• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 15 بهمن 1399
کد مطلب : 123708
+
-

طوبای زرین افتتاحیه سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر

جشنواره تجسمی فجر با حضور پررنگ زنان هنرمند آغاز می‌شود

تجسمی
طوبای زرین افتتاحیه سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر


سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر از روز شنبه (۱۸بهمن‌ماه) آغاز به‌کار می‌کند. در جشنواره امسال  ۷۰۹اثر از ۵۱۱هنرمند به نمایش گذاشته می‌شود و به گفته دبیر جشنواره، زنان هنرمند حضور پررنگ‌تری در جشنواره امسال داشته اند.
به‌گزارش همشهری، نشست خبری این دوره از جشنواره تجسمی با حضور هادی مظفری، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی برگزار شد.  وی در این نشست با اشاره به رونق بیشتر جشنواره در دوره  اخیر گفت: «خوشبختانه جشنواره تجسمی فجر در فضای رویدادهای هنری جایگاه خوبی به‌دست آورده است. جشنواره تجسمی فجر به ‌هیچ‌وجه جایگزین بینال‌های هنری نشده‌اند و هر کدام از این ها با اهداف و برنامه‌ریزی‌های مجزا و اهدافی که دارد، کار خود را پیش می‌برد.» وی به موضوع کرونا و آسیب‌های جدی که به حوزه‌های مختلف هنری وارد کرده اشاره می‌کند: «در کنار این ها فرصتی برای آفرینش آثار هنری در حوزه هنرهای تجسمی نیز فراهم کرده است.
 دوران یکساله قرنطینه باعث شد که هنرمندان به خلق آثار هنری بپردازند تا امروز شاهد برخی از این آثار در جشنواره تجسمی فجر باشیم. طبیعتا هنرمند از زمانه خود تأثیر می‌گیرد و بر همین اساس نیز بخش مربوط به کرونا و قرنطینه جهانی را در جشنواره فجر امسال مشاهده می‌کنید.» مظفری در بخش دیگر این نشست به آمار و ارقام اشاره می‌کند و اینکه 70درصد آثار رسیده به جشنواره تجسمی فجر متعلق به سایر استان‌هاست و این، عدد قابل توجهی است که توجه را به سایر استان‌های کشور جلب می‌کند. 
وی اضافه می‌کند: «بر این اساس تهران با ۱۱۵۹هنرمند، اصفهان با ۳۲۳هنرمند، خراسان رضوی با ۲۲۵هنرمند، البرز با ۱۷۱هنرمند، آذربایجان شرقی با ۱۴۷هنرمند، فارس با ۱۴۰هنرمند، مازندران با ۱۰۳هنرمند، گیلان با ۸۴هنرمند، خوزستان ۸۳هنرمند، قم با ۶۶هنرمند، قزوین با ۶۰هنرمند، همدان با ۵۸هنرمند، اردبیل با ۵۷هنرمند، کرمان با ۵۳هنرمند و سایر استان‌ها با کمتر از ۵۰هنرمند در جشنواره امسال شرکت کرده‌اند.»
 مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی می‌گوید: «نمایشگاه جشنواره امسال با ۷۰۹اثر و ۵۱۱هنرمند برگزار می‌شود که نسبت به سال گذشته با پیشرفت ۹۶درصدی در تعداد آثار و پیشرفت ۹۱درصدی در تعداد هنرمندان همراه است.» مظفری همچنین اعلام کرد که ساعت ۱۵، روز شنبه (۱۸بهمن ماه) نمایشگاه طوبای زرین در جشنواره تجسمی فجر امسال، افتتاح می‌شود. به‌گفته مظفری، به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بازدید از این نمایشگاه در 3نوبت و طی3روز انجام می‌شود.  اشرف صندوق آبادی، دبیر سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر نیز به مشارکت بانوان هنرمند اشاره کرده و توضیح می‌دهد: «مشارکت بانوان در این دوره از جشنواره بسیار بالا بود و از تعداد ۳۲۴۲هنرمند، ۱۷۵۸نفر خانم بودند که از تعداد آقایان با تعداد ۱۴۸۴نفر، بیشتر است.» دبیر جشنواره سپس توضیحاتی درباره بخش ستارگان جشنواره و مفاخر داد و اینکه در بخش مفاخر از جعفر نجیبی (مجسمه‌ساز و سرامیست)، احمد عبداللهی نیا (کاریکاتوریست)، سعید رزاقی (تصویرساز)، گارنیک درهاکوپیان (نقاش)، خشایار قاضی‌زاده (نگارگر)، یعقوب آژند (پژوهشگر هنر)، محمدحسین حیدری (عکاس) و محمد سلحشور (خوشنویس) تقدیر می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید