• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 2 بهمن 1399
کد مطلب : 122404
+
-

شکوه «سرباز وطن» در مجموعه عباس آباد

مسابقه ملی «سرباز وطن» با معرفی نفرات برتر پایان یافت

گزارش2
شکوه «سرباز وطن» در مجموعه عباس آباد


مراسم اختتامیه مسابقه ملی«سرباز وطن» با معرفی نفرات برتر در مرکز همایش‌های سالن سپهر مجموعه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد تهران برگزار شد؛ مراسمی که در آن رئیس شورای شهر تهران و جمعی از مسئولان حضور داشتند و اثر مشترک سیدمیثاق مدنی و محسن محمدپور رتبه نخست را کسب کرد.
پیشنهاد ساخت یادمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بعد از شهادتش در شورای شهر تهران مطرح و با استقبال گسترده‌ای از سوی هنرمندان، مجسمه‌سازان و طراحان آثار شهری و دفاع‌مقدس همراه شد. پس از مدتی و در راستای یک‌فراخوان، طراحان، آثار خود را به دبیرخانه مسابقه ملی«سرباز وطن» فرستادند تا در نهایت، روز آخر دی‌ماه آثار برتر طی مراسمی مشخص شوند.
رئیس شورای شهر تهران در این مراسم به هدف ساخت یادمان سرباز وطن و یادمان سردار شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه فراخون مسابقه «سرباز وطن» با تلاش و حمایت مسئولان در شهرداری تهران منتشر شد و مانند همیشه با استقبال مردم شهیدپرور مواجه شدیم. حدود 100گروه با ایده‌های متفاوت در این مسابقه شرکت کردند و از این میان 10گروه منتخب شد و از میان 10گروه حدود 3نفر رتبه‌های برتر را کسب کردند.» محسن هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در طراحی یادمان باید نکته جانفشانی‌ها برای ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران لحاظ می‌شد، افزود: «نکته دیگر مدنظر، این بود که به نوعی نماد ایران در طرح وجود داشته باشد. سوم نیز آنکه یاد همه شهدا و به‌خصوص سردار سلیمانی در آن دیده شود. البته پارامترهای دیگری هم مثل مصالح و استفاده از نمادهای مهم ایران اهمیت داشت و به‌نظر می‌آید که داوران کاملا به این نکات توجه ویژه داشته‌اند. مایه فخر است که طرح برتر متعلق به 2جوان است و توانسته‌اند با درنظر گرفتن همه المان‌ها، طرحی به مسابقه ارائه کنند که از لحاظ معماری و هنری بسیار ارزنده و در خور مجموعه عباس‌آباد است.» هاشمی اضافه کرد: «تاکنون نمادهای بسیاری برای شهدا در سراسر کشور کار شده است؛ مانند دانشگاه‌ها، آرامستان‌ها و برخی اماکن گردشگری و یا بعضی از بوستان‌های شهر. اما این نماد با نگاهی بین‌المللی تأثیری ژرف در تاریخ دارد. جامعه با گذر زمان در حال تغییر است و رویدادهای مهم در تاریخ با این آثار جاودان ماندگار خواهد ماند و این تأثیرگذارترین اقدام برای ایثارگران بزرگ کشور به‌شمار می‌آید.» 

سردار دل‌ها یادمانی در باغ موزه دفاع‌مقدس به یادگار گذاشت
سیدمحمدحسین حجازی، مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد نیز در این مراسم به ظرفیت‌های مجموعه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد اشاره کرد و گفت: «اراضی عباس‌آباد یک مجموعه 560هکتاری به عنوان نگین پایتخت با رویکرد ملی و بین‌المللی است. در همین راستا در پی شهادت سردار دل‌ها یادمان سرباز وطن در بلندترین تپه این مجموعه نصب خواهد شد.» او شهادت حاج قاسم سلیمانی را رویدادی ملی عنوان کرد و افزود: «ما با نگاه فاخر سعی می‌کنیم برنامه‌های متفاوتی را برای شهر و کشورمان داشته باشیم. یکی از اتفاقاتی که یک رویداد ملی هم محسوب می‌شود شهادت حاج قاسم سلیمانی است. پس از شهادت سردار سلیمانی، تندیس و سردیس‌های مختلفی بنا به موضوع و مناسبت در گوشه‌گوشه شهر نصب شد ولی هیچ مجموعه و فردی به موضوع، از بعد یادمانی نگاه نکرده بود. بنابراین این یادمان طی یک فراخوان رسمی هم در صداوسیما و هم در فضای مجازی منتشر و حدود 100اثر انتخاب شد و قبل از آن هم هیأت داوران توسط سازمان مهندسی مشاور شهرداری تهران معرفی شدند.» به‌گفته او تپه بسیار بلندی در منتهی‌الیه شمالی باغ موزه دفاع‌مقدس واقع در اراضی عباس‌آباد برای این یادمان درنظر گرفته شده و هر کسی با عبور از اطراف مجموعه این یادمان را به وضوح خواهد دید.
براساس این گزارش، مراحل ساخت این یادمان به‌زودی آغاز می‌شود. جدا از مدنی و محمدپور که به‌عنوان نفرات نخست مسابقه یادمان «سرباز وطن» معرفی شدند، محمد پاسبان نیز رتبه دوم و هانیه دبیری و حسین شناور به‌صورت مشترک حائز رتبه سوم شدند. همچنین در مراسم اختتامیه به مهسا منظوری به‌عنوان کم‌سن‌ترین شرکت‌کننده مسابقه با 18سال سن لوح تقدیر اهدا شد. 

   «سرباز وطن» نشان لیاقتی برای شهداست

 علی‌اصغر جعفری، مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس: طرح یادمان «سرباز وطن» یکی از یادمان‌های ارزشمند به شمار می‌رود که با توجه به نوع طراحی و معماری یکی از 3‌نماد زیبای تهران خواهد شد. عنوان سرباز وطن از وصیتنامه شهید سردار سلیمانی وام گرفته شده است؛ چراکه او در وصیتنامه‌اش قید کرده روی سنگ مزارش هیچ‌یک از القابش نوشته نشود، به جز سرباز وطن. این درخواست ارزشمند به مقام سرباز قداستی بخشید و بحث عزت این فداکاری را مضاعف کرد. شهدا از جان شیرین‌شان گذشتند و این نماد، نشان لیاقتی برای آنها به شمار می‌آید و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان امسال کار طراحی و معماری اثر انجام می‌شود و در هفته دفاع‌مقدس سال1400 از آن رونمایی خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید