• پنج شنبه 18 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 7 شعبان 1446
  • 2025 Feb 06
سه شنبه 14 بهمن 1399
کد مطلب : 123553
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/rkNzk
+
-

خوانش ۱۰ نمایش رادیویی در سالن عباس جوانمرد

برقراری ارتباط رادیویی و تصویر بهرام ابراهیمی از رادیو تئاتر در فجر ۳۹ می‌گوید

نمایش رادیویی
خوانش ۱۰ نمایش رادیویی در سالن عباس جوانمرد


پانزده بهمن و در پنجمین روز از جشنواره اجراهای نمایش‌های رادیویی آغاز می‌شود. در این دوره از جشنواره ۱۰ نمایش رادیویی در بخش رادیو تئاتر اجرا می‌شود که ۳ اثر از تهران و مابقی نمایش‌ها از استان‌هایی چون ایلام، مازندران، آذربایجان‌شرقی، البرز و اصفهان است. خوانش این آثار در سالن عباس جوانمرد خانه تئاتر است. بخشی که بهرام ابراهیمی، بازیگر سینما و تلویزیون معتقد است که رادیو تئاتر شکل مدرنی از ارتباط رادیویی و تصویری با تماشاگر و نزدیک‌ترین شکل به میزانسن سینماست.
بهرام ابراهیمی، عضو هیأت داوران بخش «رادیوتئاتر» سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در گفت‌وگو با همشهری درباره این بخش می‌گوید:«رادیو تئاتر شکل مدرنی از ارتباط رادیویی و تصویری با تماشاگر است. رادیو است و پایه میزانسن آن با میکروفن است. رنگ، نور و عناصر دیگری مثل لباس و جا‌به‌جایی، مومنت در صحنه و همه اینها در آن دخالت دارد. تفاوت آن با انواع دیگر نمایش این است که وابسته به میکروفن نیستند و در رادیو تئاتر مطلقا وابستگی به میکروفن دارد اما عناصر دیگری هم مثل زیرنویس، پانویس، بالانویس، راوی و... می‌تواند در آن وجود داشته باشد. معتقدم رادیو تئاتر نزدیک‌ترین شکل به میزانسن سینماست».
ابراهیمی درباره قابلیت‌های ادبی این مدیوم نیز توضیح می‌دهد:«رادیو؛ نویسنده‌های خاص خودش را نیاز دارد. اینگونه نیست که هرکسی متنش آثار بیرونی نمایشی نداشته باشد. نمایش رادیویی به‌شدت تخیل‌گرا و تخیل برانگیز است. با ذهنیت و تخیل‌پردازی مخاطب سروکار دارد. بدیهی است که نویسندگان خاص خودش را می‌طلبد.نویسندگان ماهری در این حوزه فعالیت می‌کنند که خیال‌انگیزی و خیال‌پردازی نمایش رادیویی را درک کرده‌اند. به همین دلیل با نویسندگان خاص این رشته باید کار کرد و نه هر نویسنده‌ای که متن نمایشی می‌نویسد. رادیو رسانه‌ای است که فقط با عنصر کلام و صدا سروکار دارد و می‌توان با کلام محدود و جملات کوتاهی یک پرسوناژ را در آن تعریف کرد. در این صورت شنونده خود می‌داند که باید به‌دنبال چه مواردی در شناخت یک شخصیت باشد اما در تلویزیون و سینما و تئاتر این ویژگی وجود ندارد. بنابراین اگر متنی خیال‌انگیز نیست رادیویی هم نیست».
این عضو هیأت داوران بخش رادیوتئاتر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر درباره پیشبرد اهداف در این بخش نیز با تأکید بر این نکته که باید بخش را جدی گرفت؛ اضافه می‌کند:«باید از متن‌های ضعیف و متوسط نجات پیدا کنیم. متن‌های خوب کارگردان، بازیگر، صدابردار و همه‌ عوامل حرفه‌ای را برای دیده و شنیده شدنش کنار هم جمع می‌کند. در مرحله اول احترام دیگران به رادیوتئاتر اهمیت دارد. نیاز به توجه ویژه‌ مدیران به این بخش و بخش‌های دیگر حس می‌شود. تغییر در روند مدیریت‌ها شاید در طول سال‌های گذشته اجازه رشد را در این مسیر گرفته است. شاید کسانی آمدند که صاحب نگاه و دیدگاه بودند اما این روند ادامه‌دار نشده است». به اعتقاد ابراهیمی باید هنرهای نمایشی را در تمام اشکالش جدی گرفت نه فقط رادیوتئاتر، بلکه رادیو، تئاتر و سایر گونه‌ها از نقالی و پرده‌خوانی تا تعزیه و نمایش خیابانی همه و همه را جدی گرفت. اینها پایه‌های نمایش ایرانی هستند. نه اینکه ایرانی‌ها خالقش شده باشند. نه، اکنون متعلق به ما هستند. وی عنوان می‌کند که در این دوره از جشنواره و بخش رادیو تئاتر حضور جوانان جذاب است و با توجه به شرایط کرونا جشنواره خوب پیش می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید