• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12345
+
-

جهش بلند برای رفع موانع تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار قم: 633 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید پرداخت شد که این رقم نشان‌دهنده رشد 126 درصدی است

اشتغال
جهش بلند برای رفع موانع تولید




زینب حیدری| قم- خبرنگار:

نخستین جلسه اقتصادی استان در سال 97 فرصتی برای مسئولان اقتصادی بود که از تلاش‌های یک ساله برای گره‌گشایی از مشکلات واحدهای تولیدی گزارش بدهند. کمک به رونق واحدهای مشکل دار که چرخ تولیدشان به خاطر کمبود نقدینگی رو به توقف بود سبب شد تا هم رونق تولید به کارخانه‌ها برگردد و هم دامنه اشتغال جوانان قمی گسترده‌تر شود. 

میانگین تلاش‌ها اما برای همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی برابر نبود. برخی کمرنگ‌تر خود را نشان دادند و برخی دیگر در خدمت رسانی سنگ تمام گذاشتند. در این میان باز هم این بانک‌های خصوصی و برخی بانک‌های دولتی بودند که عقب ماندند و سهم زیادی در توسعه اقتصادی استان ایفا نکردند. 


پرداخت تسهیلات رونق تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار قم در این جلسه اظهار کرد: در سال گذشته 633 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید پرداخت شد که این رقم نشان‌دهنده رشد 126 درصدی است. 
 «مهرداد غضنفری» اضافه کرد: در نتیجه این اقدام‌ها 136 واحد تولیدی صنعتی از نظر ظرفیت تولید ارتقا یافتند که تا پیش از دریافت تسهیلات کمتر از ظرفیت اسمی فعالیت داشتند. واحدی که کمتر از ظرفیت اسمی فعالیت کند قیمت تمام‌شده بالا دارد و در نهایت با زیان به تعطیلی می‌انجامد. وی با بیان این که با اعطای این تسهیلات برای 444 نفر شغل ایجاد شد، گفت: بر مبنای آمار ظرفیت تولید واحدهایی که موفق به دریافت تسهیلات شدند افزایش یافت. 


بهره‌برداری از 167 طرح تولیدی صنعتی

غضنفری افزود: بهره‌برداری از 167 طرح تولیدی صنعتی اقدام دیگری بود که در سال گذشته اجرایی شد که در نتیجه این بهره‌برداری برای 2080 نفر شغل ایجاد شد. علاوه بر این اقدام‌های 22 واحد تعطیل شده نیز به مدار تولید بازگشت. 
به گفته وی از مجموع 793 مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان 60 درصد آن اجرایی شده که این آمار در مقایسه با سال 95 که کمتر از 30 درصد بوده، نشان‌دهنده رشد چشمگیر و بی‌سابقه است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ادامه داد: در پایان سال 96 کمیته رفع مشکلات مالیاتی غیرفعال بود. این موضوع نشان می‌دهد مشکلات مالیاتی واحدهای تولیدی استان به صفر رسیده و ستاد موثر بوده است. 
غضنفری گفت: شعار سال به عنوان محور برنامه‌های سال جاری وابسته به سه ضلع تولیدکننده، مصرف‌کننده و مسئولان است. تولیدکنندگان برای حمایت مصرف‌کنندگان از تولید داخل باید کیفیت را مورد توجه قرار دهند تا در بازار رقابت راه خود را در بازارهای صادراتی پیدا کنند. توزیع‌کنندگان نیز باید مصرف‌کنندگان را برای تولید داخلی ترغیب کنند. مسئولان نیز باید نقش حمایتی خود را به درستی ایفا کنند. 


گلایه از بانک‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار با انتقاد از عملکرد برخی بانک‌ها در فعالیت‌های اقتصادی استان اظهار کرد: براساس آمار 13 هزار میلیارد تومان موجودی منابع بانک‌های استان است در حالی که فقط 8500 میلیارد تومان معادل 60 درصد منابع مصرف می‌شود. این در حالی است که در بسیاری از استان‌های بزرگ‌تر از قم منابع به مراتب کمتر از قم و مصارف آن چند برابر است. 
به گفته وی بسیاری از استان‌ها برای مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی از منابع بانک‌های دیگر استان‌ها استفاده می‌کنند در حالی که باید حداقل مصرف به 80 درصد برسد. 

وی با بیان این که آمار مصرف بانک‌های قم زیبنده استان نیست، اظهار کرد: رفتار بانک‌ها باید در سمت و سوی تامین سرمایه برای بخش تولید و تحقق شعار سال باشد. 
غضنفری در ادامه بر لزوم توسعه متوازن 3 بخش گردشگری، صنعت و کشاورزی تأکید کرد و گفت: بانک‌ها باید در این سه حوزه پررنگ‌تر وارد عمل شوند. در حال حاضر میزان منابع بانکی استان سنخیتی با مصرف در مسیر تولید ندارد و بخشی از منابع بانکی در مسیری مصرف می‌شود که دردی از استان دوا نمی‌کند. 

با آماری که در این جلسه ارائه شد، به نظر می‌رسد جهش خوبی در زمینه رفع موانع تولید و گره‌گشایی از مشکلات واحدهای تولیدی صنعتی در استان صورت گرفته است. نام‌گذاری سال حمایت از کالای ایرانی این فرصت و انگیزه را در مدیران نهادهای اقتصادی ایجاد می‌کند که برای شکوفاشدن تولید بومی و ایجاد اشتغال، حمایت از تولیدکنندگان استان را به طور مستمر پیگیری کنند. 


تسهیلات کشاورزی رکورد زد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با اشاره به وضعیت پرداخت تسهیلات رونق تولید در سال 96 اظهار کرد: تا 19 فروردین 788 مورد تسهیلات پرداخت شد که از این تعداد 309 مورد مربوط به بخش صنعت و معدن و 479 مورد بخش کشاورزی بود که مبلغی بیش از 633 میلیارد تومان است. 

 «محمود سیجانی» با اشاره به رتبه استان در پرداخت تسهیلات تجمیعی در سال 96 افزود: رتبه استان در پرداخت تسهیلات صنعت و معدن دوازدهم، جهاد کشاورزی هفدهم و در مجموع در جایگاه پانزدهم است. 
به گفته وی 152 مورد تسهیلات رونق تولید و 178 مورد پرداخت مستقیم تسهیلات در بخش صنعت  بوده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تأکید کرد: در زمینه تسهیلات بخش کشاورزی 124 مورد تسهیلات پرداخت شده و رتبه استان از 26 به 12 ارتقا یافته و این موضوع دستاوردی برای استان است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید