• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 5 بهمن 1399
کد مطلب : 122678
+
-

ترامپ در برابر سیل چالش‌های حقوقی

ترامپ در برابر سیل چالش‌های حقوقی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، این روزها نگران استیضاحش در سناست، اما این پرونده، تنها یکی از نگرانی‌های حقوقی او در ادامه زندگی‌اش به‌عنوان یک شهروند عادی خواهد بود.
به‌گزارش الجزیره، او با اتهام‌ها و شکایات متعددی مواجه است که در 4 سال گذشته، به‌خاطر جایگاه حقوقی‌اش به‌عنوان رئیس‌جمهور از آنها در امان بود.
عرف حقوقی در آمریکا این است که رئیس‌جمهور مستقر در برابر احضاریه‌های حقوقی مصون است. تنها موردی که رئیس‌جمهور محاکمه می شود، مسئله استیضاح است که ترامپ، به‌عنوان تنها رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا، 2 بار با آن مواجه شده است. او قبلا به‌خاطر سوء استفاده از قدرت و جلوگیری از فعالیت کنگره در مسئله پرونده اوکراین استیضاح شد که استیضاح او به سرانجام نرسید. حالا او دوباره با استیضاح در سنا مواجه است؛ مجلس نمایندگان، او را به‌خاطر تحریک به شورش هوادارانش استیضاح کرده‌اند. هواداران افراطی ترامپ، ششم ژانویه بعد از سخنرانی تحریک‌آمیز او، به ساختمان کنگره حمله و آن را فتح کردند. حالا پرونده او باید به سنا برود، جایی که قرار است تا 2هفته دیگر به اتهام ترامپ رسیدگی شود. بسیاری معتقد بودند که پرونده قبل از پایان کار ترامپ در سنا مطرح خواهد شد، اما اینطور نشد. جمعه چاک شومر، رهبر اکثریت دمکرات سنا اعلام کرد که سنا، محاکمه ترامپ را برگزار خواهد کرد؛ «ما یک دادگاه خواهیم داشت. یک دادگاه کامل و منصفانه.»
برخلاف مجلس نمایندگان که استیضاح تنها با اکثریت ساده رأی می‌آورد، در سنا رئیس‌جمهور وقتی محکوم می‌شود که دو سوم سناتورها به محکومیت او رأی بدهند. با توجه به اینکه دمکرات‌ها تنها یک رأی بیشتر از جمهوریخواهان دارند، معادلات کمی پیچیده می‌شود و مشخص نیست که ترامپ محکوم شود یا نه. البته تا همین حالا تعدادی از سناتورهای جمهوریخواه از ترامپ به‌خاطر تحریک هوادارانش برای حمله به کنگره به‌شدت انتقاد کرده‌اند و احتمال دارد تعدادی از آنها، به همکاران دمکرات خود در ‌آن سوی راهروی سنا بپیوندند.
در صورت محکومیت او، امتیازارت رئیس‌جمهوری سابق از ترامپ سلب می‌شود. از آن بدتر، ممکن است سناتورهای دمکرات، طرحی را به تصویب برسانند که  برای همیشه جلوی شرکت او در انتخابات بعدی را بگیرد.

اتهام‌های فدرال
اما استیضاح بخش سیاسی ماجراست و ترامپ ممکن است با اتهام‌های کیفری هم مواجه شود که قطعا پیامدهای سنگین‌تری برای او خواهد داشت.
یکی از این پرونده‌ها، پرداخت حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های بزرگسالان است که مایکل کوهن، وکیل شخصی سابق ترامپ به آن اعتراف کرده. کوهن گفته است که این حق‌السکوت را در اوج مبارزات انتخاباتی، به دستور ترامپ پرداخته است.
ترامپ، ممکن است در پرونده فرار مالیاتی هم که نیویورک تایمز جزئیات آن را مشخص کرده به دادگاه احضار شود. کارشناسان با اشاره به جزئیات این گزارش گفته‌اند؛ نشانه‌هایی از فرار مالیاتی و تخلفات مالی دیده‌اند. براساس گزارش نیویورک تایمز که مستند به اسناد رسمی است، ترامپ که میلیاردر است، در سال‌های 2016 و 2017 میلادی تنها 750دلار مالیات بر درآمد پرداخت کرده است. ترامپ اتهام‌ها در این‌باره را رد کرده است. این اتهام‌های فدرال، شاید ترامپ را به دادگاه بکشانند، اما این احتمال عجیب هم وجود دارد که ترامپ در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری، برای خود و خانواده‌اش، فرمان عفو امضا کرده باشد، آن هم بدون اینکه به رسانه‌ها و عموم مردم چیزی گفته شده باشد. اگر او واقعا در خفا برای خود فرمان عفو صادر کرده باشد، تا زمانی که اتهام‌های فدرال علیه‌اش مطرح نشوند نمی‌توان فهمید که واقعا این کار را کرده است یا نه.

اتهام‌های ایالتی
عفو ریاست‌جمهوری اما ترامپ را فقط در برابر احضاریه‌ها و پرونده‌های فدرال مصون می‌کند نه در برابر پرونده‌هایی در سطح ایالات و شهرها.
از میان تمامی شهرها و ایالات، ‌به ‌نظر می‌رسد نیویورک جایی است که ترامپ باید بیشتر از بقیه نگرانش باشد. سایروس ونس، دادستان منطقه قضایی نیویورک بیش از 2سال است که تحقیقاتی را درباره ترامپ پیگیری می‌کند. هرگز به صراحت گفته نشده که این تحقیقات در چه زمینه ای بوده است، اما ونس در صحبت‌هایش، به فرار مالیاتی احتمالی ترامپ، دستکاری اسناد تجاری و تقلب در بیمه اشاره کرده است. علاوه بر آن، لتیشیا جیمز، دادستان کل ایالت هم در پی اعتراف‌های کوهن، تحقیقات درباره امور مالی بنیاد ترامپ را شروع کرده است.
علاوه بر همه این‌ها، ترامپ با اتهام‌های جنسی از جمله تجاوز، مواجه است.
ای‌جی‌کرول، نویسنده، در پرونده‌ای مدعی شده که ترامپ در دهه90 در یکی از فروشگاه‌هایش به او تجاوز کرده و بعدا او را متهم کرده که برای فروش بیشتر کتابش، در این‌باره دروغ گفته است. ترامپ این اتهام را رد کرده است. در دوران ریاست‌جمهوری او، وزارت دادگستری آمریکا تلاش کرد تا رئیس‌جمهور سابق را از این اتهام دور نگه دارد. حالا اما به‌نظر نمی‌رسد که وزارت دادگستری جو بایدن این رویه را ادامه دهد و همچنان از ترامپ محافظت کند. سامر زرووس هم که یکی از شرکت‌کنندگان در برنامه کارآموز، برنامه تلویزیونی معروف دونالد ترامپ بوده، ترامپ را به سوء رفتارهای جنسی متهم کرده است. این پرونده، به‌خاطر اینکه ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور مصونیت داشت پیگیری نمی‌شد. حالا اما با توجه به تغییر وضعیت ترامپ، امکان پیگیری این پرونده هم وجود دارد. همه اینها نشانه‌ای از این است که ترامپ، برخلاف روسای جمهور سابق، دوران بازنشستگی آرامی نخواهد داشت و باید منتظر احضاریه‌های دادگاه‌ها بنشیند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید