• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 15 بهمن 1399
کد مطلب : 123637
+
-

هدایای تورم‌زده

شبنم درستی _روزنامه‌نگار

هر هدیه‌ای که در نظر گرفته‌اید، به‌طور میانگین 50درصد در یک سال گذشته گران شده و این گزاره یعنی پای تورم به روز مادر هم باز شده‌است؛ تورمی دو‌رقمی که سبک هدیه دادن را هم تغییر داده است. دیگر مانند سابق چند روز مانده به روز مادر، طلافروشی‌ها شلوغ نمی‌شوند؛ «یکی،‌دو سالی است که روز مادر می‌آید و می‌رود و ما نمی‌فهمیم.» تماس با چند طلافروشی صاحب‌نام نشان می‌دهد که هدیه‌های سنتی روز مادر اگرچه هنوز در این روز داده می‌شود و جزئی از خرده‌فرهنگ ایرانی‌هاست اما فراوانی آنها به فراخور قدرت خرید جامعه عوض شده‌است. مسعود صاحب یک واحد طلا‌فروشی در کریمخان ادامه می‌دهد: تا پیش از این، فروش خوبی حوالی روز زن داشتیم. شاید حتی گاهی اوقات دوبرابر یک‌ماه عادی فروش می‌کردیم امسال اما - تا امروز حداقل- نهایتا 10درصد رونق را تجربه می‌کنیم. این در حالی است که در نزدیکی این روز، فروشندگان شال و روسری خبر از 2تا 3‌برابر فروش خود داده و به همشهری گفته‌اند که کرونا اگرچه فروش ما را کاهش داده اما فروش روز مادر همچنان به قوت خود باقی‌است. در اینفوگرافی امروز میزان افزایش قیمت کالاهایی که عموما در این روز برای زن‌ها و مادرها خریده می‌شود را در یک سالی که گذشت بررسی کرده‌ایم.

شال و روسری
حداقل 20درصد گران‌تر 


قیمت شال و روسری بازه مشخصی ندارد. شما در همه سال‌های گذشته و احتمالا همه سال‌های پیش‌رو می‌توانید با حدود 30تا 50هزار‌تومان برای مادرتان شال یا روسری بخرید اما واقعیت این است که روسری‌ها یا شال‌هایی که طرح‌ یا رنگ ویژه‌ای دارند و از جنس پارچه مناسب برخوردارند نسبت به سال گذشته حدودا 30تا 50درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. یکی از فروشندگان آنلاین شال و روسری می‌گوید: من نسبت به پارسال 50درصد روسری‌های ابریشمی را گران‌تر می‌خرم. اگر بخواهم 50درصد گران‌تر بفروشم دیگر مشتری پیدا نمی‌شود. از سود خودم کم کرده‌ام. البته شال‌های نخی ساده کمتر گران‌ شده‌اند؛ حدود 20تا 30درصد. البته بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که بعضی شال‌ها یا روسری‌های وارداتی نسبت به روز مادر سال گذشته 100درصد افزایش قیمت پیدا‌کرده‌اند. شال‌های وارداتی این روزها بین 200تا 500هزار تومان قیمت دارند اما اگر بخواهید شال معمولی‌تری به مادر خود هدیه دهید گشت‌و‌گذار ما در بازار نشان می‌دهد که این کالا بین 50تا 150هزار تومان بسته به جنس، ‌نوع، ‌عرض و... قیمت دارد.

سشوار، اتوی مو
حداقل 70درصد 


لوازم برقی و بهداشتی مو هم می‌تواند هدیه بسیار مناسبی برای روز مادر باشد. بررسی برندهای معتبر اتوی مو نشان می‌دهد که یک اتوی موی سرامیکی که سال گذشته حدودا 280هزار تومان بوده امسال به 556هزار تومان رسیده است و این یعنی این کالا حدودا 100درصد گران‌تر شده است. سشوار و بابلیس هم تقریبا پابه‌پای اتوی مو گران شده‌اند اما تنوع نمونه‌های آنها باعث شده که مدل‌هایی که با تقاضای کمتری مواجهند نسبت به سال گذشته با افزایش قیمت کمتری نسبت به اتو، ‌(بین 70تا 80درصد) مواجه شده باشند؛ برای مثال قیمت یک نمونه سشوار معمولی که سال گذشته 300هزار تومان بوده امسال به 450هزار تومان رسیده است.

ساعت
حداقل 90درصد گران‌تر 


مشخص کردن قیمت برای ساعت هم کار ساده‌ای نیست. ساعت‌ها انواع مختلفی دارند و تقریبا در هر زمانه‌ای، با هر قیمتی می‌توانید یک ساعت برای مادر خود بخرید. برای بررسی رشد قیمت در این حوزه، ناگزیر به محدود کردن و قیاس قیمت یک مدل خاص در سال گذشته با سال‌جاری هستیم. ساعت‌های رده میانی قیمت با بند سیلیکونی سوآچ سال گذشته در یکی از ساعت‌فروشی‌های ظفر 600هزار تومان بوده است و همان ساعت امسال به یک‌میلیون‌و200هزار تومان رسیده است؛ 100درصد افزایش قیمت. مدل خاصی از ساعت برند فستیتا هم که سال گذشته یک‌میلیون‌و 300هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود امسال 2میلیون‌و500هزار تومان است؛ این برند هم 90درصد گران‌تر شده است. البته ساعت‌های لوکس حتی تا 200درصد هم گران‌تر از قیمت سال گذشته‌شان معامله می‌شوند.

کیف چرم
حداقل 40درصد 


کیف‌های زنانه چرم یک برند ایرانی سال گذشته بین 600هزار تا یک‌میلیون‌و200هزار تومان، قیمت‌گذاری شده‌‌بودند. بررسی قیمت مشابه این کیف‌ها امسال نشان می‌دهد که این کالاها حداقل 40درصد رشد را تجربه کرده‌اند و بین حدودا 850 تا یک‌میلیون‌و900هزار تومان گران‌تر شده‌اند. کیف‌های پارچه‌ای برندهای ایرانی هم که سال گذشته حدودا 60تا 70هزار تومان بودند، امسال به 150تا 200هزار تومان رسیده‌اند. به‌نظر می‌رسد فروشندگان کیف هم اگرچه کمتر از بقیه قیمت کالاهای خود را زیاد کردند اما در نهایت از قافله فروش گران جا‌نمانده‌اند.

رز ‌طبیعی
100تا 150درصد گران‌تر 


گل رز محبوب‌ترین گل برای هدیه‌دادن است. کمتر سبد گلی است که از رز در آن استفاده نشود و کمتر کسی است که به هدیه‌ گرفتن آن تمایل نداشته‌باشد. سال گذشته قیمت رسمی گل رز بین 8تا 10هزار تومان، میخک دسته‌ای 10هزار تومان، آنتریوم شاخه‌ای 10هزار تومان و لیلیوم 10تا 20هزار تومان اعلام شده‌بود که با نزدیک شدن به روز مادر، با 20تا 30درصد افزایش قیمت مواجه شد. امسال و بر اساس اعلام اتحادیه، حداکثر قیمت گل رز در خرده‌فروشی‌ها 25هزار تومان است و در عمده‌فروشی‌ها گل رز 25هزار‌تومان قیمت دارد. آمارها حکایت از آن دارد که قیمت هر شاخه گل رز بین 100تا 150درصد گران‌تر شده است. اگر اهل هدیه دادن دسته‌گل‌های بزرگ رز هلندی به مادر خود باشید باید بین 700تا 800هزار تومان هزینه کنید.

عطر
بین 50 تا 100درصد گران‌تر 


عطرهای محبوب بیشتر از سایر عطرها گران شده‌اند. اگر بخواهیم به شیوه تحدید به نمونه خاص میزان افزایش قیمت در این حوزه را بررسی کنیم، برای مثال عطر کوکوچنل که عطر محبوب و گرانی است، سال گذشته بین 2میلیون‌و500 تا 2میلیون‌و700هزار تومان در مغازه‌ها به فروش می‌رسید و حالا بین 4میلیون تا 4میلیون‌و500هزار تومان تا 5میلیون تومان قیمت دارد؛ 100درصد افزایش قیمت. بررسی فهرست قیمت‌ها در چند عطر فروشی نشان می‌‌دهد که نمونه‌هایی مثل ایفوریا یا استار لایت با شیب ملایم‌تری گران شده‌اند و به‌طور میانگین 50درصد گران‌تر از سال گذشته‌شان قیمت‌گذاری شده‌اند.

کفش چرم
حداقل 60درصد گران‌تر 


سال گذشته قیمت یک کفش چرم در یکی از برند‌های معتبر ایران پیش از روز مادر، 590هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود. این در حالی است که پیگیری همشهری نشان می‌دهد همین کفش بهمن امسال 980هزار تومان قیمت خورده است. پیگیری‌های همشهری از فروشندگان کفش چرم نشان می‌دهد که تهیه مواداولیه برای تولید‌کنندگان این حوزه 50درصد گران‌تر از سال گذشته بوده است که این تورم تأثیر خود را بر قیمت نهایی کفش‌های چرم گذاشته‌است. کفش‌های چرم بین 60تا 70درصد نسبت به سال گذشته گران‌تر شده است که این درصد بسته به مدل انتخابی شما می‌تواند بالا برود یا پایین بیاید. کتان‌‌های وارداتی هم امسال نسبت به سال گذشته، حدود 100درصد گران‌تر شده‌اند و قیمت‌ها تا جایی بالا رفته که بسیاری از فروشندگان می‌گویند امسال بازار استوک داغ‌تر از بازار کتانی نو است. کفش‌های معمولی زنانه اما با سرعت کمتری رشد قیمت را تجربه کرده‌اند.

طلا
100درصد افزایش به ازای هر گرم 


طلا یکی از هدیه‌های سنتی روز مادر است. کالای محبوبی که به‌نظر می‌رسد با تورم گزافی که تجربه کرده، هرگز از سکه نمی‌افتد و همچنان در فهرست خرید ایرانی‌ها برای این روز دیده‌می‌شود. بهمن‌ماه سال گذشته قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت 545هزار‌و300تومان و هر گرم طلای ۲۴ عیار به 727هزار‌و700تومان رسید. امسال اما در آستانه شروع روز مادر، قیمت هر گرم طلای 18عیار به یک‌میلیون‌و88هزار تومان رسیده تا 100درصد رشد را تجربه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید