• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 11 بهمن 1399
کد مطلب : 123234
+
-

بازتاب‌های یک میزبانی سیاسی

حضور هیأتی از طالبان در تهران منجر به بروز موجی از واکنش‌ها شده است

میزبانی تهران از طالبان برای پیشبرد صلح در افغانستان بازتاب بسیاری در تهران و کابل داشته است. منتقدان، اقدامات طالبان در قبال مردم افغان را ناقض پیشبرد صلح در کشورشان می‌دانند و خواهان توجه ایران به این نکته‌اند. ایران اما روند اقدامات طالبان در قبال آمریکا را فاکتوری برای حصول صلح در منطقه می‌داند؛ امری که خیلی به کام مسئولان کابل خوش نیامده است، چنانکه یاسین ضیا، رئیس ستاد ارتش افغانستان در واکنش به تحسین علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی از گروه طالبان برای «مبارزه با آمریکا» واکنش نشان داده است. او در حساب شخصی‌اش در توییتر با اشاره به توییت شمخانی درباره ضدیت طالبان با آمریکا، این برداشت را تعبیری ناردست از جنگ افغانستان خواند و تأکید کرد که طالبان نه در برابر آمریکا، بلکه در برابر مردم افغانستان می‌جنگد.
سه‌شنبه گذشته بود که دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بعد از دیدار با هیأت سیاسی در حساب کاربریش اعلام کرد: «در ملاقات امروز با هیأت سیاسی طالبان، رهبران این گروه را در مبارزه با آمریکا مصمم دیدم. کسی که 13‌سال در گوانتانامو زیر شکنجه‌های آنان بوده، مبارزه با آمریکا در منطقه را کنار نگذاشته است.»
جواب ضیا به شمخانی سبب توجه افکارعمومی به موضوع شده و موجی از واکنش‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشته است. هیأت سیاسی طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر هفتم بهمن‌ماه برای سفری دو روزه وارد تهران شد و با برخی مقامات ایران، ازجمله علی شمخانی دیدار کرد. محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان  درهمین راستا در توییتر ش نوشت: «روابط 2 کشور، وضعیت مهاجران افغان و وضعیت فعلی سیاسی و امنیتی افغانستان و منطقه موضوعات مورد بحث در این سفر خواهند بود.» همان روز وزارت خارجه افغانستان با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که از سفر هیأت طالبان به ایران آگاهی دارد و ایران در مورد سفر هیأت طالبان، افغانستان را مطلع کرده بود و در این مورد نظریات دولت افغانستان را قبلا مطالبه و دریافت کرده است. در بیانیه وزارت خارجه افغانستان تأکید شده است که تهران می‌خواهد طالبان را در بخش جامع صلح در چارچوب نظام جمهوری و حفظ ارزش‌های قانون اساسی افغانستان، آگاه سازد. ایران می‌خواهد اطمینان حاصل کند که افغانستان پس از جنگ بار دیگر به‌پایگاه امن گروه‌های تروریستی مبدل نخواهد شد و همچنان مرکز اتفاق و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باقی خواهد ماند.
همزمان سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز با تأیید این خبر اعلام کرد که این هیأت براساس هماهنگی قبلی و به دعوت وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده و مورد استقبال مقامات وزارت امورخارجه قرار گرفته است. او افزود: هیأت سیاسی طالبان در طول مدت حضور در تهران  با مقامات مسئول کشورمان درخصوص روند صلح در افغانستان و مسائل و موضوعات مرتبط تبادل‌نظر و رایزنی‌هایی خواهد داشت.
گروه طالبان و آمریکا اسفند سال گذشته توافقنامه صلحی را امضا کردند که بخشی از این توافق برعهده دولت افغانستان بود. با این حال، هم طالبان و هم دولت افغانستان، دیگری را به نقض آن متهم می‌کنند و از سوی دیگر با رفتن ترامپ و روی کار آمدن بایدن به‌نظر می‌رسد گروه طالبان به طرف تنوع‌بخشی به جهات دیپلماسی خود سوق یافته است.
پیش از سفر ملابرادر به ایران، ابراهیم طاهریان‌فرد، نماینده ویژه وزیر خارجه در امور افغانستان فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرده بود؛ چنان‌که پیش از ورود طالبان به تهران طاهریان فرد با عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه افغانستان تلفنی گفت‌وگو کرد. طاهریان‌فرد همچنین با خانم لیونز، نماینده ویژه دبیر‌کل سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفت‌وگو کرد و در این گفت‌وگو‌ آخرین وضعیت مذاکرات درون افغانی، روند صلح در افغانستان و‌ دستیابی به ثبات پایدار از طریق راه‌حل‌های دیپلماتیک مورد تأکید طرفین قرار گرفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید