• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12254
+
-

در 3هفته نخست سال97؛

60درصد سهامداران زیان کردند

میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس از اول امسال تاکنون صفر بوده است

بازارسهام
60درصد سهامداران زیان کردند

اطلاعات آماری نشان می‌دهد 60درصد سهامداران از اول سال تاکنون در بورس زیان کرده‌اند؛ میانگین بازده بازار هم به صفر رسیده است.

به گزارش همشهری، با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد با افزایش قیمت دلار، نرخ تورم و قیمت نفت، بازار سهام در سال97 با صعود مواجه شود اما امسال بازار به قدری کم‌رمق است که سرمایه‌گذاران نسبت به آینده آن بیمناک شده‌اند. بازده بورس سال قبل به مدد رشد ارزش سهام گروه معادن و فلزات تحت‌تأثیر افزایش قیمت مواد خام در سطح جهان، به 25درصد رسید که البته کمتر از بازده بازار‌های طلا، ارز و مسکن بود، اما امسال از همان ابتدا قیمت مواد خام در سطح جهان تحت‌تأثیر جنگ تجاری چین و آمریکا با نزول مواجه شد و آینده صنایعی را که پارسال به رشد بورس کمک کرده بودند، دچار ابهام کرد.

از سوی دیگر افزایش قیمت دلار، احتمال خروج آمریکا از برجام و افزایش نرخ بهره به ریسک‌های موجود در بازار سهام اضافه کرده است. این احتمال وجود دارد که با خروج آمریکا از برجام بازارهای رقیب بار دیگر رشد کنند و به خروج نقدینگی از بورس تهران منجر شود. مجموع این عوامل موجب شده، ارزش سهام گروه‌های پیشرو بازار که سال قبل راهبری بازار را در اختیار داشتند با کاهش مواجه شود و این کاهش به سایر سهام موجود در بورس هم سرایت کند و به یک افت فراگیر در سراسر بازار سهام منجر شود.



نزول فراگیر در بورس

اطلاعات آماری از وضعیت معاملات در بازار سهام نشان می‌دهد 60درصد از سهامدارانی که از اول سال تاکنون در بورس و فرابورس سهام خریده‌اند دچار زیان شده‌اند و 3هزار میلیارد تومان از ارزش سهام آنها دود شده است. براساس این اطلاعات از اول سال تاکنون دست‌کم 175هزار نفر در بازار سهام دادوستد کرده‌اند و در این مدت عمدتا سهام شرکت‌های گروه خودرو‌سازی‌، فلزات اساسی و شرکت‌های تولید‌کننده پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی را فروخته‌اند. آمار‌ها نشان می‌دهد از 56صنعت حاضر در بازار سهام ارزش سهام 32صنعت یعنی 60درصد از بازار با افت مواجه شده و فقط ارزش سهام 10صنعت با رشد اندک مواجه شده است.



صنایع بازنده در فروردین97

بیشترین مقدار نزول در این مدت مربوط به گروه محصولات کاغذی بوده است که سهامداران آن از اول سال تاکنون 13درصد زیان کرده‌اند. در همین مدت ارزش سهام شرکت‌های حاضر در گروه چاپ و پیمانکاری صنعتی هم 12درصد کاهش یافته است.

از دیگر سهامدارانی که از اول سال تاکنون با زیان مواجه شده‌اند می‌توان به 37هزار نفر از سهامداران گروه خودرو‌سازی‌ اشاره کرد که از اول سال تاکنون دست به خریدو فروش سهام شرکت‌های این گروه زده‌اند. مطابق آمار سهامداران این صنعت از اول سال تاکنون 1500میلیارد تومان از ارزش سهامشان را از دست داده‌اند که این رقم معادل 10درصد از کل ارزش سهام شرکت‌های حاضر در این صنعت است.

سهامداران گروه فلزات اساسی هم که سال قبل راهبری بازار سهام را در اختیار داشتند و اکنون با ارزشی معادل 70هزار میلیارد تومان یعنی 15درصد از کل بازار سهام را در اختیار دارند، به‌طور میانگین یک درصد زیان کرده‌اند و از اول سال تاکنون دست‌کم 23هزار نفرسهام شرکت‌های حاضر در این گروه را خریدو فروش کرده‌اند.

در گروه محصولات شیمیایی نیز از اول سال تاکنون 16هزار نفر 80هزار بار سهام شرکت‌های این گروه را خریدو فروش کرده‌اند اما قیمت سهام شرکت‌های حاضر در این گروه هم به‌طور میانگین یک درصد افت کرده است. این گروه هم‌اکنون با ارزشی معادل 120هزار میلیارد تومان یعنی 25درصد از مجموع کل بازار سهام را در اختیار دارد. از دیگر سرمایه‌گذارانی که از اول سال تاکنون با زیان سنگین مواجه شده‌اند می‌توان به سهامداران گروه زراعت و استخراج زغال سنگ اشاره کرد که تا 10درصد از ارزش سهامشان از دست رفته است. مطابق این اطلاعات ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بازار سهام از اول سال تاکنون با 3هزار میلیارد تومان کاهش از 485هزار میلیارد تومان به 482هزار میلیارد تومان رسیده است.



صنایع پربازده

مطابق اطلاعات آماری با افت ارزش سهام گروه‌های پیشرو بازار مانند گروه معادن و فلزات، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی برخی از سهامداران با تغییر راهبرد به سمت صنایع دیگر روی آورده‌اند و همین موضوع به رشد ارزش سهام برخی صنایع دیگر منجر شده است. طبق این اطلاعات از ابتدای سال تاکنون صنایعی مانند استخراج کانی‌های فلزی، نساجی، رایانه، عرضه برق و گاز و استخراج نفت با رشد ارزش سهامشان مواجه شده‌اند. به‌طور مثال ارزش سهام گروه استخراج کانی‌های فلزی با 6.6درصد رشد و صنعت نساجی که سهامداران در سال‌های قبل کمتر به آن اهمیت می‌دادند 4درصد افزایش یافته است. در همین مدت ارزش سهام صنایع رایانه‌ای، استخراج نفت و عرضه برق و گاز به‌طور میانگین 3درصد افزایش یافته است. از دیگر صنایع پربازده در 3هفته نخست سال می‌توان به صنعت بیمه، کاشی و سرامیک، وسایل ارتباطی، محصولات فلزی و فرآورده‌های نفتی اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید