• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 8 بهمن 1399
کد مطلب : 122990
+
-

فروش خودروی مافوق صوت

مالک خودرو Bloodhound به‌خاطر مشکلات مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا توانایی توسعه آن را ندارد

فناوری
فروش خودروی مافوق صوت

عمادالدین قاسمی پناه- خبر‌نگار

خودروی مافوق صوت Bloodhound که با هدف شکستن رکورد سرعت ساخته شده بود، به فروش می‌رسد. یان وارهارست، صاحب فعلی این خودرو می‌گوید که با رساندن سرعت این خودرو به بیش از هزار کیلومتر در ساعت، مخاطرات آن را کاهش داده است، اما اکنون وقت آن رسیده که شخص دیگری تلاش خود را معطوف به توسعه آن کند.
Bloodhound در جریان آزمایش‌های انجام گرفته در صحرای کالاهاری طی سال 2019به یکی از سریع‌ترین اتومبیل‌های تاریخ تبدیل شد. با این حال، برای شکستن رکورد سرعت 1228کیلومتر در ساعت، یک موتور موشک باید به این خودرو اضافه شود. وارهارست هزینه دستیابی به این هدف را 8میلیون پوند محاسبه کرده است. او به بی‌بی سی گفته است: تا جایی که توانسته‌ام برای این پروژه کار کرده‌ام و دیگر توانایی مالی برای پیشبرد آن ندارم. بنابراین وقت آن است که من این پروژه را به شخص دیگری بسپارم تا کار را به پایان برساند. البته من برای پیشبرد این پروژه در کنار مالک جدید خواهم بود و او را کمک خواهم کرد.

سابقه خودرو
یک خودرو در اواخر سال 2019با شکل و شمایلی شبیه یک پیکان در بستر دریاچه هاکسکین پان در آفریقای جنوبی، به حداکثر سرعت 1010کیلومتر در ساعت رسید. پیش از این، فقط 7خودرو به سرعت بیش از هزار کیلومتر در ساعت رسیده بودند. همه داده‌های به‌دست آمده طی چندین هفته آزمایش نشان می‌داد که خودرو Bloodhound به راحتی می‌تواند به سرعت 1287کیلومتر در ساعت دست یابد، اما شرط رسیدن به این سرعت این است که مجهز به موشکی شود که بتواند انرژی لازم برای موتور جت EurofighterTyphoon  این خودرو  را تأمین کند.

سرنوشت خودرو
اگرچه کسانی برای حمایت مالی این پروژه در سال 2020اعلام آمادگی کرده بودند، اما وارهارست به‌خاطر شیوع ویروس کرونا ناگزیر به متوقف کردن این پروژه شد.
هر اتفاقی که طی هفته‌های آینده بیفتد، هرگز باعث نمی‌شود که این خودرو قطعه قطعه یا اصطلاحا اسقاط شود. این موضوع پیش از این، یک تهدید واقعی به شمار می‌آمد، اما وارهارست توانست آن را در سال 2018 از دست مقام‌های دولتی نجات دهد.
او می‌گوید: من اجازه نمی‌دهم که چنین اتفاقی بیفتد. دست‌کم Bloodhound را به موزه‌ای می‌فرستم تا همه آن را تحسین کنند و از آن الهام بگیرند.

آنچه لازم است
این خودرو برای دستیابی به سرعت 1287کیلومتر در ساعت، نیاز به 5تا 6تن نیروی رانشی علاوه بر 9تن نیرویی دارد که قبلاً از طریق موتور جت Eurofighter تامین شده است.
این نیروی اضافی از طریق بوستری که به وسیله یک شرکت هوافضای نروژی به اسم نامو(Nammo) تجهیز شده تأمین می‌شود. مهندسان Bloodhound همچنین نیاز به تولید یک سیستم پمپ دارند که این موشک را در یک آزمایش سطح بالای مونو پروپیلن پراکسید تغذیه کند. آنها درنظر دارند که یک عامل الکتریکی (یک باتری یا ابر خازن) را به‌عنوان موتور محرک پمپ ارائه دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید