• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 4 بهمن 1399
کد مطلب : 122486
+
-

خبرهای کوتاه

  کاهش 44درصدی بارش‌ در کشور
میانگین بلندمدت بارش در کشور حدود ۲۵درصد کاهش پیدا کرده و بیش از ۲۰استان کشور نیز از ابتدای سال تاکنون با کم‌بارشی مواجه‌ شده اند. مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی همچنین اعلام کرده که بارش‌ها در کشور نسبت به سال گذشته بیش از ۴۴درصد کاهش یافته است. براساس اعلام این مرکز، از مهرماه تا پایان دی‌ماه میزان بارش در کشور 65.8میلی‌متر بود که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۲۵درصد کمتر گزارش شده است. بر این اساس بارش‌ها در کشور نسبت به سال گذشته نیز بیش از ۴۴درصد کاهش یافته است. علاوه بر این تا آخر دی‌ماه ۲۵استان با کم بارشی مواجه بوده اند. از مهرماه تا آخر دی‌ماه نیز بارش‌ها در استان ایلام ۳۰درصد، خراسان رضوی ۳۴درصد، خراسان شمالی ۴۳درصد، سیستان و بلوچستان ۸۵درصد، کرمان ۴۸درصد و هرمزگان ۸۵درصد کمتر از میانگین بلندمدت بود. همچنین بارش‌ها در 6 استان اردبیل، البرز، تهران، قم، کهگیلویه و بویراحمد و یزد در محدوده نرمال و کمی بیش از آن گزارش شده. استان‌های گیلان و مازندران نیز که از ابتدای سال آبی زراعی تاکنون، بیشترین بارش‌ها را دریافت کرده‌اند با کم‌بارشی نسبت به میانگین بلندمدت مواجه بوده اند. مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اعلام کرده : متأسفانه آنومالی بارش‌ها طی روزهای آینده نیز منفی خواهد بود.

   ورود حدود 319هزار گردشگر خارجی به ایران
تردد مسافران از مرزهای زمینی و هوایی طی ۹‌ماه اول سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، با 84.57درصد کاهش در گردشگری ورودی و 84.33درصدی در گردشگری خروجی مواجه شد. آرزو غنیون، معاون آمار دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران با اعلام این خبر به مهر گفت: از آغاز سال تا پایان آذرماه به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا و توقف چندین ماهه فعالیت مرزهای زمینی، دریایی، ریلی و هوایی، ۲میلیون ‌و۷۰۷ هزار و ۱۳۴مسافر به کشور وارد شده اند که ۲میلیون ‌و ۳۸۸هزار و۱۶۹ نفر مسافر ایرانی و ۳۱۸هزار و۹۶۵ نفر مسافر خارجی بوده اند. به‌گفته او، در این مدت ۲میلیون ‌و ۶۱۹هزار و۵۰۷ نفر نیز از کشور خارج شده اند. غنیون گفت: ناگفته پیداست که دلیل اصلی آن مسدود بودن مرزها، لغو سفرها، عدم‌ پذیرش مسافران ورودی توسط کشورهای مقصد یا شرایط سختگیرانه ورود مسافر اعم از قرنطینه و شرایط مشابه در مسافران خروجی، به‌دلیل مخاطرات ناشی از انتقال ویروس کووید-۱۹ بوده است. او افزود: از آغاز سال تا پایان آذرماه، ۱۴میلیون مسافر خروجی و ورودی کشور کاهش یافته است.

   تأکید وزیر میراث ‌فرهنگی بر توسعه طبیعت‌گردی
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشست بررسی روستاهای هدف گردشگری کشور، طبیعت‌گردی را جزو ظرفیت‌های ایران اعلام کرد و گفت: این موضوع به اندازه میراث‌فرهنگی ظرفیت دارد و در طبیعت‌گردی، محور روی ایجاد کمپ‌ها و مجتمع‌های گردشگری است که باید بر طرح‌های مبتنی بر طبیعت‌گردی تمرکز جدی شود. به گزارش وزارت میراث فرهنگی، علی‌اصغر مونسان افزود: توجه به آسیب‌های طبیعت‌گردی، اجرای طرح ویژه نظارت و پایش اقامتگاه‌های بوم‌گردی و ارتقای کیفیت، اجرای رتبه‌بندی بوم‌گردی‌ها، ارتقای مشارکت محلی، فروش محصولات استاندارد و باکیفیت در اقامتگاه‌های روستایی و ارتباط دوسویه بین گردشگری و صنایع‌دستی مورد تأکید است. ولی تیموری، معاون گردشگری نیز در این نشست گفت: در سند توسعه گردشگری روستایی، نقشه علمی و اجرایی برای تمامی روستاهای کشور آماده می‌شود. او افزود: براساس بررسی‌های انجام شده برای رتبه‌بندی روستاها، تمامی شاخص‌ها بر مبنای علمی به ‌روزرسانی و نهایتا ۲۹۳ شاخص برای روستاها مشخص شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید