• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 4 بهمن 1399
کد مطلب : 122519
+
-

زندان خفن در انتظارات...

شادمانی هالیوود از رفتن ترامپ

سینما
زندان خفن در انتظارات...

مسعود میر- روزنامه نگار

نمایش قدرت آمریکایی فقط در انتخاب مهمان جدید کاخ سفید و ادای سوگند جو بایدن به چشم نیامد چون اخراج ترامپ بعد از یک دوره از زمامداری ایالات متحده آمریکا خود نشانی بود از هوشیاری و نظم سیستماتیک جامعه‌ای که نخواست اجازه دهد یک رئیس‌جمهور همه آنچه آمریکا به اتکای آنها بر جهان فخر می‌فروشد را بر باد دهد.
یکی از ارکان مخالفت با سیاست‌های ترامپ از همان آغاز ریاست‌جمهوری او، هالیوود و اهالی‌اش بود. از همان زمانی که رابرت دنیرو اعلام کرد باید با مشت به ‌صورت این دیوانه -ترامپ- بکوبد تا همین چند روز پیش که بالاخره ترامپ با جملات تند و تیز هالیوودی‌ها به تلخی بدرقه شد کاملا مشخص بود که هالیوود اصولا با روسای جمهور آمریکا از حزب جمهوریخواه چندان میانه خوبی نداشته و با آخرین رئیس‌جمهور برخاسته از این حزب اختلافات عمیق و ریشه‌دار‌تری دارد.
دونالد ترامپ تقریبا در هر 4سال ریاست‌جمهوری‌اش در مراسم مختلف سینمایی و به‌خصوص در اسکار مورد انتقاد و استهزا قرار گرفت و اکنون هم که جو بایدن و معاونش کاملا هریس اختیار هدایت آمریکا را بر عهده گرفته‌اند چهره‌های مهم هالیوود چه قبل و چه بعد از مراسم تحلیف در رسانه‌های اجتماعی حمایت خودشان از این تغییر رئیس‌جمهور و شادمانی از رفتن دونالد ترامپ را به وضوح نشان دادند. مارک رافلو بازیگر مجموعه فیلم‌های انتقام‌جویان در یک توییت همزمان با خروج ترامپ از کاخ سفید به هوادارانش اطمینان داد که اوضاع آمریکا بهتر خواهد شد و نوشت: «از میان تمام ویرانی‌ها، نوسازی صورت خواهد گرفت. از زخم‌ها، شفقت و شخصیت شکل می‌گیرد. از جدایی‌ها، شفافیت بیرون می‌آید. از ناامیدی، دانش حاصل می‌شود و از فقدان، اجتماع می‌آید.»
یکی از سنگین‌ترین واکنش‌های هالیوودی‌ها به رفتن ترامپ اما متعلق بود به جیم کری که جدیدترین نقاشی خودش را در توییتر منتشر کرد و برایش شرحی عجیب نوشت. در نقاشی جیم کری یک انبه له شده جلوی ساختمان کنگره آمریکا دیده می‌شد. کری کنار نقاشی‌اش نوشت: «دینگ دانگ جادوگر مرد.»
جیم کری پیش از این هم تا به حال چندبار ترامپ را در قالب یک جادوگر شرور نقاشی کرده بود و او را «ساحر بدطینت بال غربی» خواند. استفاده از انبه در نقاشی هم به این خاطر است که بعضی‌ها ترامپ را «مانگو موسولینی» خوانده‌اند.
شیطنت‌های فضای مجازی هالیوودی‌ها البته به همین‌ها ختم نشد و مثلا کریسی تیگن شخصیت تلویزیونی آمریکایی در روز تحلیف بایدن در توییتر نوشته بود: «سلام جو بایدن. رئیس‌جمهور 4سال من را بلاک کرده بود، میشه لطفاً فالو کنی.» این متن باعث شد بایدن بعد از تحویل گرفتن حساب رسمی ریاست‌جمهوری آمریکا، تیگن را فالو کند. مجموعه‌ای از مجری‌های معروف آمریکایی ازجمله جیمی کیمل، کانن اوبراین، استیون کولبر و تروور نوآ هم رفتن ترامپ را جشن گرفتند.
تعدادی از پیام‌ها هم به‌خاطر انتخاب شدن کاملا هریس به‌عنوان نخستین معاون رئیس‌جمهور زن آمریکایی منتشر شده بود. اوپرا وینفری در توییتر خود عکسی از سوگند یاد کردن هریس را منتشر کرد و نوشت که با تماشای «این لحظه خارق‌العاده برای آمریکا» اشک شوق می‌ریزد. اما به جز این واکنش‌های تحقیر‌کننده برای ترامپ، مجموعه‌ای از واکنش‌ها هم به تهدید و هشدار علیه ترامپ در فضای مجازی منتشر شد. مایکل مور مستندساز برنده اسکار، خطاب به ترامپ گفت: کارمان با تو تمام نشده و دادگاه و زندان در انتظارت است.
مایکل مور درحالی‌که دونالد ترامپ برای آخرین‌بار کاخ سفید را ترک می‌کرد، این سخنان را برای او منتشر کرد. این مستندساز برنده جایزه اسکار نوشت: «او همین حالا کاخ سفید را برای همیشه ترک کرده است. ما مردم او را بیرون انداختیم.»
مور همچنین نوشت: «او بر فراز خرابی‌هایی که خلق کرده پرواز می‌کند و این در حالی است که می‌داند کارمان با او تمام نشده. دادگاه. محکومیت. زندان. او باید سزای اعمالش را ببیند و این نخستین‌بار خواهد بود که این اتفاق برایش می‌افتد.»
انتظار می‌رود سنای آمریکا به‌زودی دادگاه استیضاح ترامپ را حتی با وجود تمام شدن دوران ریاست‌جمهوری او برگزار کند و نتیجه نهایی می‌تواند به این معنی باشد که او دیگر نتواند رئیس‌جمهور شود.
این فیلمساز همچنین در هنگام آخرین سخنرانی ترامپ توییت کرده بود: «ترامپ! ساکت شو! برو بیرون! بازنده! بزرگ‌ترین بازنده تاریخ! زندان فدرال. ۳وعده غذای خوب در روز.»
مور در مستند سال۲۰۰۸ خود با عنوان «فارنهایت ۹/۱۱» که برعکس مستند برنده جایزه نخل طلای کن «فارنهایت 9/11» بود، تشابه‌هایی بین ظهور آدولف هیتلر و دونالد ترامپ به نمایش گذاشت و ترامپ را تهدیدی بزرگ برای دمکراسی خواند. حالا با رفتن ترامپ و روی کار آمدن جو بایدن اهالی هالیوود نفس راحت می‌کشند و امیدوارند تا در روزهای آینده احوالات هالیوود تغییر کند. احتمالا دنیرو هم دیگر مشت‌هایش را باز خواهد کرد و فعلا قصد ندارد به‌ صورت کسی بکوبد.

این خبر را به اشتراک بگذارید