• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 9 بهمن 1399
کد مطلب : 123105
+
-

توپ خانه‌های خالی در زمین سازمان مالیاتی

مشخصات یک‌میلیون و 150هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی ارسال شده است


وزارت راه و شهرسازی مشخصات مالکان یک میلیون و 150هزار واحد مسکونی را که به‌عنوان خانه خالی شناسایی شده‌اند در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده و اکنون این سازمان باید نسبت به اجرای قانون جدید مجلس برای دریافت مالیات سنگین از خانه‌های خالی اقدام کند. البته همچنان اختلاف سازمان امور مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی در مورد واقعیت این آمار پابرجاست و همین مسئله می‌تواند به پاشنه آشیل ماجرا تبدیل شود. به گزارش همشهری، در قانون جدید اخذ مالیات بر خانه‌های خالی، معضل اصلی قانون قبلی یعنی نحوه شناسایی خانه‌های خالی با الزام مالکان به‌خوداظهاری برطرف شده اما طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، شیوه اجرای خوداظهاری باعث شده بخشی از خانه‌هایی که به‌عنوان خانه خالی به این سازمان ارسال می‌شوند واقعا خالی نباشند.

وظیفه وزارت راه انجام شد
معاون مسکن و ساختمان از معرفی مشخصات مالکان این واحدها به سازمان امور مالیاتی خبر داده است. محمود محمودزاده می‌گوید: تاکنون از طریق سامانه جامع املاک و اسکان، یک میلیون و ۱۵۰هزار خانه خالی در کشور شناسایی شده و اطلاعات آن در کارتابل سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است. بر این اساس، وظیفه وزارت راه و شهرسازی مبنی بر شناسایی خانه‌های خالی تا حدود زیادی به انجام رسیده و حالا این سازمان امور مالیاتی است که باید قانون جدید مجلس را در مورد این خانه‌ها اجرا کند. مسئله اینجاست که براساس جریان شناسایی خانه‌های خالی، وزارت راه و شهرسازی براساس اطلاعاتی که از دستگاه‌های مختلف در سامانه جامع املاک و اسکان تجمیع شده، خانه‌های خالی از سکنه را شناسایی می‌کند. در مرحله پایانی به مالکان آنها پیامک ارسال می‌کند و مالکان باید این اطلاعات را اصلاح یا درصورت صحت تأیید می‌کردند؛ اما عدم‌تأیید نیز به منزله خالی بودن واحد تلقی می‌شود و همین مسئله می‌تواند یکی از مسائلی باشد که تعداد خانه‌های خالی را در فهرست وزارت راه و شهرسازی بالا می‌برد اما در بررسی‌های سازمان امور مالیاتی خالی بودن آنها محرز نمی‌شود.
 
چند و چون مالیات
اصلاح ماده۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم پس از تصویب در مجلس و تأیید در شورای نگهبان قانون اساسی، اوایل دی‌ماه از سوی رئیس‌جمهور به وزارت اقتصاد ابلاغ شد و سازمان امور مالیاتی باید طبق این تکلیف قانونی، مالیات متعلقه به خانه‌هایی را که خالی تلقی می‌شوند وصول کند. براساس ماده۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، هر واحد مسکونی واقع در شهرهای بالای صدهزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به‌عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر‌ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می‌شود. 
براساس ضرایب اعلام شده در این ماده قانونی خانه‌های خالی باید سال اول معادل 6برابر مالیات متعلقه به اجاره آن واحد، سال دوم معادل 12برابر مالیات متعلقه و در سال سوم به بعد ‌معادل 18برابر مالیات متعلقه به اجاره واحد را به‌عنوان مالیات بر خانه خالی پرداخت کنند. نکته دیگر اینکه براساس تبصره۱1 ماده۵3 قانون مالیات‌های مستقیم، درآمدهای اجاری در شهر تهران تا کمتر از 150مترمربع زیربنا و در سایر شهرها تا 200مترمربع از پرداخت مالیات معاف است اما در قانون جدید، این معافیت فقط مشمول خانه‌های دارای مستأجر بوده و در مورد خانه‌های خالی این معافیت‌ها حذف شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید