• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 9 بهمن 1399
کد مطلب : 123111
+
-

دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران:

محرکی برای افزایش بیشتر قیمت طلا وجود ندارد

گفت‌و‌گو
محرکی برای افزایش بیشتر قیمت طلا وجود ندارد


روند کاهش قیمت طلا و ارز در ایران با قطعی‌شدن نتیجه انتخابات در ایالات متحده آغاز شد و یک هفته پیش از جابه‌جایی قدرت در این کشور شتاب بیشتری گرفت؛ دلار که تا 26هزار تومان رسیده بود تا مرز ورود به کانال 21هزار تومان پایین آمد، سکه بعد از حدود یک‌ماه تثبیت در محدوده 11میلیونی، تا نزدیکی 9میلیون تومان عقب‌نشینی کرد و قیمت یک گرم طلا بعد از ماه‌ها به کمتر از یک میلیون تومان رسید. طی یک هفته گذشته اما، قیمت در بازار این دارایی‌ها دوباره رو به افزایش گذاشته و با نزدیک‌شدن به پایان سال، تغییرات بیشتر در بازار طلا و سکه دور از انتظار نیست. با نادر بذرافشان، دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران در این زمینه گفت‌وگو کردیم.

بازار طلا و سکه 2هفته متفاوت را پشت سر گذاشت و بعد یک هفته شدیدا کاهشی دوباره تغییر جهت داد. قیمت‌های کنونی در این بازار را تا چه مدت پایدار می‌دانید؟ 
در 2ماه گذشته بازار طلا و سکه به ثبات نسبی خوبی رسیده بود و نوساناتی هم که وجود داشت، حداقلی بود. ثبات تقریبی انس جهانی و نبود تقاضا در بازار داخلی نیز به این تثبیت قیمت کمک کرد و نوسانات در طول این2ماه در حد 10درصد بود. از هفته گذشته تا امروز هم جز افزایش قیمت در چند روز ابتدای هفته قبل، به‌علت رویدادهای سیاسی و اقتصادی در دنیا و افزایش حدود 42دلاری بهای انس، تقریبا تغییر مهم دیگری نداشتیم. در چند روز گذشته انس دوباره کاهشی شد و این کاهش در بازار طلا و سکه تأثیرگذار بود و چیزی حدود 500تا 600هزار تومان از قیمت سکه که تا 11میلیون و 500هزار تومان بالا رفته بود، کم کرد و اکنون سکه در محدوده 10میلیونی  و اندکی بالاتر است.
این محدوده قیمت برای سکه را پایدار می‌دانید؟
با توجه به نبود تقاضا در بازار داخلی برای سکه و مصنوعات طلا و همچنین ثبات نسبی قیمت 2فاکتور تأثیرگذار در قیمت طلا و سکه، یعنی نرخ ارز در داخل کشور و بهای انس در جهان، به‌نظر می‌رسد بازار طلا و سکه در ایران در مرحله ثبات به سر می‌برد و اگر نوسانات قابل توجهی در بازارهای جهانی نداشته باشیم و رویداد سیاسی و اقتصادی خاصی هم رخ ندهد، احتمال این وجود دارد که تا پایان این هفته قیمت‌های کنونی حفظ یا اندکی کاهشی شود. این شرایط ممکن است تا هفته آینده پایدار نباشد و از الان نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی برای هفته دیگر داشت اما با توجه به شرایط موجود محرکی برای افزایش قیمت مشاهده نمی‌شود.
در ماه‌های پایانی سال شرایط معمولا در بازار طلا متفاوت از ماه‌های دیگر سال است، بازار شب عید را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
بازار طلا معمولا در پایان سال تا حدودی با افزایش تقاضا مواجه می‌شود اما پارسال با توجه به شیوع کرونا شرایط بسیار متفاوت بود که البته این شرایط منحصر به بازار داخلی ایران نیست و کل اقتصاد جهان تحت‌تأثیر این بحران قرار گرفته است. امسال هم با توجه به افزایش گرانی و کاهش بیشتر قدرت خرید مردم نسبت به سال قبل، طبیعتا شرایط برای بازار طلا مثل سال‌های قبل نیست و به‌نظر نمی‌رسد تقاضا به میزان سال‌های قبل باشد اما به هرحال تجربه نشان داده که نزدیک عید خرید مصنوعات طلا و انواع سکه از سوی مردم و شرکت‌ها برای عیدی دادن افزایش پیدا می‌کند.
به‌نظر شما افزایش تقاضا در حدی خواهد بود که قیمت‌ها را تغییر دهد؟
اگر در بازارهای جهانی شاهد افزایش قیمت طلا نباشیم و نرخ ارز هم در محدوده کنونی باقی بماند بعید است که تقاضای شب عید بتواند در قیمت‌ها چندان تغییری ایجاد کند. قیمت طلا و سکه از پارسال تا امروز افزایش بسیار زیادی داشته است. قیمت سکه سال گذشته در همین ایام 4میلیون تومان بود و امروز در شرایطی که کاهش پیدا کرده هنوز بالای 10میلیون تومان است. هرگرم طلا سال گذشته 400هزار تومان بوده و الان بیش از یک میلیون تومان است. بنابراین گرچه طبق سنوات گذشته قبل از عید با افزایش تقاضا مواجه هستیم، شرکت‌ها خرید سکه خواهند داشت و بعضی مراسم نیز در میان خانواده‌ها برگزار می‌شود که خرید طلا را بیشتر از روزهای عادی خواهد کرد، به‌طور مثال ما روز مادر و روز زن را در پیش داریم که به‌طور معمول خرید طلا به این مناسبت هرسال در مقایسه با روزهای عادی افزایش می‌یابد. اما امسال با توجه به افزایش قیمت طلا و کاهش قدرت خرید مردم و همچنین ادامه شیوع کرونا در کشور بعید است این افزایش تقاضا چشمگیر باشد و بتواند تغییری در قیمت‌ها ایجاد کند.
پس به اعتقاد شما نباید منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا باشیم؟
با توجه به ثبات نسبی قیمت‌ها طی دو‌ماه گذشته به اعتقاد من قیمت‌ها در بازار طلا و سکه به حداقل رسیده و بعید به‌نظر می‌رسد نوسان گسترده‌ای را شاهد باشیم. این ثبات شرایط را برای خرید مناسب کرده و مردم می‌توانند به راحتی خرید و فروش مصنوعات طلا را از سر بگیرند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید