• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 12 بهمن 1399
کد مطلب : 123324
+
-

نباید از فضای «آبی» به «عادی» برویم

رئیس‌جمهور: در رعایت پروتکل‌ها به مراعات 80درصد رسیده‌ایم اما مراعات بالای 95درصد می‌خواهیم

دولت
نباید از فضای «آبی» به «عادی» برویم

رئیس‌جمهور در جلسه دیروز  ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ۱۰روز دیگر به سالگرد ویروس کرونا می‌رسیم گفت: کرونا یک بیماری عادی نبود، واقعاً مشکلات بسیار بزرگی را در همه جهان به‌وجود آورد منتها دنیا همه با هم بودند. اما ما تنها بودیم و کسی به ما کمک و یاری نکرد. همین الان هم که می‌خواهیم واکسن تهیه کنیم با چه سختی‌ها و مشکلاتی و عبور از پیچ‌های مختلف است. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با بیان اینکه بانک، پول و معاملات دنیا آزاد است ولی ما با مشکلات ویژه‌ای مواجه هستیم، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم با سایر کشورها مقایسه کنیم، واقعاً کشور ما حتی با کشورهای پیشرفته در اروپا و آمریکا قابل مقایسه است. در کسب‌وکارها یک تصمیم بسیار درستی از همان روزهای اولیه اتخاذ کردیم که همه کارخانجات و تولیدگرهای بزرگ با رعایت پروتکل‌ها به فعالیت‌شان ادامه دهند، حتی در دنیا عده‌ای مخالف بودند ولی ما این تصمیم قاطع، صحیح و درست را گرفتیم. کارخانجات عظیمی داشتیم که چندین هزار کارگر داشت و اصلاً کسی مبتلا نشد و اگر هم مبتلا شد، عددش بسیار اندک بود و اصلاً مرگ‌ومیری در تولیدات و کارخانجات بزرگ نداشتیم.

بگذاریم عید مناسبی باشد
روحانی درباره شیوع احتمالی موج چهارم بیماری کرونا در کشور نیز یادآور شد: همه اصرار ما این است که در این 2 ‌ماه کاری کنیم تا موج چهارمی صورت نگیرد. یکی از دلایلش این است که بلکه کسب‌وکار مردم مخصوصاً آنهایی که در خدمات و گردشگری هستند در ایام عید شرایط مناسبی داشته باشند و بتوانند ضررهای پارسال را جبران کنند. ولی اگر در این 2 ماه مراعات نشود و خدای ناکرده وارد موج چهارم شویم اینها از دست می‌رود و ناچاریم باز هم محدودیت‌ها را آن زمان هم اعمال کنیم.

سال آینده به واکسن داخلی می‌رسیم
رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین با اشاره به اینکه مسئولان متخصص مطمئن هستند در نهایت در سال آینده به واکسن‌هایی که تولید داخلی ماست می‌رسیم و واکسیناسیون انجام خواهد شد، گفت: یک تفاوت اساسی با دنیا داریم. اگر دنیا می‌گوید من توانستم از مشکلات کرونا تا حد زیادی عبور می‌کنم، ما ادعایمان بالاتر است ما در حال تحریم و فشار هستیم. ما رفتیم از یک بانک یا صندوق بین‌المللی برای خرید تجهیزات پزشکی‌مان در دوره کرونا وام بگیریم، آمریکا مانع شد و جلوی ما را گرفت.

نباید از آبی به عادی بیفتیم
روحانی با بیان اینکه شرایط خوب امروز نباید مغرورمان کند، تأکید کرد: این شرایطی که داریم نسبت به آمریکا و اروپا بسیار امیدوارکننده و افتخارآمیز است. منتها اگر این امید باعث شود که ما از فضای «آبی» برویم به فضای «عادی»، خطرناک است، فضای آبی خیلی خوب است و فضای عادی خیلی بد است. اگر از آبی به عادی بیفتیم شرایط ما خیلی سخت می‌شود. ان‌شاء‌الله همه جا آبی شود و آنهایی که زرد و نارنجی است هم به سرعت آبی شوند اما در عین حال نباید شرایط عادی و عادی‌انگاری شود و اینکه بگوییم همه‌‌چیز گذشته و تمام‌شده و عبور کرده‌ایم، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. واقعاً اگر یک خرده بی‌احتیاطی کنیم، با مشکل مواجه خواهیم شد. امروز اعلام شد که رعایت پروتکل‌ها یک خرده کاهش پیدا کرده و به مراعات 80درصد رسیده‌ایم که این کم است، ما مراعات بالای 95درصد را می‌خواهیم. اگر پایین‌تر بیاید دچار مشکل می‌شویم. خدای ناکرده اگر در‌ماه بهمن و اسفند خوب مراعات نکنیم، برای کسب‌وکارها و تفریح و زندگی هم به مشکل می‌خوریم.

تصمیمات خوب برای نوروز
رئیس‌جمهور با اذعان به اینکه ارتباطات، رفت‌وآمد و دورهمی‌های ایرانیان با کشورهای اروپایی و غربی فرق می‌کند، گفت: ما به خاطر فرهنگ ایرانی و اخلاق اسلامی‌مان، همیشه سفارش کرده‌ایم که بیشتر همدیگر را ببینیم و بروید سر بزنید به پدر و مادر و اقوام و بر صله ارحام همیشه تأکید کرده‌ایم. غربی‌ها در این حد نیستند، ما یک مقدار فراتر از آنها هستیم. او با بیان اینکه شرایط کنونی درست خلاف آن چیزی است که همواره در طول تاریخ به مردم توصیه کرده‌ایم، افزود: حالا می‌گوییم که سبک زندگی‌تان معکوس شود پس برای ما خیلی سخت‌تر و مشکل‌تر شده است. مردم از لحاظ روحی و روانی در فشار هستند یعنی فرزندی که پدر و مادرش را نمی‌بیند و پدر و مادری که فرزندش را که در شهرستان و در جای دور است نمی‌تواند ببیند و رفت‌وآمد را نمی‌تواند انجام دهد یک فشار روحی و روانی بزرگی به مردم وارد شده است. اگر ان‌شاء‌الله همه ما مراعات کنیم، این شرایط یک مقداری سهل‌تر می‌شود. مخصوصاً در شرایط عید هم کسب‌وکار و تفریحات مردم می‌تواند جبران شود. امروز تصمیمات خوبی گرفتیم که برخی از آن به ایام اسفند و خرید و فروش‌ها و ایام نوروز مربوط می‌شود. بعد برای مردم توضیح داده می‌شود که ان‌شاء‌الله اگر با یک موج جدیدی مواجه نشویم این چارچوب‌ها و مقررات می‌تواند اجرا شود به شرط اینکه همه در کسب‌وکارهای شب عید و همچنین در تفریحات ایام عید همه چارچوب‌هایی را که امروز مقرر کردیم مورد مراعات قرار دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید