• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 2 بهمن 1399
کد مطلب : 122406
+
-

برای تهران آرزو کن

ویژگی‌های شهر و محله ایده آل خود را می‌توانید از طریق کمپین «آرزوهای تهران» به گوش مدیران شهری برسانید و در رفع مشکلات و بهبود کیفیت زیست شهری مشارکت داشته باشید

گزار ش
برای تهران آرزو کن


زینب زینال‌زاده ـ خبر‌نگار

چند قدم بیشتر تا سال1400 نمانده و در چشم برهم‌زدنی، قرن نو فرامی‌رسد. 58روز دیگر از سال سخت مانده و باید امید داشت که بهار با خود بهترین‌ها را خواهد آورد. باید آرزو کرد که تلاش‌های همگی برای عبور از دشواری‌هایی که همه را آزرده است، به نتیجه برسد. با وجود کرونا و تمام مشکلات موجود باید امیدوار بود آرزویی که در ذهن داریم به واقعیت تبدیل شود؛ آرزوهایی که می‌تواند درباره شهرمان باشد. به همین‌خاطر است که مدیریت شهری تهران، آبان‌ماه سال گذشته کمپین «آرزوهای تهران» را راه‌اندازی کرد  و از روز دوشنبه 29 دی مرحله دوم کمپین برای ثبت آرزوهای تمام شهروندان پایتخت آغاز شده است.
عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران که یکی از ایده‌پردازان اصلی این کمپین بود، هدف از چنین اقدامی را افزایش نشاط در جامعه عنوان می‌کند. زهرا نژادبهرام می‌گوید: «حتی با اقداماتی کوچک می‌توان لبخند را روی لب مردم آورد تا شهروندان قرن جدید را با شادی در آغوش بگیرند.»
مدیریت شهری پایتخت نخستین نهادی است که در یک نگاه و سیاست کلان از تعریف آرزو برای ارتقای کیفیت زیست‌شهری بهره گرفته و با راه‌اندازی کمپین «آرزوهای تهران» از مردم در هر پست و مقامی خواسته آرزوهایشان را بگویند و بنویسند. در حقیقت این کمپین فرصتی ایجاد کرده تا شهروندان باهم برای تهران، آرزو کنند.
آبان سال گذشته کمپین «آرزوهای تهران» به‌طور رسمی در محله یوسف‌آباد عملیاتی شد. طرح، نوپا بود و مدیریت شهری نیاز به زمان داشت تا نقاط ضعف کمپین را شناسایی و پس از رفع، آن را در سطح وسیع‌تر یعنی کل تهران تعمیم دهد. برای ثبت آرزوها، سامانه‌ای به نشانی
 baham.tehran.ir/arezoohayetehran راه‌اندازی شد و مردم علاوه بر ثبت آرزوهایشان، می‌توانستند آرزوی دیگران را ببینند و بخوانند و لایک کنند. با این روش آرزوها اولویت‌بندی می‌شدند و مدیریت شهری براساس همین دسته‌بندی اقدام به برآورده‌کردن آنها می‌کرد. به‌گفته تورج فرهادی، شهردار منطقه6 در مدت 4‌ماه بیش از صدها آرزو در سامانه ثبت شده است: «یکسان‌سازی پیاده‌روها، افزایش امنیت محله، افزایش سرانه فضای سبز، ایجاد زمین بازی برای کودکان، ساخت پاتوق‌های محلی برای نوجوانان و جوانان، کاهش ترافیک و بازگشت آرامش به محله یوسف‌آباد، ازجمله آرزوهای شهروندان بوده که بخش زیادی از آنها با مشارکت و همکاری معاونت‌های خدمات شهری، اجتماعی و فرهنگی، فنی و عمران و حمل‌ونقل برآورده شده است.» 
مانند سایر اقدامات شهرداری قرار است آرزوهای شهروندان، در قالب سندی، برای توسعه محلات مدنظر قرار گیرد.

آرزوی مردم چیست؟
مشارکت مردم در کمپین «آرزوهای تهران» برای رفع مشکلات شهری، اقدامی ابتکاری بود که مورد استقبال شهروندان قرار گرفت. پایتخت‌نشینان انتظار داشتند امسال نیز فعالیت‌های این کمپین گسترده‌تر و ملموس‌تر باشد اما کرونا بر این موضوع سایه انداخت تا برخی تصور کنند این کمپین قبل از آنکه گسترده شود، به خط پایان خود رسیده است. 
این در حالی است که فاز دوم کمپین آرزوهای تهران از روز دوشنبه گذشته (29 دی) شروع شده و با استقبال زیاد روبه رو شده است. بار دیگر شهروندان، نه‌تنها ساکنان محله یوسف‌آباد بلکه از جای‌جای تهران، پای کار آمدند و برای تحقق شعارهایی چون «تهران می‌تونه خواستنی‌تر باشه اگه براش آرزوهای قشنگ داشته باشیم» یا «تهران می‌تونه جذاب‌تر باشه اگر براش آستینامونو بزنیم بالا» آرزویشان را برای تهران، شهری که در آن زندگی می‌کنند، نوشتند. در این بین، اغلب مادران، آرزوهایشان را در آسایش فرزندانشان خلاصه کرده‌اند؛ مثل مادری که نوشته: «دوست داریم معابر تهران به‌گونه‌ای باشد که بدون دغدغه دست در دست کودکانمان یا همراه با کالسکه بچه‌هایمان در پیاده‌روها قدم بزنیم.» عده‌ زیادی هم تهران را پردرخت‌تر از حالا و بازگشت به دوره‌ای که پایتخت ایران را چنارها و باغات انار و سیب احاطه کرده بود، آرزو کرده‌اند.
آرزوی اکثر کودکان هم خلوت‌شدن کوچه‌ها از ماشین‌هاست؛ آنها از خانه‌نشینی خسته شده‌اند و در نقاشی‌های ارسالی‌شان به وضوح اعلام کرده‌اند که دلشان لک‌زده برای بازی با دوستان‌ در کوچه و پارک محله. 

امید به تهران برمی‌گردد
تعدادی از مدیران شهری تهران که خود متولی شهر هستند نیز فارغ از مسئولیتی که به‌عهده دارند، به کمپین «آرزوهای تهران» پیوسته و آرزویشان را ثبت کرده‌اند. حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، یکی از آنهاست که احیای گذشته را آرزو می‌کند.او به همشهری می‌گوید: «تهران از گذشته تاکنون طبیعت و کوه‌های زیبا داشته که این روزها کمتر دیده می‌شوند. آلودگی، شهر تهران را بلعیده و زیبایی‌ها را پنهان کرده است. آرزو می‌کنم چون گذشته تهران با قنات‌ها و کوه‌ها و طبیعت زیبایش معرفی شود. کاش ارزش‌های زیست‌محیطی را بدانیم و از نابودی طبیعت جلوگیری کنیم تا یک‌بار دیگر امید به تهران برگردد.» افشین حبیب‌زاده، رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران هم از مسئولیت کاری خود آرزو می‌کند؛ به‌گونه‌ای که امیدوار است هیچ کارگری در شهر تهران بدون حقوق و دستمزد نباشد و کارگران حقوق‌هایشان را به‌موقع دریافت کنند و سفره‌هایشان رنگین‌تر شود. حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورا هم آرزویش این است: «امیدوارم تهران به‌زودی تبدیل به شهر انسان‌محور شود تا مردم بتوانند در آرامش و آسایش زندگی کنند. خودروها امروز، زیست انسانی پایتخت‌نشینان را هدف قرار داده‌اند و آرزو می‌کنم هرچه زودتر این دغدغه با افزایش سرسبزی، نشاط و شادی در تهران رفع شود.» احمد مسجدجامعی، عضو باسابقه شورا هم، اینطور آرزویش را نوشته است: «شهر متعلق به مردم است. باور دارم شهر خوب، شهری است که توسط مردم اداره شود. پس آرزویم این است که تهران به‌زودی به چنین شهری تبدیل شود.» محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم آرزوی بهبود وضعیت اقتصادی مردم و رفع مشکلات آلودگی هوا و ترافیک کلانشهر تهران را دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید