• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 15 بهمن 1399
کد مطلب : 123664
+
-

رایزنی برای کاهش حرایم نفتی

خبر روز
رایزنی برای کاهش حرایم نفتی

هجوم شرکت‌های‌نفتی و صنایع مختلف به حریم شهر اهواز و تصرف زمین‌های آن، امکان توسعه شهر، ساماندهی‌حاشیه و تنفس را از شهروندان اهوازی گرفته است. از سوی دیگر، حدود یک سوم از جمعیت این کلانشهر در حاشیه و سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند که اغلب زمین‌های این سکونتگاه‌ها هم به‌گفته مشاور وزیر راه و شهرسازی در پروژه‌های عمرانی به نام شرکت نفت است. حالا رئیس مجمع نمایندگان خوزستان از رایزنی 3 نماینده اهواز با وزیر نفت برای کاهش حرایم نفتی در این کلانشهر خبر می‌دهد.
سیدکریم حسینی در این‌باره به همشهری می‌گوید: «در این جلسه 2 مورد مطرح شد؛ اول کاهش حرایم نفتی به حداقل البته با رعایت ایمنی و دوم، تبدیل به احسن زمین‌هایی که به بهانه حریم نفتی رها شده‌اند که این دو پیشنهاد با استقبال وزیر هم روبه‌رو شد. ضمن اینکه وزیر نفت در نخستین فرصت به اهواز سفر و با حضور نمایندگان از وضعیت حرایم نفتی این کلانشهر بازدید می‌کند.»
وی با بیان اینکه کلانشهر اهواز برای توسعه راه‌ها، فضاهای تفریحی و سیاحتی مردم و اماکن خدمات عمومی با محدودیت‌های بسیاری مواجه است، می‌افزاید: «مناطقی در برخی محله‌های اهواز در حریم تاسیسات نفتی هستند و قرار شد تا جایی که منافاتی با ایمنی نداشته باشد تبدیل به احسن یعنی پارک محلی، فضای سبز یا مکان سیاحتی شوند.» حسینی یکی از مباحث مطرح شده در نشست با وزیر را فرودگاه اهواز اعلام می‌کند و می‌گوید: «قرار شد در یک فضای کارشناسی و تخصصی مسئله جابه‌جایی فرودگاه بررسی شود.»
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی البته مانع فعلی جابه‌جایی فرودگاه اهواز را کمبود اعتبار می‌داند و می‌گوید: «زمین جدید درنظر گرفته شده برای فرودگاه تاسیسات نفتی ندارد و از سوی دیگر، محل فعلی فرودگاه هم به‌دلیل لوله‌های نفت امکان توسعه ندارد. اما نه استخراج نفت در محل فعلی مسئله جابه‌جایی فرودگاه است و نه، حریم نفتی. وزارت نفت برای استخراج نفت از زیر مناطق مسکونی و بناهایی چون فرودگاه، راه‌حل‌هایی دارد و البته ما هم محدودیت‌هایی برای توسعه اهواز داریم که برای آن هم راهکار وجود دارد، اما اختلاف بین شرکت نفت و سایر مسئولان استان مسئله انحرافی است.»
او همچنین توضیح می‌دهد که یکی از پیشنهادهای مطرح شده خرید فرودگاه فعلی از سوی شرکت نفت بوده است تا به نوعی این شرکت در ساخت فرودگاه جدید هم سهیم شود، اما هنوز اعتبار لازم برای جابه‌جایی فرودگاه تامین نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید