• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 6 بهمن 1399
کد مطلب : 122716
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BB7vo
+
-

لذت ابدی

پرسپولیس در آخرین دقایق لیگ برتر قهرمان شد

ورزش
لذت ابدی


جواد نصرتی 

پرسپولیسی‎‌‎ها، یک‎‌‎بار تا لب مرگ پیش رفته‎‌‌‎اند و در لحظات آخر، با قهرمانی به زندگی برگشته‎‌‎اند؛ آنها در فصلی رؤیایی تا مرگ آرزویشان تنها سه‌دقیقه فاصله داشتند که فوتبال، لذت ابدی قهرمانی را به آنها چشاند.
هیجان، استرس، ترس و لذتی که تیم افشین قطبی در فصل 87-1386 به هواداران پرسپولیس داد را هرگز هیچ تیم دیگری در تاریخ این باشگاه به هواداران نخواهد داد. قطبی که با دستیاری مربیان سرشناس هلندی - دیک ادووکات، گاس هیدینک و گی وربیک- در تیم‌ملی کره در فوتبال آسیا شناخته شده بود، در انتقالی پرسر و صدا به پرسپولیس آمد. او بیشتر از دانش و توانایی‎های فنی‎‌‎اش، روحیه آتشین و عطش‌اش برای موفقیت را به سرخ‎‌‎ها اضافه کرد. تیم او، شروع درخشانی داشت و نتایج خوبی هم می‎‌‎گرفت، اما حکم کمرشکن فیفا علیه این تیم، رؤیای قهرمانی را از آنها دور کرد. پرسپولیس به‎‌‎خاطر شکایت رافائل ادریو، از سوی فیفا مقصر شناخته و به کسر 6امتیاز محکوم شد. تیمی که می‎‌‎توانست به‌راحتی و با اقتدار قهرمان لیگ شود، در اوج رقابت با سپاهان 6امتیاز از دست داد. هر تیم دیگری با این حکم، دیگر کمر راست نمی‎‌‎کرد، اما همان زمان گفته می‎‌‎شد که بازیکنان پرسپولیس می‎‌‎گویند قهرمانی بعد از کسر 6امتیاز مزه بیشتری می‎‌‎دهد. هواداران، تنها وقتی که سه‌دقیقه به پایان فصل مانده بود فهمیدند که بازیکنان راست می‎‌‎گفتند؛ قهرمانی بعد از کسر 6امتیاز، مزه‎‌‎ای داشت که احتمالا نسل‎‌‎های بعدی هرگز آن را نخواهند چشید.
جدال پرسپولیس و سپاهان برای قهرمانی، به مسابقه‎ای که می‎توان آن را یکی از حساس‎‌‎ترین بازی‎‌‎های تاریخ لیگ خواند کشیده شد.
سیل هواداران پرسپولیس، ورزشگاه آزادی را در یکی از شلوغ‎ترین روزهای تاریخ آن، سراپا قرمز کرده بود. سپاهان 58 و پرسپولیس 56 امتیاز داشتند و سرخ‎ها، تنها با برد قهرمان می‎شدند. اصفهانی‎‌‎ها، با تساوی هم جام را با خود به خانه می‎‌‎بردند. محسن خلیلی مهاجم پرسپولیس خیلی زود امید قهرمانی را در اردوی سرخ‎‌‎ها زنده کرد اما احسان حاج‌صفی، خیلی زود گل او را پاسخ داد.
یک ساعت و سی دقیقه وقت قانونی بازی برای پرسپولیس بدون گل گذشت. شش‌دقیقه در وقت‎‌‎های تلف‌شده هم همینطور. کابوس از کف‌دادن قهرمانی در یکی از بهترین فصل‎‌‎های تاریخ پرسپولیس، ده‎‌‎ها میلیون هوادار این تیم را در آستانه ماتمی ابدی قرار داده بود. اما تقدیر، چیز دیگری برای آنها می‎‌‎خواست. ضربه ایستگاهی راه دور پرسپولیس، که عملا آخرین فرصت این تیم در انتهای فصلی پرهیجان بود، به فرزاد آشوبی سپرده شد؛ ضربه او با بی‎‌‎دقتی تمام به دیوار دفاعی زردپوشان خورد، توپ زیر پای خلیلی افتاد، او عملا بی‎‌‎هدف به توپ زد و توپ نزدیک خط دروازه به کریم باقری رسید، باقری استادانه و در کمال خونسردی به‌جای اینکه ضربه محکمی به توپ بزند آن را به دهانه دروازه فرستاد و سپهر حیدری، مدافع پرسپولیس، با سر به زیر توپ زد؛ توپ اوج گرفت و بالا رفت و آرام و نرم در دروازه سپاهان فرود آمد. سرخ‎‌‎ها، از چیزی که می‎‌‎توانست تلخ‎‌‎ترین تساوی آنها در تاریخ ادوار لیگ باشد فرار کردند و آن را با شیرین‎‌‎ترین قهرمانی‎‌‎شان در تاریخ ادوار لیگ عوض کردند.
سه‌دقیقه بعد، یکی از پرآشوب‎‌‎ترین دقایقی بود که آزادی به ‎‌‎خود دیده است؛ قبل از سوت، جشن قهرمانی سرخ‎ها شروع شد، برخی هواداران به زمین آمدند، داور همینطور به بازیکنان کارت می‎‌‎داد و بلافاصله بعد از سوت پایان، بازیکنان سپاهان به سمت داور رفتند تا به او اعتراض کنند.
پرسپولیسی‎‌‎ها در آخرین لحظات، از مرگ رویاهایشان، به لذت قهرمانی رسیدند؛ لذتی که تا ابد طعم دهانشان را شیرین می‎‌‎کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید