• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 16 بهمن 1399
کد مطلب : 123712
+
-

سرآشپز برنامه‌های تلویزیونی پیشنهادهایی با طعمی بی‌نظیر و خوشمزه دارد

فست‌فودهای خانگی

فست‌فودهای خانگی

سحر  غفوری

عاطفه صادقی برای علاقه‌مندان به هنر آشپزی نیاز به معرفی ندارد، زیرا با سابقه حضور در بیش از ۱۸۰برنامه تلویزیونی در شبکه‌های ملی همچون جام‌جم، آموزش، شبکه۵ و شبکه یک از موفق‌ترین فعالان حوزه آشپزی است. صادقی بیش از ۱۵سال در عرصه هنر آشپزی و شیرینی‌پزی فعالیت داشته و از داوران این حوزه در ۵۰دوره آزمون‌های فنی و حرفه‌‌ای بوده است. او همچنین در سال۹۴ عنوان پرتکثیر‌ترین دی وی دی آموزش آشپزی را از آن خود کرد. او در صفحه مجازی خود ضمن جذب مخاطب و آموزش انواع دستور‌های غذایی و شیرینی و دسر، تجربه‌ها و دستاورد‌های مهم خود را نیز به اشتراک می‌گذارد. این سرآشپز معروف در ادامه، ۳دستور غذایی پیشنهاد می‌دهد تا کمتر سراغ فست‌فودهای بیرون از خانه برویم.

کالباس خشک بوقلمون

کالباس یکی از محبوب‌ترین و لذیذترین مواد غذایی است که طرفداران زیادی دارد. البته خیلی‌ها به‌دلیل اینکه از طریقه تهیه آن مطمئن نیستند سعی می‌کنند کمتر سوسیس و کالباس مصرف کنند. با تهیه کالباس خانگی سالم با گوشت مرغ می‌توانید با اطمینان از این ماده غذایی استفاده کنید. اگر شما هم در خانه فرزندی دارید که گوشت یا مرغ را به شیوه معمول مصرف نمی‌کند استفاده از این روش خانگی برای تهیه کالباس پیشنهاد خوبی برای شماست.

مواد لازم
  سینه بوقلمون: ۶۰۰گرم
  ران مرغ: ۴۰۰گرم
  تخم‌مرغ: ۲عدد
  سیر: ۶حبه
  نمک: یک و نیم قاشق چایخوری
  فلفل: یک قاشق چایخوری
  ادویه پاستارمی: ۵۰گرم
  آرد و نشاسته ذرت (هرکدام): ۵۰گرم
  شیرخشک: ۱۰۰گرم
  گلوتن: ۲قاشق غذاخوری سرخالی
  روغن کانولا: ۱۰قاشق غذاخوری
  پوره یخ: ۱۰قاشق غذاخوری
  اسانس دود: ۳۰قطره
  بیکن گوشت: ۲۵۰گرم
  مغز پسته: ۱۰۰گرم

طرز تهیه
سینه بوقلمون و ران مرغ را 3بار چرخ کنید و یک شب داخل فریزر استراحت دهید تا یخ بزند. سپس از فریزر درآورده و در یخچال گذاشته تا یخ آن باز شود ولی سرمای آن حفظ شود. سیرها را با دنده ریز رنده کنید و همراه گوشت و نمک و فلفل داخل دستگاه غذاساز بریزید و در حدود ۵دقیقه هم بزنید. سپس تخم‌مرغ‌ها را اضافه کنید و دوباره هم بزنید. مواد خشک و ادویه را اضافه کنید و خوب میکس کنید و سپس پوره یخ و در آخر روغن و اسانس دود را ریخته و خوب هم بزنید. وقتی مواد کامل یکدست شد تیکه‌های نمایشی که شامل بیکن گوشت که خرد شده و مغز پسته را اضافه کرده و با قاشق بزرگ یا دست هم بزنید تا به‌صورت یکسان در خمیر پخش شود. ناگفته نماند پسته‌ها را حتما نیم ساعت زودتر با آب گرم خیس کنید. سپس خمیر را داخل کاورهای مخصوص کالباس ریخته و خوب هواگیری کنید و به‌مدت ۴۵ الی ۵۰دقیقه بخارپز کنید. بلافاصله بعد از پخت داخل ظرفی که حاوی آب سرد و یخ است انداخته و یک ربع شوک آب سرد به آن بدهید. سپس داخل یخچال به‌مدت ۱۲ الی ۲۴ساعت استراحت داده تا کاملا سرد شود و به‌راحتی قابل برش‌دادن باشند.

کرپ پیتزا

پیتزا خودش به تنهایی لذیذ و دلچسب است، اما اگر می‌خواهید در تهیه این غذا کمی تنوع به خرج دهید پیشنهاد ما تهیه کرپ پیتزا است. طرز تهیه این غذا بسیار آسان است و از همه مهم‌تر این است که می‌توانید آن را قبل از مهمانی درست کرده و هنگام سرو فقط سرخ کنید. ناگفته نماند کرپ یک نوع بسیار نازک از نان شبیه به پنکک است که معمولا از آرد گندم تهیه می‌شود.

مواد لازم
  شیر: یک پیمانه
  روغن مایع: یک قاشق غذاخوری
  آرد: سه‌چهارم پیمانه
  نمک: یک پنس (حدود 8/1 قاشق چایخوری)
  تخم‌مرغ: ۳عدد
مواد میانی پیتزا:
  کرپ: به میزان لازم
  کالباس ورقه‌شده: به میزان دلخواه
  پنیر پیتزا: به میزان دلخواه
  پنیر ورقه‌‌ای گودا: یک بسته
  قارچ خردشده: به میزان دلخواه
  پونه کوهی: به مقدار کم
  جعفری و 2ساقه پیازچه ساطوری‌شده
مواد لازم برای سس بشامل:
  آرد: یک قاشق غذاخوری
  شیر سرد: یک لیوان
  خامه: ۲قاشق غذاخوری
  کره: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه
ابتدا برای تهیه سس بشامل آرد را با شیر سرد مخلوط کنید و هم بزنید تا جایی که یکدست شود. سپس روی حرارت قرار دهید و هم بزنید. کمی که به غلظت رسید کره را اضافه کنید و در پایان بعد از اینکه کاملا سفت شد ۲ قاشق خامه اضافه کنید. برای آماده‌کردن مایع کرپ، شیر سرد را به همراه روغن با همزن بزنید. آرد الک‌شده را به تناوب به آن اضافه کنید. در ظرف دیگری تخم‌مرغ‌ها را با همزن دستی بزنید تا از لختگی در بیاید. مایه کرپ را که از قبل آماده کرده‌‌اید به تخم‌مرغ زده‌شده اضافه کرده و با همزن دستی بزنید. سپس کف تابه را کمی چرب کرده و یک ملاقه از مواد کرپ را داخل تابه بریزید و تابه را بچرخانید تا در کف تابه پخش شود. بعد از اینکه لبه‌های کرپ از تابه جدا شد برگردانید و طرف دیگر کرپ را بپزید. همچنین به‌عنوان نکته میانی به دلخواه می‌توانید برای رنگی‌کردن کرپ‌ها از آب لبو، آب اسفناج و زعفران استفاده کنید. بعد از پختن کرپ‌ها کف قالب کمربندی را چرب کنید. کرپ‌ها را کنار هم در اطراف قالب بچینید به‌طوری که نیمی از کرپ‌ها از قالب بیرون باشند تا در انتها کرپ‌ها را روی مواد پیتزا جمع کنید. کف قالب را هم کرپ بچینید و سپس کالباس‌های ورقه‌شده را یک ردیف روی کرپ‌ها قرار داده و لایه بعد پنیر ورقه‌‌ای، لایه بعد کمی جعفری نگینی‌شده و پیازچه، پونه کوهی و در لایه بعد قارچ خرد‌شده قرار دهید. سپس سس بشامل را روی مواد پخش کنید. به همین ترتیب می‌توانید مجدد لایه‌های قبلی را تکرار کنید و لایه آخر کرپ را بگذارید و درنهایت نیمی از کرپ‌هایی که از قالب بیرون بودند را روی مواد پیتزا آورده و ببندید. سپس در فر از قبل گرم شده روی درجه ۱۶۸سانتی‌گراد به‌مدت ۱۵ الی ۲۰دقیقه قرار دهید.

کتلت مرغ دودی

حالا می‌خواهیم نوع دیگری از این غذای خوشمزه را به شما آموزش دهیم؛ یعنی کتلت مرغ دودی! این کتلت بدون برنج و با نان و به‌صورت داغ سرو می‌شود و بیشتر در استان مازندران رواج دارد. این غذای خوشمزه شباهت زیادی به کتلت مرغ ساده دارد با این تفاوت که مواد طعم‌دهنده موجود در این کتلت متفاوت‌تر هستند.

مواد لازم
  ران مرغ و سینه مرغ: ۲۰۰گرم
  هویج رنده‌شده: یک‌دوم پیمانه
  سیب‌زمینی رنده‌شده: ۲عدد
  پیاز رنده‌شده: یک عدد
  کینوا پخته شده و پنیر پارمسان (هرکدام): ۲قاشق غذاخوری
  تخم‌مرغ: یک عدد
  جعفری، گشنیز خرد‌شده و پیازچه خردشده: به مقدار لازم
  پنیر دودی رشته‌ای: ۲رشته
  اسانس دود: ۲قطره
  نمک، فلفل پاپریکا، زعفران،  زردچوبه، پودر هل، پودر دارچین و پودر جوز هندی: به مقدار لازم

طرز تهیه
ران و سینه مرغ را چرخ کنید تا به‌خوبی یکدست شوند. سپس هویج و سیب‌زمینی را رنده کرده و آب آنها را بگیرید تا رطوبت نداشته باشند. در مرحله بعد پیاز را نیز با رنده ریز رنده کنید و آب اضافی را دور بریزید. در ظرفی نسبتا بزرگ ران و سینه مرغ را به همراه هویج، سیب‌زمینی و پیاز مخلوط کنید. کینوا پخته‌شده را به مواد اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید (کسانی که آشنایی چندانی با کینوا ندارند خوب است بدانند کینوا دانه‌های خوراکی و منبعی بسیار غنی از پروتئین است که نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است. این دانه‌ها را می‌توان از فروشگاه‌های معتبر خریداری کرد). در ظرفی دیگر تخم‌مرغ را شکسته و به‌صورت متوالی ۲دقیقه بزنید. جعفری و گشنیز و پیازچه را در 2مرحله به تخم‌مرغ اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا تخم‌مرغ رنگ شیری مانند بگیرد. زعفران و ادویه‌های ذکرشده را به میزان لازم به مخلوط تخم‌مرغ و سبزیجات اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. در آخر مایع مرغ را به مایع تخم‌مرغ افزوده و خوب به آن آغشته کنید. حدودا یک دقیقه مخلوط کنید تا مواد به خوبی با هم ادغام شوند. در این مرحله کمی پنیر پارمسان را به همراه پنیرهای رشته‌‌ای دودی اضافه کرده و هم بزنید. مایع آماده‌شده را یک تا ۲ساعت در یخچال قرار دهید تا قوام پیدا کند. پس از طی‌شدن زمان گفته‌شده ماهیتابه را داغ کنید و مایع کتلت را در کف دست شکل دهید و در روغن بیندازید تا سرخ شود.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید