• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 9 بهمن 1399
کد مطلب : 123107
+
-

گشایش ارزی از محور عمان



عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی حرکت جدیدی برای برقراری موازنه ارزی کشور آغاز کرده است. او که پیش از این چندین بار برای وصول مطالبات ارزی ایران به کشورهای دور و نزدیک سفر کرده و دستاوردهایی نیز به همراه آورده است، این بار با دعوت مقامات عمانی عازم مسقط شده و در جریان این سفر ضمن دیدار با طاهر سلیم الامری، رئیس بانک مرکزی عمان و قیس بن محمد الیوسف، وزیر صنعت و تجارت این کشور به بررسی راهکارهای گسترش روابط اقتصادی دو کشور پرداخته است. طبق اعلام بانک مرکزی، دو طرف در این دیدارها درخصوص افزایش روابط بانکی و تجاری با تأکید بر ظرفیت‌های دو کشور با توجه به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و با استفاده از منابع جدید ارزی رایزنی کرده‌اند.
نکته قابل توجه این است که همتی، این بار هیأتی شامل معاون ارزی بانک مرکزی و معاونان وزارتخانه‌های صنعت و بهداشت را نیز به همراه دارد و به‌منظور انجام مذاکرات درخصوص پیشبرد همکاری‌های بانکی و تجاری به کشوری سفر کرده است که همواره روابط بسیار دوستانه و صمیمانه‌ای با ایران داشته است؛ کشوری که همیشه یک پای مذاکرات خارجی ایران به‌حساب آمده، اما برخلاف این روابط، تجارت و مبادله محدودی با ایران دارد. برخی دعوت اخیر مقامات عمانی از همتی برای سفر به این کشور را به زمینه‌سازی دو کشور برای دوره جدید پساترامپ مربوط دانسته‌اند و معقتدند عمان قرار است به هاب ارزی و تجاری ایران تبدیل شود؛ جایگاهی که تا پیش از این به امارات متحده عربی تعلق داشته و البته در سال‌های اخیر حداقل در حوزه ارزی محدود شده است.
در دیدار همتی با وزیر امور خارجه عمان، توسعه روابط اقتصادی و بانکی از موضوعات مورد تأکید دو طرف بوده و در ملاقات با وزیر صنعت و تجارت این کشور روی محور بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی برای گسترش همکاری‌های تجاری تأکید شده است. خبرها حاکی از این است که همتی در این دیدار پیشنهادهایی نیز به طرف عمانی ارائه کرده که جزئیاتی درباره آن منتشر نشده، اما مورد استقبال وزیر صنعت و تجارت عمان قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید