• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 7 بهمن 1399
کد مطلب : 122824
+
-

طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه یک‌طرفه شد

خیابان ولیعصر در سال88به‌صورت مسیر جنوب به شمال پایتخت درآمد

همشهری
طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه یک‌طرفه شد


 محمد سرابی 

در 27مرداد 88 خیابان ولیعصر در فاصله بین خیابان بهشتی تا پارک‌وی به‌صورت یک‌طرفه درآمد و با این کار تقریبا تمام طول بزرگ‌ترین خیابان خاورمیانه «جنوب به شمال» شد.
این کار در روز‌های اول رانندگان را سردرگم کرده بود و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک تهران برای هدایت جریان ترافیک شمال شهر به سمت جنوب، بزرگراه‌های چمران و حقانی را به‌عنوان مسیر جایگزین معرفی کرد. ایستگاه‌های تاکسی هم جابه‌جا شدند. یک‌طرفه شدن خیابان بیشتر از همه به نفع اتوبوس‌ها بود که مدتی بعد با ایجاد مسیر بی‌آرتی بخشی از جابه‌‌جایی مسافر را در این مسیر به‌عهده گرفتند.
همزمان در شهر - استان قم طرح مونوریل کلنگ‌زنی شد. احمدی‌نژاد در دورانی که شهردار تهران بود تلاش می‌کرد مونوریل را در پایتخت ایجاد کند اما کار آنقدر ناممکن و غیرقابل‌توجیه بود که به نتیجه نرسید و تنها ساخت 6کیلومتر مونوریل در غرب شهر شروع شد. همین مقدار مونوریل هم بعد از صرف هزینه نیمه‌کاره ماند. وقتی احمدی‌نژاد به ریاست‌جمهوری رسید باز هم مونوریل را رها نکرد و در 14مرداد 88 عملیات ساخت مونوریل قم با حمایت دولت شروع شد. این پروژه باید به طول 18کیلومتر و در مدت 30‌ماه به اجرا می‌رسید ولی درست مانند تهران و بدون نتیجه خاصی رها شد. در مراسم کلنگ‌زنی مونوریل قم طرح برقی شدن راه‌آهن قم - تهران و ساخت ریل قطار پرسرعت قم - فرودگاه امام - تهران هم اعلام شد که هیچ‌کدام به نتیجه نرسید. ساخت‌و‌ساز بزرگ ترافیکی موفق در این سال تونل 2136متری توحید بود که در بهمن‌ماه افتتاح شد. این تونل که گفته می‌شد بزرگ‌ترین تونل شهری ایران است در 30‌ماه ساخته شد. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در هنگام کلنگ‌زنی تونل در سال86برای آن روزشماری تعیین کرده بود که زمان باقی‌مانده تا افتتاح پروژه را نشان می‌داد. همین باعث نگرانی‌هایی شده بود که مجریان پروژه به جای دقت در ساخت تلاش کنند که آن را سریع‌تر به پایان برسانند. حین ساخت و بعد از بهره‌برداری، هزینه ساخت تونل موضوع بحث بود زیرا شورای شهر مخارج را زیادتر از چیزی که شهرداری اعلام کرده بود می‌دانست. در روز افتتاح هیچ مسئولی در مراسم حضور نداشت که به‌نظر می‌آمد اختلافات شهرداری، دولت و ارگان‌های دیگر باعث این وضعیت شده باشد. تونل با عبور 150اتوبوس و خودروی حامل شهروندان افتتاح شد. در مراسم افتتاح نخستین تصادف این تونل هم بین خودرو یکی از مسئولان و یک موتورسیکلت رخ‌داد. بعد از افتتاح تونل توحید انتقاداتی درباره مهار آب‌های سطحی و جابه‌جایی هوا در تونل بیان شد. مشکل اصلی آلودگی ناشی از دود خودرو‌ها بود که در تونل باقی‌ می‌ماند. بعضی راکبان موتورسیکلت‌ها که برای مدت بیشتری از هوای درون تونل تنفس می‌کردند دچار مسمومیت می‌شدند که بر حواس آنها تأثیر‌می‌گذاشت و احتمال تصادف را زیاد می‌کرد. با نصب هواکش‌ها و دمنده‌های مخصوص این مشکل رفع شد.
در مهر سال88 شدت‌یافتن ترافیک باعث شد که شورای‌عالی ترافیک، طرح تغییر ساعات کار مراکز دولتی، نظامی، آموزشی، صنعتی و صنوف را اعلام و از 2آبان به بعد آن‌ را اجرا کند.
بر اساس این طرح مراکز نظامی و صنعتی 6تا 6:30، ادارات دولتی و بانک‌ها 7:30، مدارس 8:30، دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها 8 و صنوف 9صبح کار خود را شروع می‌کردند و ساعت پایان کار هم به همین نسبت متفاوت بود. این طرح که چندان قابلیت اجرا نداشت، پس از مدتی بدون نتیجه لغو شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید