• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12299
+
-

با این کارها به محیط‌زیست کمک می‌کنیم

دست در دست طبیعت نهیم به مهر!

زندگی+
دست در دست طبیعت نهیم به مهر!

 تارا ذکایی/ خبرنگار
در کنار تمام تأثیرات منفی‌ای که ما بر محیط‌زیست‌مان می‌گذاریم باید منصف بود و از تأثیرات مثبت نیز غافل نشد! واقعیت این است که اگر بسیاری از رفتارهای ما با آگاهی و دانش و در چارچوب قانون انجام شود می‌توانیم کارهای مثبتی برای محیط‌زیست‌مان انجام دهیم. اگر دوست دارید از تأثیرات خوب انسان روی طبیعت باخبر شوید، این موارد حالتان را بهتر می‌کنند!



جلوگیری از انقراض

درست است که انسان باعث و بانی انقراض بسیاری از گونه‌های جانوری است اما همین انسان می‌تواند جان این‌گونه‌ها را نجات دهد! طی چند سال اخیر هر جا که دانشمندان متوجه شدند ادامه نسل گونه‌ای از جانداران با مشکل روبه‌رو شده است دست به‌کار شدند و این‌گونه‌ها را به محیط‌های حفاظت‌شده انتقال دادند. برای مثال غزال عربی یکی از این‌گونه‌های رو به انقراض بود که با همکاری دانشمندان و محیط‌بانان به باغ‌وحش‌های لس‌آنجلس انتقال داده شد. بعد از اینکه این جانداران تولیدمثل کردند و به تعداد مناسبی رسیدند دوباره در دامان طبیعت رها شدند؛ البته این بار به‌جای ایالات متحده به جایی برگشتند که به آن تعلق داشتند؛یعنی خاورمیانه!




کاشت گیاهان بومی

وقتی تغییرات محیطی ایجاد شود بعضی از جانوران و گیاهان هم تغییر مکان می‌دهند و وارد اکوسیستم جدیدی می‌شوند. وجود این‌گونه‌ها در مکان جدید می‌تواند به مشکلاتی ازجمله از بین بردن اکوسیستم بومی منطقه منجر شود اما از آنجا که همان انسانی که باعث از بین رفتن گونه‌ها می‌شود می‌تواند آنها را حفظ یا جایگزین کند این مسئله نیز با نظارت دقیق حل می‌شود. برای مثال الان ممکن است سرو، گیاه بومی یک منطقه باشد اما با ورود گیاه جدیدی به همان منطقه کم‌کم از چرخه خارج شود. طرفداران محیط‌زیست با تشخیص این تغییرات تلاش می‌کنند گیاه جدید را با سرو جایگزین کنند تا منطقه بافت بومی خودش را از دست ندهد.



جلوگیری از آتش‌سوزی

بعضی از آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها بر اثر بی‌احتیاطی انسان ایجاد می‌شود و بعضی‌های دیگر بر اثر خشک بودن منطقه. سالانه تعداد زیادی آتش‌سوزی در مناطق خشکی مثل استرالیا یا کالیفرنیا اتفاق می‌افتد که اگر دخالت انسان در میان نباشد تعداد درخت‌ها و وسعت مناطقی که درگیر آتش می‌شوند بسیار بیشتر از چیزی خواهد بود که انسان می‌تواند آن را کنترل کند.



ارائه آموزش‌های لازم

جالب است بدانید در بعضی از کشورهای پیشرفته تعلیماتی داده می‌شود که طی آنها انسان‌ها به اصل خود برمی‌گردند؛ یعنی یاد می‌گیرند چطور خودشان برای خودشان خانه بسازند، چطور خودشان تولید‌کننده غذا باشند، چطور به محیط‌زیست‌شان احترام بگذارند و حتی چطور از آب باران استفاده کنند! نکته مثبت برگزاری چنین کارگاه‌هایی نه فقط  این است که به‌کار شرایط اضطراری می‌آید بلکه باعث می‌شود آدم‌ها به‌خودشان بیایند و قدر چیزهایی که در محیط پیرامون‌شان دارند را بیشتر بدانند. این قدردانی در نهایت به ایجاد تغییرات مثبت در محیط زندگی انسان منجر می‌شود.



پیدا کردن انرژی‌های تجدیدپذیر

توربین‌های بادی و انرژی خورشیدی 2 مثال عالی از اقدامات مثبت بشر برای حفظ محیط‌زیست است! انسان‌هایی که نسبت به پیرامون‌شان حساس بوده و از عواقب مثبت و منفی انتخاب‌های‌شان آگاهی داشته باشند می‌دانند که استفاده از نفت و گاز به‌عنوان منابع تولید انرژی می‌تواند تهدید‌کننده باشد. به همین‌خاطر هم به‌دنبال منابعی می‌گردند که آلودگی کمتر و در عین حال قابلیت تجدید شدن بیشتری داشته باشند. 2 مثالی که در ابتدا آوردیم تنها 2 نمونه ساده از نتایج جست‌وجوی آدم‌هایی است که به آینده این کره خاکی اهمیت می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :