• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 12 بهمن 1399
کد مطلب : 123325
+
-

سردرگمی تیم بایدن در قبال برجام

رابرت مالی با فرانسه و آلمان بر سر برجام رایزنی کرد

به‌نظر می‌رسد که بایدن به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا در سیاست خارجی این کشور در قبال ایران دچار سرگشتگی شده است. به فاصله یک روز بعد از اظهارات وزیر خارجه آمریکا که از مسیر طولانی در رابطه با برجام سخن گفته بود، مشاور امنیت ملی بایدن از فوریت بازگشت آمریکا به برجام سخن گفت.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن گفت که از دیدگاه ما یکی از اولویت‌های اولیه رسیدگی به بحران هسته‌ای رو به رشد است. آنها (ایران) به داشتن مواد شکاف‌پذیر لازم برای دسترسی به سلاح نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند. همزمان با این اظهارات منابع خبری اعلام کردند که رابرت مالی، نماینده ویژه بایدن در امور ایران  با مدیران سیاسی وزارت خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان گفت‌وگو کرده و این گفت‌وگوها در راستای جمع بند‌ی‌ها درباره توافق برجام و ارزیابی دیدگا‌ه‌های این کشورها نسبت به این موضوع بوده است.
در دیگر موضع‌گیری در دستگاه دیپلماسی آمریکا، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در رابطه با تحولات برجام تأکید کرد که آمریکا پیش از اتخاذ هرگونه تصمیمی در رابطه با برجام ابتدا با شرکا و متحدان خود مشورت خواهد کرد.
او در واکنش به اظهارات مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه آمریکا برای بازگشت به برجام فرصت زیادی ندارد نیز اعلام کرد: «من نمی‌توانم در زمان حاضر زمانبندی خاصی در این زمینه ارائه کنم، اما واضح است که ایران باید به‌طور کامل از مفاد توافق هسته‌ای پیروی کند.»
2روز قبل امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با شبکه العربیه مذاکرات احتمالی با ایران برای احیای برجام را سختگیرانه خواند، اما در عین حال اذعان کرد که زمان برای دستیابی به توافق با ایران بسیار کوتاه است.
مکرون با بیان اینکه عربستان سعودی باید بخشی از مذاکرات بر سر توافق با ایران باشد، اضافه کرد: «ما نباید اشتباهی که در سال2015 مرتکب شدیم و کشورهای منطقه را در توافق با ایران درنظر نگرفتیم، دوباره مرتکب شویم.»
2هفته قبل وقتی که وزیر خارجه فرانسه مشابه اظهارات مکرون را بیان کرده بود محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران خشمگین شد و در توییتر نوشت:رهبران 3کشور اروپایی - که برای اجرای تعهدات خود ذیل برجام بر امضا و اجازه کارگزاران اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا) متکی هستند - هیچ کاری برای حفظ برجام انجام نداده‌اند. او با اشاره به اینکه آیا ابتکار مرده زاده‌شده امانوئل مکرون یا خودداری انگلستان از پرداخت بدهی مقرر در حکم دادگاه را به یاد دارید؟ تأکید کرد: این به‌خاطر ایران است که برجام زنده است، نه 3کشور اروپایی.

زمان مذاکره دوجانبه فرارسیده
 حمید ابوطالبی مشاور پیشین رئیس‌جمهوری در حساب شخصی‌اش در توییتر در رشته توییتی نوشت: زمان تغییرات اساسی و حرکت از 1+5 به دوجانبه فرارسیده است؛ این می‌تواند به مذاکره دوجانبه، گام برداشتن مرحله‌ای 2کشور، و حل جامع ‌و دوجانبه مشکلات تبدیل شود. برجام حاصل شرایطی اضطراری بود، و نه‌تنها ایران بلکه آمریکا هم آمادگی رسیدن به توافقی قطعی و جامع و تصویب آن در کنگره را نداشت، لذا طرفین به برنامه جامع اقدام مشترک رسیدند؛ برنامه‌ای وابسته به شرایط داخلی 2کشور، و حاصل تمایل ایران و آمریکا در برابر‌ کارشکنی برخی کشورهای 1+5 در مذاکره!

این خبر را به اشتراک بگذارید