• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 7 بهمن 1399
کد مطلب : 122903
+
-

خطر قطع برق در اوج سرما

توانیر در پاسخ به همشهری: این بار برخلاف یک‌‌ماه پیش وضع سخت‌تر شده است

نیروگاه‌ها با تمام قدرت در حال تولید برق هستند و وزارت نیرو هم سیاست کاهش روشنایی معابر اصلی و بزرگراه‌ها را در اولویت خود قرار داده و احتمال قطع گاز و برق برخی صنایع بزرگ هم قوت گرفته؛ با این حال همچنان خطر قطع برق به‌ویژه در شهرها و روستاهای استان‌های سردسیر جدی است. حالا تنها کاری که مردم می‌توانند انجام دهند، خاموش کردن چراغ‌های اضافی و پوشیدن لباس بیشتر است تا دیگر شهروندان در اوج سرمای زمستان نلرزند و در تاریکی شب را به صبح نرسانند.
دیروز شرکت توانیر با صدور اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد: با توجه به افزایش شدید مصرف گاز و برق در بخش خانگی و تجاری و محدودیت در تأمین سوخت نیروگاه‌ها، احتمال بروز خاموشی در برخی از مناطق به‌ویژه مناطق شمالی و سردسیر کشور وجود دارد.
پیگیری‌های همشهری از شرکت توانیر نشان می‌دهد به شرکت‌های برق استان‌ها اعلام شده بسته به میزان مصرف برق و البته رشد آن نسبت به آگاهی دادن به شهروندان و حتی انتشار جداول خاموشی‌های احتمالی اقدام کنند زیرا این بار برخلاف یک‌ماه پیش وضع سخت‌تر شده است.
این گزارش می‌افزاید: 23دی‌ماه امسال شرکت توانیر در اطلاعیه‌ای از مردم خواسته بود که حداقل یک یا دو درجه از دمای محل زندگی و کار خود کم کنند تا امکان استمرار تأمین انرژی برای همه وجود داشته باشد. در اطلاعیه دیروز این شرکت از مردم خواسته شده تا با کاهش 10درصد در مصرف گاز و برق، صنعت برق را در تأمین برق مطمئن و پایدارِ تمام نقاط کشور یاری کنند. محمد حسن متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر می‌گوید: اگر تنها دمای هوای منازل و مراکز تجاری یک درجه کاهش و یک لامپ اضافی نیز خاموش شود، همه مشکل کشور در زمینه تامین سوخت گاز نیروگاه‌ها حل خواهد شد.
او با بیان اینکه به‌طورکلی 80درصد برق از نیروگاه‌های حرارتی از طریق مصرف گاز، 14درصد گازوئیل و تنها 6درصد از طریق مازوت تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: با این حال در دی‌ماه جاری به‌دلیل افزایش مصرف یکباره گاز در بخش‌های خانگی و تجاری، این روند تغییر کرده؛ به‌طوری که هم‌اکنون ترکیب سوخت مصرفی نیروگاه‌ها به 43درصد گاز، 41درصد گازوئیل و 16درصد مازوت تغییر پیدا کرده است. متولی‌زاده با بیان اینکه مجموع گاز مصرفی روزانه بخش خانگی و تجاری کشور 620میلیون مترمکعب است، گفت: برای تامین نیاز برقی کشور در نیروگاه‌های حرارتی روزانه به 145میلیون مترمکعب گاز نیاز داریم، این درحالی است که به‌منظور تامین گاز مصرفی بخش خانگی و تجاری، در دی‌ماه روزانه 83میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل شده و باقی نیاز سوخت مورد نیاز از طریق گازوئیل و مازوت تامین شده است.

نیازمند همکاری مردم هستیم
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان هم با اشاره به افزایش مصرف انرژی در کشور گفت: برای مدیریت مصرف برق در استان خوزستان نیازمند همکاری صنایع هستیم. علی خدری در جلسه اضطراری مدیریت مصرف انرژی (برق و گاز) با اشاره به افزایش مصرف سوخت گاز و محدودیت‌های ناشی از آن در نیروگاه‌های کشور، گفت: امیدواریم با همکاری صنایع بتوانیم مصرف برق را مدیریت کنیم. به‌گفته او، تمام تلاش مجموعه برق این است که با اجرای برنامه‌های هماهنگ شده در یک‌ماه سخت و دشوار پیش رو، کمترین آسیب به بخش صنعت وارد شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید