طولانی، هرچه جایزه و جام و مدال در این ورزش اهدا شده، متعلق به او بوده است. شخصیت سختکوش این قهرمان ورزشی، ویژگی‌های به‌خصوصی دارد.

پیدا‌کردن هدف
راجر فدرر، جزو قهرمانانی است که خیلی زود هدف خود را پیدا کرد و به جای از این شاخه به آن شاخه‌پریدن، روی همان هدف تمرکز کرد. راجر از همان 6سالگی علاقه و استعداد خود را در رشته تنیس به اثبات رساند و همین موضوع باعث شد پدرش او را در 8سالگی در کلاس‌های آموزش تنیس ثبت‌نام کند. اگرچه پیشرفت در این رشته چندین سال وقت نیاز دارد، با این حال راجر در همان سال‌های اول شروع این ورزش، موفق شد نگاه بسیاری از افراد را به طرف خود جلب کند. در سن ده‌سالگی برای نخستین بار به‌عنوان آینده‌دارترین بازیکن تنیس معرفی شد و همین موضوع، مسیر را برای پیشرفت او هموارتر کرد. با این حال مسیر موفقیت او و حضور در عرصه مسابقات حرفه‌ای با مشکلات بسیاری همراه بود. با توجه به اینکه راجر در یک خانواده غیرورزشی متولد شده، داستان موفقیت او می‌تواند الهام‌بخش باشد.

تلاش تا پیروزی
سختکوشی و تلاش مداوم، از ویژگی‌های شخصیتی مهم این قهرمان تنیس است. بعد از بازی‌های ویمبلدون سال 2016، فدرر اعلام کرد که تا پایان سال دیگر در هیچ رقابتی شرکت نخواهد کرد و تصمیم گرفت تا بهبودی جراحت زانویش استراحت کند. اما در سال 2017 او با قدرت به عرصه رقابت‌ها بازگشت. او بازگشت را با مسابقات تنیس آزاد استرالیا آغاز کرد و در فینال این رقابت‌ها حریف قدر و اصلی خود، رافائل نادال را در 5ست هیجان‌انگیز شکست داد. خبرنگاران از فدرر پرسیدند با توجه به جراحت اخیر، بالا‌رفتن سنش و عدم‌حضور در چندین رقابت، چطور توانسته در این مسابقات بهتر از قبل ظاهر شود، فدرر جواب داد: «با تیم‌ام بسیار سخت کار و تلاش می‌کردم که سخت‌ترین کارها را انجام دهم. هیچ راهی جز سخت تلاش‌کردن وجود نداشت و ما آن را پذیرفتیم».

یادگیری مهارت‌های تازه
یکی دیگر از رازهای موفقیت این قهرمان ورزشی، توانایی و انگیزه او برای یادگیری مهارت‌هایی است که باعث افزایش استعدادهایش به‌عنوان بازیکن تنیس شد. او همیشه خود را یک آموزنده باهوش و سریع می‌داند که می‌تواند مهارت‌های خود را خیلی زود پرورش دهد. خودش می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت که فکر می‌کنم در شخصیت من وجود دارد، این است که می‌توانم به سرعت یاد بگیرم. اصلا لازم نیست که یک موضوع را بارها به من بگویید تا متوجه آن شوم، کافی است که فقط چند مرتبه آن را به من گوشزد کنید. یادتان باشد مهارت‌هایی را که برای بهتر‌شدن در کارهایتان به آن نیاز دارید، شناسایی کنید و مدام در پی یادگیری و پرورش آن مهارت‌ها باشید». اینکه یک قهرمان ورزشی به جای مغرور‌شدن و ادعای بی‌نیازی از یادگیری، به یاد‌گرفتن ادامه دهد، می‌تواند بین او و باقی رقیبانش فاصله‌ای زیاد ایجاد کند.

دوری از استرس
فدرر اهل وارد‌کردن استرس به‌خود نیست و معتقد است که استرس بیش از حد، به‌طور جدی عملکرد را با مشکل مواجه می‌کند و برای قدم‌گذاشتن در مسیر پیشرفت و کسب موفقیت‌های مورد نظر، لازم است از ذهنی آرام برخوردار باشید. فدرر درنظر دارد که هیچ فردی همواره پیروز نخواهد بود، به همین دلیل نگرش ویژه‌ای به پیروزشدن دارد و به جای استرس داشتن، تنها به اقدامات بعدی توجه دارد. برای مثال در سال2011 فدرر در نیمه‌نهایی مسابقه تنیس آزاد استرالیا از نواک جوکوویچ شکست خورد. اگرچه رسانه‌ها این شکست را پایان دوران درخشان او تلقی کردند، با این حال این گفته‌ها و فشار رسانه‌ای تأثیری در او نداشت و نتوانست او را دچار استرس کند. فدرر سال بعد موفق شد که همه‌‌چیز را جبران کند. به همین‌خاطر هم او عقیده دارد که شکست در هیچ مرحله‌ای از زندگی به‌معنای پایان کار نخواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید