• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 6 بهمن 1399
کد مطلب : 122785
+
-

ویترین/ لکه

ویترین/ لکه

رمانِ «لکه» نوشته مانی پارسا، خاطره‎نگاری راوی از زندگی سیاوش شباویز است که به ‌مدت 2 سال از خدمتش در حراست هواپیماهای پروازِ خارجی گذشته است. او مأموری مخفی ا‎ست؛ سرهنگ نیروی انتظامی که تغییر محل خدمت داده است و....
داستان در 15 فصل با زاویه دید محدود به ذهن سرهنگ شباویز، زندگی در آسمان او را روایت می‎کند. قصه با نثری شیوا نوشته شده است و روند روایت رمان به‎صورتی‎ است که مطلقاً احساس نمی‎کنید با متنی فرمی یا بلاغی روبه‎رو هستید.
فضای کل کار با اینکه خیال محض است و مانی هم در ابتدای رمانش بر آن تأکید می‎کند اما با توافق نانوشته‎ خواننده و نویسنده به‌دست‌آمدنی ا‌ست. رمان نوعی هماوردی با کارهای آپارتمانی و واقع در فضاهای داخلی‎ است. مانی با بازتولید لحن کلاسیک روایی کارهای قصه‎گو و واقعه‎محور، متن را پر از اشاره‎های روان‎شناختی، اجتماعی، رفتاری و سیاسی می‎کند. رمان با تکیه بر پرواز هواپیما، به پرواز خیال دامن می‎زند. با اینکه کل رمان بر خط روایی زندگی شباویز استوار است اما پر از خرده‎روایت‎هایی ا‎ست که بعضی‎هاشان داستان کوتاه‎های درخشانی به‌حساب می‌آیند. شخصیت استفان که در دهکده‎ای مرزی در بلغارستان است و مدام به آن ارجاع بی‎دلیل و بادلیل می‎شود یکی از تکنیک‌های جالب این رمان 160صفحه‌ای است.
انتشارات کتاب فانوس این کتاب را با شمارگان 500نسخه، به بهای 32هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید