• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 بهمن 1399
کد مطلب : 123334
+
-

اختلاف فیسبوک و اپل بر سر حریم خصوصی

دو غول عرصه فناوری، اپل و فیسبوک بر سر حفظ حریم خصوصی کاربران به اختلاف خورده‌اند. به گزارش گادرین، این دو شرکت بر سر برنامه‌های اپل برای ویژگی‌های جدید حریم خصوصی که تبلیغات آنلاین را به‌شدت محدود می‌کند دچار چالش شده‌اند و به همین دلیل تیم کوک مدیرعامل شرکت اپل، حملات سنگین خود را به فیسبوک آغاز کرده است.
کوک در سخنرانی خود در کنفرانس رایانه‌ها، حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها از تصمیم اپل برای معرفی این ویژگی به نام شفافیت پیگیری برنامه (ATT) دفاع کرد. تنظیم جدید اپل در آیفونی که اوایل بهار به بازار عرضه می‌شود رونمایی خواهد شد. در این تنظیم هر برنامه‌ای باید از کاربران برای ردیابی آنها در وب، درخواست مجوز کند.
برنامه‌های ATT اپل انتقادات شدیدی را از طرف فیسبوک به همراه داشت چرا که از نظر این شرکت کار آنها باعث جلوگیری از تبلیغ برای مشتریان احتمالی می‌شود و در نتیجه تجارت‌های کوچک را از بین خواهد برد. «دن لوی» رئیس تبلیغات فیسبوک معتقد است که اپل برای «تبلیغات ضد‌شخصی» تلاش می‌کند و به‌نظر او آنها جهان را 10یا 20سال به عقب بر می‌گردانند.
اما کوک در واکنش به حرف‌های لوی بدون نام بردن از فیسبوک، از ATT دفاع و به فیسبوک حمله کرد. او گفت: این شرکت انتظار داشت بسیاری از کاربران ردیابی را به‌طور کامل مسدود کنند.
کوک گفت: برخی ممکن است فکر کنند که اشتراک این درجه از اطلاعات برای تبلیغات هدفمند ارزش دارد. اما من گمان می‌کنم بسیاری، دیگر از این روش استقبال نمی‌کنند. مانند چند سال پیش که عملکرد مشابهی را در Safari با محدود کردن ردیاب‌های وب ایجاد کردیم.
اگر مشاغل روش‌هایی مبتنی بر گمراه کردن کاربران، بهره‌برداری از داده‌ها و انتخاب‌هایی که دراصل به هیچ وجه انتخاب نیستند را برای تبلیغ کار خود انتخاب کنند، اصلا شایسته ستایش نیستند، بلکه باید اصلاح شوند.
درحالی‌که فیسبوک به‌طور آشکار به‌نظرات کوک پاسخ نداده، گفته شده است که این شبکه اجتماعی در حال آماده کردن پاسخی کوبنده به کوک است. براساس یک سایت خبری فناوری، فیسبوک در حال برنامه‌ریزی برای طرح یک دادخواست ضد‌انحصاری علیه اپل است با این استدلال که این شرکت با الزام توسعه‌دهندگان مستقل به پیروی از قوانینی که خود اپل مجبور به رعایت آنها نیست، قوانین ایالات متحده را نقض می‌کند.
مارک زاکربرگ، رئیس فیسبوک می‌گوید: اپل بر به‌دست آوردن سهم در برنامه‌ها و خدمات علیه ما و دیگر توسعه‌دهندگان متمرکز است. بنابراین آنها انگیزه لازم را برای استفاده از موقعیت غالب پلتفرم خود برای تداخل در نحوه کار اپلیکیشن‌های ما و سایر اپلیکیشن‌ها دارند، کاری که معمولاً ترجیح می‌دهند آن را انجام دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید