• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 6 بهمن 1399
کد مطلب : 122715
+
-

دوباره طلسم شرق

کاروان ورزش ایران، با تنها دومدال از المپیک2008 پکن به خانه برگشت

دوباره طلسم شرق


شاهرخ شانجانی 

همانقدر که المپیک‎‌‎های اقیانوسیه برای ما خوش‎‌‎یمن بوده‎‌‎اند، بازی‎‌‎هایی که در شرق آسیا برگزار شده‎‌‎اند برای ما آمد نداشته است.
ما در ملبورن و سیدنی بهترین تجربه‎‌‎های المپیکی‎‌‎مان را داشته‎‌‎ایم اما در توکیو در سال1964 فاجعه بودیم و در پکن در سال2008 خوش‎‌‎شانس بودیم که از توکیو بهتر نتیجه گرفتیم. عایدی ما از توکیو تنها دوبرنز بود و اگر هادی ساعی را نداشتیم، از پکن بدون همان دومدال به خانه بر می‎‌‎گشتیم. کاروان ایران در حالی به بازی‎‌‎های پکن در سال1387 اعزام شد که 4سال قبل، در آتن عملکرد امیدوارکننده‎‌‎ای داشت و دوطلا، دونقره و دوبرنز در رشته‎‌‎های تکواندو، کشتی و وزنه‎‌‎برداری کسب کرده بود.
با این حال کاروان ایران در پکن تنها یک برنز و یک طلا گرفت؛ برنز ایران در کشتی توسط مراد محمدی به‎‌‎دست آمد و در تکواند، این ساعی بود که باعث شد سرود ایران حداقل برای یک‎‌‎بار در دهکده بازی‎‌‎ها طنین‎‌‎انداز شود.
این مدال، دستاوردی بسیار بزرگ برای ساعی بود و او را به پرافتخارترین ورزشکار تاریخ ایران در المپیک تبدیل کرد. او دومدال طلا و یک مدال برنز را از سه‌دوره این بازی‎‌‎ها کسب کرده است.
اتفاق ویژه کاروان ایران در پکن، حضور تیم بسکتبال بود که با درخشش در آسیا موفق شده بود بعد از 60سال دوباره در المپیک به میدان برود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید