• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 11 بهمن 1399
کد مطلب : 123216
+
-

این مرگ از کدام در وارد شد؟

تمام احتمالات و حرف‌وحدیث‌ها درباره درگذشت تلخ و نابهنگام مهرداد میناوند

درگذشت مهرداد میناوند به دلیل ابتلا به کرونا، اتفاق تلخی بود که در آخرین روزهای هفته گذشته کام اهالی فوتبال و طرفداران این ملی‌پوش سابق را تلخ کرد. میناوند ستاره درخشان پرسپولیس و تیم‌ملی ایران در دهه70 و 80 بود که خیلی زود بازی فوتبال را در 30سالگی کنار گذاشت و حالا با یک مرگ نابهنگام و باورنکردنی در 45سالگی، دنیای فانی را هم خیلی زودتر از آنچه تصور می‎شد ترک کرده است. او بعد از بازنشستگی، حضور پررنگی در برنامه‌های مختلف داشت و طی سال‌های اخیر تلویزیون‌های اینترنتی از حضور همیشگی او -چه به عنوان میهمان و چه در قالب مجری- بهره می‌بردند. درباره دلایل ابتلای این چهره ورزشی به کرونا و سهل‌انگاری‌هایی که موجب این واقعه تلخ شد حرف‌وحدیث‌های زیادی در اظهارنظرهای رسمی و غیررسمی مطرح شده است. ویدیوهایی که میناوند و انصاریان از حضورشان در یک کلینیک دندانپزشکی منتشر کردند، حضور همزمان همین دو نفر در ویژه‌برنامه داربی، و صحبت‌های مرحوم میناوند درباره داروهایی که مصرف می‌کرد و بیماری‌هایی که از سر گذرانده بود؛ اینها اتفاقاتی هستند که حالا بعد از مرگ تلخ مرحوم میناوند معنا و مفهوم تازه‌ای پیدا کرده‌اند. انگار در فضای یکی از فیلم‌های اصغر فرهادی به سر می‌بریم؛ جایی که همه اتفاقات در زمان خودشان ساده و معمولی و روزمره به نظر می‌رسند اما وقتی فاجعه بزرگ رخ می‌دهد و دوباره به همان اتفاقات ساده فلش‌بک می‌زنیم، معنای دیگری پیدا می‌کنند. معنایی تلخ و تکان‌دهنده.

  استودیوهای تلویزیونی
29آذرماه، روزی که پرسپولیس باید در فینال آسیا بازی کند مهرداد میناوند میهمان ویژه‌برنامه یکی از تلویزیون‌های اینترنتی است. کنار او علی کریمی نشسته و روبه‌روی آنها خداداد عزیزی اجرای برنامه را به عهده دارد. خداداد در بخشی از صحبت‌هایش به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اشاره می‌کند و به احتمال کرونا گرفتن یا نگرفتن میناوند و کریمی در کنار هم. حرف‌های ساده خداداد در میان تمام شوخی‌های فوتبالی و کری‌های جذاب آن برنامه گم می‌شود و می‌ماند تا 40روز بعد که با بستری شدن میناوند تازه اهمیت پیدا کند، همه ویدیوهای وایرال‌شده آن برنامه را کنار بزند، و در گوشی‌های مردم دست‌به‌دست شود. 23 روز بعد، داربی بزرگ تهران در پیش است و مهرداد این بار به همراه علی انصاریان در استودیوی برنامه حضور دارد. این بار اپلیکیشن باشگاه پرسپولیس میزبان ستاره‌ها است. مهرداد و علی در کنار یک مجری دو سه ساعتی گپ می‌زنند، خاطره‌بازی می‌کنند و با گل‌های پرسپولیس هوا می‌پرند. هم میناوند و هم علی انصاریان چند روز بعد از این برنامه به کرونا مبتلا می‌شوند. علی زودتر به بیمارستان مراجعه می‌کند و مهرداد کمی دیرتر. آنچه نباید، رخ می‌دهد و حسین کرمانپور، مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام‌پزشکی در یک توییت تلخ می‌نویسد: «میناوند آخرین نخواهد بود. روی استودیوهای ضبط برنامه و تهیه فیلم و سریال نظارت چندانی نیست. من خود در چندین برنامه شرکت کرده و دیده‌ام! برای این عزیزان موضوع چندان جدی نیست. ماسک‌ها به‌صورت موثر زده نمی‌شود، فاصله رعایت نمی‌شودو تهویه هم مناسب نیست.» دستگاه‌های تهویه در استودیوهای ضبط برنامه به دلیل صدای مزاحمی که برای صدابردار برنامه ایجاد می‌کنند، اغلب اوقات خاموش‌اند. میهمانان هم به محض آغاز برنامه ماسک‌ها را از صورت برمی‌دارند و به راحتی در کنار هم می‌نشینند. اینها همان اتفاقات به‌ظاهر ساده‌ای هستند که حالا معنا پیدا کرده‌اند.

  کلینیک دندانپزشکی
در کنار برنامه‌ای که اپلیکیشن پرسپولیس برای داربی تهران تدارک دیده بود، حضور میناوند و انصاریان در یک کلینیک دندانپزشکی هم اتفاق دیگری بود که بعد از درگذشت تلخ مرحوم میناوند در رسانه‌ها مطرح شد. چندی قبل، مهرداد میناوند ویدیویی از حضورش در این کلینیک پزشکی منتشر و از زحمات پزشکان این مرکز تشکر کرد. او گفت خیلی زودتر از اینها می‌خواسته به این مرکز مراجعه کند اما از ابتلا به کرونا می‌ترسیده است. با این وجود به محض حضور در این کلینیک متوجه شده پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت می‌شوند و خطری بیماران را تهدید نمی‌کند. علی انصاریان هم ویدیوی مشابهی درباره همین کلینیک منتشر کرد و در صحبت‌هایی که ظاهرا جنبه تبلیغاتی هم داشت از خدمات دندانپزشکی در این مرکز و البته رعایت کامل پروتکل‌ها تقدیر و تشکر کرد. از این قبیل ویدیوها در صفحه ورزشکاران و سلبریتی‌ها فراوان دیده می‌شود و ظاهرا موضوع غیرعادی و خاصی در کار نیست. اما چندی بعد وقتی میناوند و انصاریان به کرونا مبتلا و هر دو بستری می‌شوند همه دوباره به سراغ آن ویدیوها می‌روند و کلینیک دندانپزشکی هم به عنوان یکی از مکان‌هایی که ممکن است ویروس کرونا در آنجا منتشر شده باشد، مطرح می‌شود.

  بیماری‌های زمینه‌ای
در کنار همه اینها، ابتلای میناوند به بیماری‌های زمینه‌ای هم موضوعی است که در زمان فعالیت‌های آن مرحوم چندان موردتوجه قرار نگرفته و حالا بیشتر پررنگ شده است. در همه پروتکل‌های مربوط به کووید-19 دائما تاکید می‌شود کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند بیش از بقیه در خطر ابتلا به کرونا هستند و لازم است مراقبت‌های شدیدتری داشته باشند. میناوند مدتی قبل مبتلا به بیماری عجیبی بود که باعث ریزش موها و ابروهایش هم شد و مردم کم‌وبیش از این ماجراها باخبرند. او در برنامه دورهمی و در گفت‌وگو با مهران مدیری هم اشاره‌هایی به دوران سخت درگیری‌اش با این بیماری داشت. آثار داروهایی که این ملی‌پوش سابق برای رهایی از آن بیماری استفاده می‌کرد تا مدت‌ها قابل مشاهده بود. میناوند در همان برنامه مربوط به داربی هم چندین بار تکرار کرد که برای مشکلات قلبی و فشار خون دارو مصرف می‌کند و داروهایش را همراه خود به استودیوی برنامه آورده است. اشاره‌های کوتاه میناوند به این نکات در زمان خودشان ساده به نظر می‌رسیدند اما ای کاش به سادگی از کنار آنها عبور نمی‌شد. شاید اگر به این نکات توجه می‌شد چهره محبوب پرسپولیسی‌ها و ملی‌پوش خوش‌مشرب فوتبال ایران در 45سالگی با زندگی وداع نمی‌کرد و مرگ تلخ او این همه افسوس و ای‌کاش به جا نمی‌گذاشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید