• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 2 بهمن 1399
کد مطلب : 122394
+
-

برخورد تورم به مانع سخت

نرخ تورم نقطه‌ای و ماهانه در دی‌ماه برخلاف انتظارها افزایش یافت

مرکز آمار ایران از افزایش شاخص نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه در دی‌ماه امسال خبر داده است. حالا مهم‌ترین پرسش این است که با وجود کاهش محسوس انتظارات تورمی، چه عاملی باعث شده تا روند کاهش نرخ تورم دوام نداشته باشد؟ آیا دولت و بانک مرکزی در فاصله 5‌ماه باقیمانده تا زمان موعود می‌توانند نرخ تورم را به محدوده 22درصد بازگردانند؟
به‌گزارش همشهری، تازه‌ترین روایت مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه از 2درصد در دی‌ماه با کاهشی 0.2درصدی به 1.8درصد رسیده است. در مقابل میانگین رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در نخستین‌ ماه از زمستان99، در مقایسه با مدت مشابه پارسال، 1.4درصد رشد کرده و به 46.2درصد رسیده است. رفت‌و‌برگشت نرخ تورم در آذرماه و دی‌ماه امسال باعث شده تا نرخ تورم سالانه در دی‌ماه به 32.2درصد برسد که 1.7واحد درصد بالاتر از تورم سالانه آذرماه به‌حساب می‌آید.

حرکت معکوس تورم 
جزئیات گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد؛ رشد ماهانه قیمت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات از 5درصد در آذرماه امسال به 0.9درصد در دی‌ماه کاهش یافته، این مسئله نمایانگر کندتر شدن محسوس رشد قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی پرمصرف در سبد هزینه‌ای خانوارهاست.
با این حال انعکاس کاهش نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در نرخ تورم نقطه به نقطه و همچنین تورم سالانه با تأخیری چندماهه نمایان خواهد شد زیرا نرخ تورم نقطه‌ای این گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی از 57.9درصد در آذرماه به 60درصد در دی‌ماه و نرخ تورم سالانه آن هم از 27.7درصد در ‌ماه آذر به 30.8درصد در‌ماه دی افزایش داشته است. در روندی معکوس با کاهش نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، سرعت رشد قیمت کالاها و خدمات غیرخوراکی و خدمات جهش داشته و از نیم واحد درصد در آذرماه به 2.3درصد در دی‌ماه رسیده است.

ریتم تورم از خوراک تا خدمات
به گزارش همشهری، در دی‌ماه امسال مصرف‌کنندگان ایرانی شاهد کاهش 7درصدی قیمت گوشت قرمز و سفید و فراورده‌های آن نسبت به آذرماه بوده‌اند اما شاخص قیمت شیر، پنیر و تخم‌مرغ 8.7درصد، روغن و چربی‌ها 8.3درصد و میوه و خشکبار 4.5درصد قد کشیده است. در مقایسه با دی‌ماه پارسال اما شاخص قیمت چربی‌ها و روغن رشدی 90درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ 73درصد و میوه و خشکبار 79درصد را تجربه کرده است.
در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به‌ماه قبل مربوط به گروه «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» (تخم‌مرغ، پنیر پاستوریزه)، گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» (روغن نباتی جامد، کره پاستوریزه، روغن مایع) و گروه «میوه و خشکبار» (موز، انار) است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (انواع شوینده، بخاری گازی)، گروه «تفریح و فرهنگ» (گل طبیعی، لوازم تحریر)، «پوشاک و کفش» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به‌ماه قبل داشته‌اند.همچنین گروه‌های «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی) و «گروه سبزیجات» (گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه، کاهو) نسبت به‌ماه قبل کاهش قیمت داشته است. در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات اما بیشترین نرخ تورم نقطه‌ به‌ نقطه مربوط به بخش حمل‌ونقل 62.5درصد، مبلمان و لوازم خانگی 64درصد و تفریح و امور فرهنگی 55درصد بوده و مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه اجاره را در دی‌ماه امسال 28.9درصد برآورد می‌کند. نرخ تورم نقطه‌ای دی‌ماه١٣٩٩ در مقایسه با ‌ماه قبل 1.4واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش 2واحد درصد به 59.9درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش 1.2واحد درصد به 39.9درصد رسیده است.

   نمای تورم در شهر و روستا
در دی‌ماه امسال خانوارهای ایرانی به‌طور میانگین 46.2درصد بیشتر از دی١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری 45.5درصد بوده که نسبت به‌ماه قبل 1.3واحد درصد افزایش داشته و تورم نقطه‌ای برای خانوارهای روستایی 49.8درصد برآورد شده که نسبت به ‌ماه قبل 1.8واحد درصد رشد را نشان می‌دهد. مرکز آمار می‌گوید: نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ایران در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال گذشته تغییر نکرده و تنها در سبد هزینه‌های خانوار روستایی شاهد کاهش یک درصدی قیمت‌ها بوده‌ایم درحالی‌که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به‌ترتیب 32.2درصد و 32.5درصد برآورد می‌شود که برای خانوارهای شهری 1.7واحد درصد و برای خانوارهای روستایی 2واحد درصد افزایش داشته؛ نشانه‌ای آشکار از فشار تورم بر خانوارهای روستایی و سبقت تورم در روستاها از شهرها.

این خبر را به اشتراک بگذارید