• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 13 بهمن 1399
کد مطلب : 123470
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/PNp4z
+
-

سیمرغ جشنواره از مازندران پرکشید

وضعیت نارنجی، مازندرانی‌ها را از دیدن فیلم‌های جشنواره در سینما محروم کرد

گزارش
سیمرغ جشنواره از مازندران پرکشید

سیده‌زهرا عباسی- روزنامه‌نگار

جشنواره فیلم فجر مانند همه گردهمایی‌های امسال سیاق دیگری دارد؛ کرونا مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور را هم مجبور کرده دست به عصا باشد. همین رویکرد موجب شده شهرستان‌ها با رعایت احتیاط و فاصله‌گذاری اجتماعی به جمع جشنواره ملحق شوند و 16فیلم بخش مسابقه سینمای ایران «سودای سیمرغ» را به‌صورت محدود برای مخاطبان به نمایش بگذارند.
براساس اعلام مسئولان سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های بخش سودای سیمرغ با هدف تحقق عدالت فرهنگی در همه استان‌ها به نمایش در
می‌آیند و دیگر خبری از تقسیم فیلم‌ها برای استان‌های مختلف نیست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان که 2روز پیش تفاهمنامه اکران فیلم‌های جشنواره سی‌و‌نهم را امضا کرده است به همشهری می‌گوید: «هنوز برنامه فیلم‌ها را نگرفته‌ایم، اما فیلم‌ها براساس پروتکل‌های بهداشتی و با توجه به دستورالعمل اعلام شده از سوی وزارت بهداشت درباره رنگ‌بندی شهرها در 2سینمای بندرعباس به نمایش در می‌آید.»
رضا کمالی زرکانی، اعلام برنامه کامل جشنواره در هرمزگان و فروش بلیت را به چند روز آینده و بعد از نهایی شدن جدول زمانبندی اکران در بندرعباس منوط می‌داند.
در کرمان هم قرار است فیلم‌ها به‌صورت همزمان با تهران و از ۱۵تا ۲۲بهمن و حداکثر در 3سانس به نمایش درآید. امسال با توجه به شیوع کرونا، اکران با ظرفیت محدود و رعایت کامل ضوابط بهداشتی انجام می‌شود و حداکثر ۳۰درصد ظرفیت سالن‌های نمایش بلیت‌فروشی خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان در این‌باره به همشهری توضیح می‌دهد: «رویدادی مثل فیلم فجر، بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور است که امسال باتوجه به شیوع کرونا در همه کشور شرایط خاصی دارد. با درنظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی 3سینمای شهر «تماشا» کرمان، «امین» رفسنجان و «قدس» سیرجان را برای اکران فیلم‌های جشنواره پیشنهاد دادیم که درصورت تأیید از سوی دبیرخانه جشنواره جمعا 48اکران خواهیم داشت.»
محمدرضا علیزاده، تأکید می‌کند که احتمالا امروز (دوشنبه) اطلاعات دقیق و جدول اکران استان برای علاقه‌مندان جشنواره منتشر خواهد شد.
استان البرز در همسایگی پایتخت هم شرایط مشابهی دارد و مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز از فروش اینترنتی بلیت از سامانه سمفا خبر می‌دهد. ناصر مقدم، اکران فیلم‎ها در کرج را همزمان با تهران و از 15تا 22بهمن اعلام می‌کند و می‌گوید: «سینماهای ساویز، اکومال و پرشین میزبان فجر سی و نهم هستند.»
نشست هماهنگی ستاد استانی برگزاری جشنواره در البرز و سینماداران میزبان هم برگزار و در آن تأکید شده است که هیچ بلیتی حضوری فروخته نشود.
با وجود اینکه همه استان‌ها از اصفهان گرفته تا یزد و کرمان یا استان‌های شمالی در حال آمادگی برای میزبانی از فیلم‌های سودای سیمرغ هستند، اما مازندران به‌عنوان تنها استان نارنجی در رنگ‌بندی‌های کرونایی این میزبانی را از دست داد. براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت ۱۸شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. شهرستان‌های نارنجی شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه‌سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند. با توجه به همین آمار هم جشنواره فیلم فجر در شهرهای مازندران لغو شد.
این در حالی است که ساری و دیگر شهرستان‌های مازندران سال‌های قبل با استقبال پرشور مردمی پذیرای جشنواره بودند. هرچند مسئولان استانی اعلام کرده‌اند اگر تا چهارشنبه هفته جاری رنگ‌بندی کرونایی استان تغییر کند و بهبود یابد، ممکن است در برخی شهرها شاهد برگزاری جشنواره باشیم. بلیت‌فروشی از طریق سامانه سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران متعلق به سازمان امور سینمایی با 5فروشنده آپ، ایران‌تیک، سینما بلیت و سینماتیکت و گیشه7) و بلیت‌فروشی 30یا 50درصدی سالن‌های میزبان با توجه به رنگ‌بندی زرد و آبی ستاد کرونا 2دستورالعملی است که از سوی دبیرخانه جشنواره فیلم فجر به همه استان‌ها ابلاغ شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید