• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 12 بهمن 1399
کد مطلب : 123353
+
-

ایتالیا به عربستان پشت کرد

جهان‌نما
ایتالیا به عربستان پشت کرد

ایتالیا، فروش هزاران موشک به عربستان سعودی و امارات را متوقف کرد و ممنوعیت موقت فروش تسلیحات به این 2کشور را، به‌خاطر درگیری آنها در بحران یمن، به‌صورت دائمی درآورد.
این خبر تنها 3روز بعد از آن منتشر شد که دولت جو بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا اعلام کرد فروش تسیلحات به این 2کشور را متوقف می‌کند تا بررسی‌های بیشتری انجام دهد.
به‌گزارش الجزیره، لوئیجی دی‌مایو، وزیر خارجه ایتالیا گفته که دولت صادرات موشک و بمب هوشمند به عربستان و امارات را متوقف کرده است. در بیانیه او آمده که این کار ایتالیا، ‌پیامی واضح برای گسترش صلح از این کشور به‌شمار می‌رود. وزیر خارجه ایتالیا در بیانیه خود مستقیما به یمن اشاره نکرده اما به مناقشاتی که دستور اولیه تعلیق فروش تسلیحات به‌خاطر آنها صادر شد اشاره کرده است. گروه مردمی شبکه صلح و خلع سلاح ایتالیا، این اقدام «تاریخی» دولت را ستایش کرده است. این گروه گفته است بخش اخیر فروش تسلیحات که به‌صورت دائمی لغو شده، بخشی از یک قرارداد بزرگ‌تر بوده که در سال2016 در دولت چپ میانه متئو رنتزی با این 2کشور بسته شده بود. قرارداد 20هزار موشکی که قرار بود به عربستان و امارات صادر شود، 400میلیون یورو ارزش داشت.
ایتالیا در حالی چنین تصمیمی گرفته که چند روز پیش، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد فروش تسلیحات به عربستان و امارات، بازبینی خواهند شد. آنتونی بلینکن در نخستین جلسه توجیهی خود با خبرنگاران گفته بود دولت جدید می‌خواهد قراردادهایی که در دولت دونالد ترامپ بسته شده است را بررسی کند تا ببیند که آیا در راستای اهداف استراتژیک آمریکا هستند یا نه.
وال‌استریت پیش از صحبت‌های بلینکن گزارش داده بود که آمریکا میلیاردها دلار قرارداد تسلیحاتی که شامل فروش مهمات هوشمند به عربستان سعودی و جنگنده‌های اف-35 به امارات می‌شود را معلق کرده است. این تصمیم، یک هفته بعد از آن گرفته شد که بایدن به‌عنوان جانشین ترامپ سوگند یاد کرد. بایدن وعده داده که در رابطه کشورش با عربستان ارزیابی دوباره خواهد کرد. او از زمانی که روی کار آمده، با فرمان‌هایی اجرایی، بسیاری از تصمیم‌های دولت ترامپ را لغو کرده و برگردانده است.
تصمیم ایتالیا، در راستای اقدامات مشابهی است که بسیاری از کشورهای اروپایی در یک سال اخیر گرفته‌اند؛ چند کشور عضو اتحادیه اروپا در سال2019 فروش تسلیحات به عربستان را معلق کردند. برای نمونه، آلمان برخی صادرات تسلیحاتی خود به عربستان را متوقف کرد. عربستان سعودی، رهبری ائتلافی را به‌عهده دارد که مسئول جنگ یمن شناخته می‌شود و کارزاری نظامی را علیه حوثی‌ها در یمن به راه انداخته است. این جنگ ده‌ها هزار نفر کشته به‌جا گذاشته و سازمان ملل، یمن را بزرگ‌ترین بحران انسانی دنیا خوانده است. قحطی، جان میلیون‌ها انسان را در این کشور به خطر انداخته و سازمان ملل گفته 80درصد مردم یمن به کمک نیاز دارند.
ایتالیا، یکی از تامین‌کنندگان اصلی تسلیحات امارات و عربستان به‌شمار می‌رود و این 2کشور، به‌ترتیب یازدهمین و دهمین بازار هدف صنایع تسلیحاتی ایتالیا به‌شمار می‌روند. صادرات ایتالیا به عربستان در سال2019 میلادی 105.4میلیون یورو بوده و امارات هم در همین سال، 89.9میلیون یورو از ایتالیا خرید کرده است.
اعلام لغو دائم فروش تسلیحات به ایتالیا در حالی منتشر می‌شود که کشورهای دیگر، به‌خصوص انگلیس هم تحت فشار زیادی برای اقدام مشابه قرار دارند. به‌گزارش گاردین، دولت انگلیس این درخواست‌ها را فعلا رد کرده و گفته است که برنامه‌ای برای بازبینی قراردادهای تسلیحاتی خود با عربستان ندارد اما تصمیم دولت بایدن، ‌می‌تواند عواقبی برای صادرات نظامی انگلیس به ریاض داشته باشد. یک مشکل این است که صادرات تسلیحاتی انگلیس به ریاض، به گواهی‌های آمریکایی نیاز دارد و با تصمیم دولت بایدن، ممکن است صادرات انگلیس با مشکلاتی مواجه شود.
انگلیس، دومین تامین‌کننده تسلیحات ریاض است و در 6سالی که جنگ یمن شروع شده، به‌گفته کارزار مبارزه با تجارت اسلحه انگلیس، 5.4میلیارد دلار تسلیحات به عربستان صادر کرده است.
با این حال، براساس گزارش مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم، سه‌چهارم حجم تسلیحات عربستان در 6سالی که جنگ یمن شروع شده را آمریکا تامین کرده است. ترامپ، یکی از حامیان اصلی فروش گسترده تسلیحات به امارات و عربستان بود. دولت او همین پاییز به کنگره اطلاع داد که فروش 23میلیارد دلار تسلیحات پیشرفته، ازجمله جنگنده‌های اف-35 و پهپادهای هجومی به امارات را تصویب کرده است. آمریکا، تنها چند روز بعد از آن فروش این تسلیحات را اعلام کرد که امارات اعلام کرد روابطش را با اسرائیل، عادی می‌کند. همان زمان رسانه‌های زیادی اعلام کردند که فروش جنگنده‌های پیشرفته اف-35، پاداش این اقدام امارات است.

این خبر را به اشتراک بگذارید