• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 11 بهمن 1399
کد مطلب : 123187
+
-

گردهمایی مجازی اقوام

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی اقوام ایران‌زمین امسال با محور اصلی صنایع‌دستی و آداب و رسوم اقوام به‌صورت مجازی در حال برگزاری است

گزارش
گردهمایی مجازی اقوام

ستاره حجتی- خبر‌نگار

 گلستان امسال هم مانند سال‌های قبل در انتظار میزبانی اقوام گوناگون ایران‌زمین بود تا بار دیگر تصویری زیبا از وحدت و زندگی مسالمت‌آمیز با وجود تکثر و تعدد را به نمایش بگذارد؛ تصویری که سال‌هاست انگار از سراسر خاورمیانه پرکشیده است. کرونا اما چهاردهمین جشنواره بین‌المللی اقوام ایران‌زمین را هم مانند بسیاری از رویدادهای فرهنگی دیگر متاثر کرد. با این حال دبیرخانه دائمی جشنواره و استان از زیر بار برگزاری آن شانه خالی نکردند و با هماهنگی و دریافت نظرات ستاد مقابله با کرونای ملی و استانی سراغ برگزاری مجازی رویداد رفتند؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسید ذات و هدف اصلی این رویداد یعنی وحدت ملی و منطقه‌ای را تحت‌الشعاع قرار دهد.

نشاط و شادابی برای مردم
مدیر‌کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی گلستان با وجود مجازی بودن جشنواره، اما معتقد است این رویداد امسال با تمرکز بر همه محورهای پیشین می‌تواند عزم ملی، مدیریتی و مردمی در مقابله با ویروس فراگیر کرونا را هم به نمایش بگذارد.
احمد تجری، گلستان را نگارستان ایران معرفی می‌کند که ۱۳سال میزبان جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام به‌عنوان یکی از باشکوه‌ترین جشنواره‌های گردشگری کشور بوده است. او می‌افزاید: دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران‌زمین با توجه به اهمیت جشنواره و شیوع کرونا ویروس تصمیم گرفت چهاردهمین دوره رویداد را با هدف نشاط و شادابی مردم در این شرایط به‌صورت مجازی برگزار کند.

فروش صنایع‌دستی در بستر مجازی
مدیر‌کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی گلستان درباره شیوه برگزاری جشنواره به‌صورت مجازی و بخش‌های گوناگون آن می‌گوید: در نخستین نمایشگاه مجازی صنایع‌دستی ویژه جشنواره اقوام بیش از 1800هنرمند از ۳۱استان کشور به ارائه و فروش بیش از 7هزار محصول و آثار تولیدی خود می‌پردازند. وب‌سایت‌‌های فروش برای فروش هنرمندان طراحی شده است که البته پس از پایان جشنواره هم فعال خواهند بود و هنرمندان علاقه‌مند به فروش آنلاین می‌توانند با بارگذاری محصولات براساس ضوابط وب‌سایت به فروش مجازی خود ادامه دهند.
تجری با بیان اینکه ۲۳ گروه موسیقی آیینی اقوام ایران‌زمین از گلستان و سایر استان‌های کشور در 4شب برگزاری این دوره از جشنواره به هنرنمایی می‌پردازند، می‌افزاید: امسال با توجه به شیوع کرونا امکان میزبانی از گروه‌هایی که در سال‌های گذشته به استان سفر می‌کردند را نداشتیم؛ به همین دلیل هر گروه در استان خود به اجرا می‌پردازد و اجراها از شبکه‌های مجازی چون اینستاگرام و آپارات به‌صورت سراسری پخش می‌شوند.

حضور مهمانان خارجی در جشنواره مجازی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان درباره بخش بین‌المللی جشنواره اقوام هم توضیح می‌دهد: در سال‌های گذشته میزبان هنرمندانی از کشورهای همسایه بودیم، اما امسال به‌دلیل شیوع کرونا امکان میزبانی را نداشتیم، ولی مهمانان ویژه خارجی ازجمله سفرای کشورهای همسایه و دوست که هر سال در برنامه حضور داشتند، امسال در فضای مجازی حاضر هستند. هر شب یکی از سفرای کشورهای مهمان در برنامه زنده مجازی پیام ویدئویی خود را ارائه می‌کند. همچنین در ایام برگزاری جشنواره وبینارهای آموزشی تخصصی در 3محور میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار می‌شود.
اجرای وبینارهای عروسک بومی، تداعی‌بخش تنوع فرهنگی و هویت بومی با حضور افسانه احسانی، پژوهشگر حوزه گردشگری پایدار و هنرهای سنتی، مسکن بومی در بستر فرهنگی اقوام با حضور عبدالمجید نورتقانی، مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس و عضو هیأت ‌علمی دانشگاه، پوشاک اقوام راهی برای توسعه پایدار با حضور سمانه شهری‌نژاد، استاد دانشگاه شریعتی تهران و ارتباط گردشگری با جوامع روستایی با حضور مهدی سقایی را از دوره‎های تخصصی ویژه جشنواره اعلام می‌کند.

جشنواره چهاردهم، در دسترس همه
مجازی بودن جشنواره بین‌المللی اقوام با وجود همه کمبودها و ضعف‌ها نسبت به جشنواره حضوری، مزیت‌هایی هم دارد.
نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در این‌باره به همشهری می‌گوید: جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران‌زمین قلمروی دانش و بینش جهانیان را نسبت به داشته‌های فرهنگی کشور افزایش می‌دهد و به همین دلیل لغو آن درست نبود. اگرچه ممکن است در بستر مجازی از بسیاری جنبه‌های نشاط اجتماعی آن کم شده باشد، اما مزیت‌‌های گسترده‌ای مانند در دسترس همگان بودن به‌معنای واقعی کلمه به آن اضافه شده است.
غلامرضا منتظری با بیان اینکه ایران اسلامی در مقایسه با همه کشورها از نظر فرهنگی مزیت‌های ویژه‌ای دارد، می‌افزاید: فرهنگ ایران عزیز ما اقیانوس عمیقی است که با وجود هزاران سال هنوز نتوانستیم جهانیان را با ابعاد و ژرفای آن آشنا کنیم. تنوع فرهنگی اقوام در کشور در عین کثرت از وحدتی معنادار حکایت می‌کند که در کمتر کشوری دیده می‌شود و توجه به آن ابزاری برای انتقال میراث فکری و فرهنگی است و جشنواره اقوام می‌تواند پنجره‌ای نوین به لایه‌های آداب و رسوم بگشاید.

 ***
گلستان با 1.9میلیون نفر جمعیت به‌دلیل تنوع اقلیمی و تکثر جمعیتی مرکب از اقوام، مذاهب و نژادهای مختلف به نگارستان ایران معروف است و همین لقب هم میزبانی 14ساله از جشنواره اقوام را برای این استان رقم زده است. دبیرخانه دائمی جشنواره اقوام ایرانی در شهر گرگان، مرکز گلستان فعال است.

مکث
پخش زنده جشنواره در فضای مجازی

افتتاحیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران‌زمین با حضور فیزیکی و مجازی مهمانان داخلی و خارجی در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و تا ۱۲ بهمن‌ در ۹ محور ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پرتال www.gcth.ir برنامه زنده را از طریق آپارات و اینستاگرام در ساعت۲۱ تا ۲۲:۳۰ و بخش‌های دیگر این رویداد را در طول شبانه‌روز مشاهده کنند. همچنین علاقه‌مندان با مراجعه به پایگاه جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران‌زمین به آدرس www.gcth.ir (بخش کنفرانس و وبینار) می‌توانند برای حضور در وبینارهای تخصصی ثبت‌نام کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید