• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 5 بهمن 1399
کد مطلب : 122611
+
-

سدسازی مانع از احیای تالاب جازموریان شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان گفت: سدسازی‌ها در سال‌های اخیر در مسیر رودخانه‌هایی که به تالاب جازموریان متصل می‌شوند مهم‌ترین عامل جلوگیری از احیای این تالاب و کم‌رونق شدن کشاورزی در بخشی از این استان شده است. وحید پورمردان به ایرنا گفت: ۵۱درصد این تالاب در استان کرمان و ۴۹درصد در سیستان و بلوچستان واقع شده است. وی افزود: هلیل‌رود یکی از رودهای اصلی این تالاب است که وزارت نیرو با اهدافی که داشته روی این رودخانه سد احداث کرده که باعث رونق کشاورزی در بالادست شده است؛ به‌طوری‌ که شهرستان جیرفت و برخی از شهرستان‌های حاشیه این دشت توانستند در بخش کشاورزی و فروش محصولات گلخانه‌ای در سطح کشور مطرح شوند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: در پایین‌دست به‌دلیل اینکه تاکنون حقابه زیست‌محیطی در حوضه آبریز و بالادست برای تالاب وارد نشده، باعث شده تا کشاورزی در بخشی از این استان رو به نابودی رفته و مردم مجبور شوند چاه‌های متعدد در منطقه حفر کنند. به گفته او، تعدد چاه‌ها باعث شده تا سفره‌های زیرزمینی منطقه از بین برود و احتمال اینکه در آینده با همین مدل کشت در منطقه شاهد نشست زمین و بستر تالاب جازموریان باشیم وجود دارد.
به گفته وی، در سال‌های اخیر به‌دلیل اقدامات انجام‌شده در بالادست، شاهد از بین رفتن پوشش‌ گیاهی منطقه و تبدیل تالاب جازموریان به کانون گردوغبار هستیم و تالاب جازموریان که خود یکی از کریدورهای مهاجرت پرندگان در زمان پرآبی بود، هم‌اینک به یک تالاب فصلی تبدیل شده که شاید با سیلاب‌ها و بارندگی‌های بالادست آبیاری شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید