• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 11 بهمن 1399
کد مطلب : 123188
+
-

فرصت بین المللی اقوام

با مسئول
فرصت بین المللی اقوام

سیده‌زهرا عباسی- خبرنگار

چهاردهمین جشنواره اقوام ایران زمین امسال به‌دلیل شیوع کرونا به‌صورت مجازی در حال برگزاری است، اما همین مجازی بودن هم به اعتقاد استاندار گلستان فرصتی است که باید غنیمت شمرد.
هادی حق‌شناس با اشاره به برگزاری جشنواره از سال84 و اقبال گسترده به آن در دوره‌های گذشته به همشهری می‌گوید: «سال گذشته این جشنواره با استقبال گسترده مردم و همچنین حضور 13نماینده و سفیر خارجی در گرگان و گنبدکاووس برگزار شد. به‌دلیل همین استقبال تصمیم گرفتیم امسال با وجود شیوع کرونا جشنواره را به‌صورت مجازی برگزار کنیم تا وقفه‌ای در آن  نیفتد.»
وی به قرائت پیام سفیر چین در افتتاحیه چهاردهمین دوره جشنواره اقوام ایران زمین اشاره می‌کند و می‌افزاید: «پیام سفیر چین نکته جالبی داشت. او گفت سال گذشته که در جشنواره حاضر بود به این فکر می‌کرد که چه خوب می‌شد اگر مردم چین یا سایر نقاط جهان هم می‌توانستند این رویداد را ببینند و برگزاری جشنواره به‌صورت مجازی امسال این امکان را فراهم کرده است.» استاندار گلستان با تأکید بر مزایای برگزاری جشنواره به‌صورت حضوری اما تأکید می‌کند فضای مجازی هم فرصتی است که کمک می‌کند هدف اصلی جشنواره یعنی معرفی قومیت‌ها و آداب و سنن آنها در بستر گسترده‌تری محقق شود. حق‌شناس انتقال این آداب و سنن و رسوم را به نسل آینده به‌ویژه نسل جوان و نوجوان که بیشترین مخاطب فضای مجازی هستند، موجب تقویت هویت محلی و ملی می‌داند و توضیح می‌دهد: «ایران شبیه یک فرش دستباف است که اقوام مختلف نقش و نگار آن هستند. درست است که امسال نتوانستیم به‌صورت حضوری میزبان اقوام باشیم، اما حتی در فضای مجازی و در شب اول هم شاهد استقبال گسترده مخاطبان بودیم.» او برگزاری باشکوه جشنواره اقوام ایران زمین را در فضای مجازی مقدمه‌ای برای استقبال بیشتر از رویداد در دوره بعدی می داندو می گوید: «16قوم در گلستان زندگی می‌کنند و اگر امسال مشارکت فعالی داشته باشند، امیدواریم سال آینده درصورت پایان همه‌گیری کرونا جشنواره پرشوری به‌صورت حضوری داشته باشیم.» استاندار گلستان البته تأکید می‌کند با توجه به ظرفیت‌های فضای مجازی و گستردگی مخاطبان آن دوره‌های بعدی جشنواره همزمان به‌صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد، اما به هر حال لذت جشنواره و لطف آن به گردهمایی حضوری اقوام است. حق‌شناس ادامه می‌دهد: «براساس آماری که وجود دارد 40درصد گردشگران بین‌المللی در سال‌های گذشته با انگیزه آشنایی با فرهنگ و اقوام کشورهای مقصد سفر کرده‌اند. این آمار اهمیت برگزاری جشنواره اقوام ایران زمین را نشان می‌دهد.» او با تأکید مجدد بر هدف جشنواره یعنی آشنایی با اقوام و آداب و سنن آنها معتقد است این رویداد می‌تواند بر تقویت ریشه‌ها و هویت فرهنگی اقوام و درنهایت هویت ملی تأثیر زیادی داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید