• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 7 بهمن 1399
کد مطلب : 122865
+
-

رکوردشکنی فالکون-9 در پرتاب همزمان ماهواره

شرکت مشهور اسپیس ایکس در یک تحول فضایی دیگر توانست در یک پرتاب ۱۴۳ ماهواره را به‌صورت همزمان به مدار زمین بفرستد

فضا
رکوردشکنی فالکون-9 در پرتاب همزمان ماهواره

زهرا خلجی- خبر‌نگار

یک رکورد جهانی جدید در ارسال ماهواره به فضا به ثبت رسید. شرکت فناوری فضایی اسپیس ایکس ماموریتی به نام Transporter-1143 ماهواره در شکل و اندازه‌های مختلف را با موشک فالکون-9 از فلوریدا به فضا پرتاب کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، این عدد رکورد قبلی که مربوط به پرتاب 104ماهواره توسط یک شرکت هندی در سال2017 بود را شکست. در این پرواز مانند سایر ماموریت‌های موفق اسپیس ایکس، مرحله اول موشک که از آن در چندین ماموریت قبلی ازجمله نخستین ماموریت تاریخی سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی در تابستان سال گذشته استفاده شده بود، با موفقیت به زمین بازگشت و روی کشتی خودران Of Course I Still Love You  در اقیانوس اطلس نشست.
این ماموریت شاهد دیگری از تغییرات عمده ساختاری در فعالیت‌های فضایی است. ماموریت رکوردشکنانه Transporter-1 نتیجه انقلابی در اجزای مقاوم، کوچک شده و کم هزینه در ساخت ماهواره است که بسیاری از آنها از لوازم الکترونیکی مصرفی مانند تلفن‌های هوشمند وام گرفته شده است که نشان می‌دهد حالا هر شرکتی می‌تواند یک ماهواره توانمند را در اندازه بسیار کوچک بسازد. با پیشنهاد اسپیس ایکس برای انتقال ارزان این ماهواره‌های ریز و درشت به مدار فقط با 1میلیون دلار، فرصت‌های تجاری همچنان ادامه خواهد یافت. شرکت اسپیس ایکس 10ماهواره در راکت فالکون داشت که جدیدترین مورد اضافه شده ماهواره مخابراتی Starlink است که قرار است ارتباطات اینترنتی باند پهن را در سراسر جهان ارائه دهد.
شرکت سیاره از سانفرانسیسکو بیشترین ماهواره را در این ماموریت داشته است. این ماهواره‌ها دسته دیگری از مدل‌های SuperDove بود که سطح زمین را روزانه با وضوح 5-3متر تصویر می‌کنند. فضاپیمای جدید ناوگان عملیاتی شرکت را در مدار خود به بیش از 200می‌رساند. ماهواره‌هایSuperDoves به اندازه یک جعبه کفش است. با وجود این بسیاری از محموله‌های دیگر موشک فالکون کمی بزرگ‌تر از یک لیوان قهوه بودند و بعضی حتی از یک کتاب نیز کوچک‌تر بودند.
اما در عین حال برخی ماهواره‌های سوار بر موشک فالکون به اندازه یک چمدان بودند که در میان آنها چندین ماهواره راداری وجود دارد. از قدیم ماهواره‌های راداری اجسام بزرگ و چند تنی بودند که پرتاب آنها صدها میلیون دلار هزینه داشت و به این ترتیب فقط ارتش یا آژانس‌های بزرگ فضایی توانایی استفاده از آنها را داشتند. اما استفاده از مواد جدید و قطعات جمع و جور اندازه و حتی هزینه آنها را کاهش داده است.
ماهواره‌هایی از شرکت‌های دیگر به نام Iceye از فنلاند، Capella و Umbra از ایالات متحده و iQPS ژاپن همگی روز یکشنبه سوار بر موشک راهی مدار شدند. این شرکت‌های نوپا در حال ایجاد صورت‌های فلکی در آسمان هستند که می‌توانند تصاویری سریع و تکراری از زمین را بگیرند.
رادار نسبت به دوربین‌های نوری استاندارد این مزیت را دارد که می‌تواند ابر را بشکافد و سطح زمین را روز و شب لمس کند. ما در حال ورود به عصری هستیم که هرگونه تغییر در کره زمین در هر نقطه، بلافاصله مورد توجه قرار می‌گیرد.
ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس ایکس پیش از این ماموریت که به‌دلیل شرایط بد جوی با یک روز تأخیر انجام شد در توییتی اعلام کرد که ماموریت‌هایی مثل Transporter-1پرتاب ماهواره‌های کوچک برای طیف گسترده‌ای از مشتریان را امکان‌پذیر کرده و به آنها اجازه دسترسی ارزان‌قیمت به مدار زمین را می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید