• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 14 بهمن 1399
کد مطلب : 123536
+
-

پاسخ سخنگوی وزارت خارجه به شایعات اخیر برجامی

مذاکره دوجانبه‌ای با آمریکا نخواهیم داشت

سیاست خارجی
مذاکره دوجانبه‌ای با آمریکا نخواهیم داشت

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما کاملا روشن گفته‌ایم که هیچ مذاکره دوجانبه‌ای با آمریکا لازم نیست و نخواهیم داشت. مسئله این است که آمریکا به تعهدات خود برگردد و برای انجام این تعهدات نیاز به گفت‌وگو ندارد و اگر این مراحل انجام شود در قالب کمیسیون مشترک برجام امکان گفت‌وگو درباره مسائل برجامی وجود دارد؛ البته تا آنجا راه طولانی در پیش داریم و قدم اول این است که آمریکا به تعهدات خود بازگردد.

فعلا موضوعی به جز برجام با آمریکا نداریم
وی دیروز در نشست خبری‌اش در این‌باره افزود: آمریکایی‌ها باید به آنچه در مورد برجام گفته‌اند، عمل کنند، در راستای رفع مؤثر تحریم‌ها و اجرای کامل قطعنامه۲۲۳۱ حرکت کنند و در آن صورت در چارچوب کمیسیون مشترک برجام می‌توانند عضو گروه۱+۵ باشند؛ البته درصورتی که این مراحل خوب طی شود .وی با تأکید بر اینکه قدم اول ایالات‌متحده باید برداشتن تحریم‌ها به‌صورت مؤثر و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل باشد، گفت: بازگشت آمریکا به برجام نیز مراحل خاص خود را دارد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با احتمال وجود برخی کانال‌های پشت‌پرده برای رایزنی بین ایران و آمریکا گفت: ما فعلا موضوعی با آمریکا نداریم به جز برجام و در مورد برجام نیز نیازی به کانال‌های پشت پرده نیست. آنچه لازم است را صریح گفته‌ایم. در کمیسیون مشترک برجام و نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ این موضوعات را مطرح کردیم؛ موضوعاتی نیز هست که همواره از طریق حافظ منافع آمریکا در ایران منتقل می‌شود؛ بنابراین همانطور که گفتم در مورد موضوع برجام با توجه به اینکه مواضع ما روشن است، نیازی به کانال‌های پشت پرده نیست.

اهمیت سفر اخیر ظریف به منطقه چه بود؟
به گزارش ایسنا، وی با ارائه جزئیاتی از این سفر منطقه‌ای چند روزه گفت: در این سفر موضوعات همکاری منطقه‌ای، اهمیت تحقق صلح و ثبات دائم در منطقه و مکانیزم پیشنهادی ۳+۳ ایران برای همکاری منطقه‌ای مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. او با اشاره به سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه به کشورهای آذربایجان، روسیه، ارمنستان، گرجستان، ترکیه و نخجوان، افزود: این سفر یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه بود. وی با بیان اینکه ما تلاش داریم که بهترین ارتباط را با کشورهای این منطقه داشته باشیم، گفت: سفر آقای ظریف در این چارچوب صورت گرفت که یک توازن در همکاری‌ها داشته باشیم و امیدواریم که پیشنهادهای ایران برای همکاری 3 به 3یا در قدم اول 2به 3 زمینه را برای گسترش هر چه بیشتر همکاری‌ها فراهم کند. فرصت‌های بی‌شماری بین ما و این کشورها بعد از حل بحران قره‌باغ وجود دارد؛ ازجمله احیای راه‌آهن سنتی ایران به باکو و ایروان از طریق جلفا.

طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه هیأت افغانستان اخیرا به تهران سفر داشته و مذاکراتی را با مقامات ارشد کشورمان انجام داده‌اند و این در حالی است که آقای ظریف، وزیر امور خارجه چندی پیش در مصاحبه با شبکه خبری طلوع‌نیوز افغانستان گفته گروه طالبان گروه تروریستی است؛ بنابراین دلیل گفت‌وگوی انجام شده چیست، گفت: همانطور که بارها گفته‌ایم گروه طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است. دفتر سیاسی طالبان در قطر و پاکستان و برخی جاهای دیگر به‌صورت رسمی فعالیت دارد. این گروه در مذاکرات مستقیم با حاکمیت و دولت رسمی افغانستان حضور دارد. وی با بیان اینکه درخصوص ماهیت و فعالیت‌های این گروه صحبت‌های زیادی مطرح است، ادامه داد: ما موضوع شهدای خود در مزارشریف را فراموش نکرده‌ایم و همواره بر پیگیری آن و پیدا کردن عاملان آن تأکید داشته‌ایم.

عربستان مسیرش را اصلاح کند، آغوش ما باز است
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با رابطه ایران با عربستان سعودی گفت: موضع ما همواره تأکید بر همکاری و گفت‌وگو در منطقه بدون دخالت خارجی‌هاست؛ چراکه این دخالت‌ها ریشه‌های بحران و گرفتاری در منطقه هستند.
وی ادامه داد: برخی از همسایگان ما در منطقه با این توهم که حضور ترامپ در کاخ سفید پنجره فرصتی برایشان است، برخی اقدامات بسیار نامناسب را انجام دادند. ما باز هم تأکید می‌کنیم مسیر و راه گفت‌وگو همچنان باز است و هرگاه عربستان مسیر خود را اصلاح کند، به جنگ یمن خاتمه بدهد و بپذیرد که تنها در چارچوب گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای است که می‌توان به یک فهم مناسب رسید و ترتیبات امنیتی پایداری داشت، جمهوری اسلامی ایران هم پذیرایشان خواهد بود و آغوش ما برای آنها باز است.

ادعای بلینکن در پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای ایران
وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه NBC آمریکا مدعی شد: « اگر ایران همچنان محدودیت‌های توافق هسته‌ای را بردارد چند هفته با تولید مواد لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای فاصله خواهد داشت». تونی بلینکن همچنین گفت: در وضعیت کنونی ایران فقط به چندماه دیگر برای دستیابی به مواد شکافتی لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای زمان نیاز دارد. او اضافه کرد: اگر ایران به تعهدات برجامی‌اش بازگردد، آمریکا هم تمایل به انجام این کار دارد.

انتصاب نخستین زن در نمایندگی ایران در سازمان ملل
برای نخستین‌بار بعد از پیروزی انقلاب، وزارت امورخارجه یک زن را برای تصدی سمت سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل تعیین کرده است. به گزارش همشهری آنلاین، زهرا ارشادی، مدیرکل حقوق بشر وزارت امورخارجه، قرار است به‌زودی به‌عنوان نفر دوم نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک مشغول فعالیت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید