• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 15 بهمن 1399
کد مطلب : 123666
+
-

تا انتخابات / انگیزه مشارکت یا عدم‌مشارکت؟!


مصطفی معین، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری84، طی گفت‌وگویی با برنا درباره شکل مشارکت مردم در انتخابات1400 و وعده‌های انتخاباتی نامزدها گفت: به‌علت وجود فقر اقتصادی و تنگنای معیشتی به‌ویژه در گروه‌های حاشیه نشین و فرودست شهرها و روستاها؛ شعارهای غیرواقعی، عوام فریبانه و خسارت‌باری مانند وعده افزایش چند برابری یارانه نقدی می‌تواند در میان آنها تأثیرگذار باشد. معین افزود: قابل پیش‌بینی است که با فرو افتادن بخش قابل توجهی از اقشار متوسط جامعه به زیر خط فقر، انگیزه مشارکت فعال آنها در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و انتخابات۱۴۰۰، به امید اصلاح یا تغییر شرایط کاهش یابد.

  ترکیب شورای وحدت اصولگرایان مشخص شد
شورای وحدت با حضور نمایندگان بلوک‌های احزاب اصولگرا، اقشار اجتماعی و جامعه روحانیت مبارز و باهدف تقویت همگرایی و هم‌افزایی جریان اصولگرایی در کشور تشکیل شده است. به گزارش خبرآنلاین، تقوی، ابوترابی و پور محمدی به‌عنوان نمایندگان جامعه روحانیت مبارز، روح‌الامینی، باهنر، صدر، بادامچیان و منوچهر متکی به‌عنوان نمایندگان بلوک‌های حزبی و سیدمحمد حسینی، ‌الله‌کرم و منتظمی به‌عنوان نمایندگان اقشار و خانم ها افتخاری و قوی به‌عنوان نماینده جامعه زنان در شورای وحدت اصولگرایان تعیین شدند. همچنین، هیأت عالی شورای وحدت به اتفاق آرا منوچهر متکی را به‌عنوان سخنگوی این شورا انتخاب کرده است.

  انحصار در تصمیم‌گیری شکسته شود
مجمع روحانیون مبارز طی بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نوشت: ما در ایامی به استقبال سالگرد پیروزی انقلاب می‌رویم و این برگ زرین تاریخ کشورمان را ورق می‌زنیم که با کمال تأسف ملت ایران در سطوح مختلف، با دشواری‌ها و رنج‌های بسیار روزگار می‌گذرانند، بخش عظیمی از خانواده‌ها در تنگنای جانکاه معیشتی گرفتار هستند، بیکاری روزافزون بستری برای افزایش مفاسد و بزهکاری‌های نوظهور فراهم آورده است. به‌گزارش امتداد، در بخش پایانی این بیانیه توصیه شده است «انحصار در تصمیم‌گیری شکسته شود و سازوکار به رسمیت شناخته شدن افکار عمومی احیا و بنیان مشروعیت بخشی اکثریت آرا به ساختار اداره کشور تقویت شود تا ایران عزیز در مسیر توسعه همه‌جانبه قرار گیرد.»

  مشارکت زنان در تصمیم‌گیری‌اجماعی اصلاح‌طلبان
اصلاح‌طلبان در این دوره خواهان تقویت جایگاه زنان در نهادهای اجماع‌ساز و انتخاباتی خود برای ۲۸خردادماه سال بعد هستند. افزایش مشارکت آنان با تخصیص نسبت جبرانی مشخصی در فرایندها و سازوکارهای تصمیم‌گیری و مشورتی اصلاح‌طلبان یکی از رویکردهای ویژه انتخاباتی آنها برای رقابت‌های شوراها و ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ است.به گزارش ایلنا، زهرا شجاعی، دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب در نشست خبری مجازی دیروز ‌خود با اشاره به خط مشی‌های انتخاباتی این تشکل گفت: برای فعالیت‌های انتخاباتی هماهنگ با سایر احزاب اصلاح‌طلب حرکت می‌کنیم و براساس راهبردها اقدام می‌کنیم. آنچه تاکنون مطرح شده این است که اگر انتخاباتی آزاد و رقابتی داشته باشیم، طبیعتا در انتخابات شرکت خواهیم کرد، اما اگر چنین امکانی فراهم نشود، قطعا با روش‌های دیگری مانند ارائه برنامه و خط‌مشی عمومی، نظام و دولت آینده را همراهی می‌کنیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید