• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 2 بهمن 1399
کد مطلب : 122388
+
-

همشهری تبدیل بورس به زمین بازی سیاسی را تحلیل می‌کند

سبزپوشی بورس پس از چند هفته نزول

بورس
سبزپوشی بورس پس از چند هفته نزول

شاخص کل بورس تهران، روز چهارشنبه، پس از چند هفته نزول سنگین، نفسی تازه کرد و با 2.9درصد رشد 33هزار واحد افزایش یافت. در شرایطی که این روزها بورس به زمین بازی سیاستمداران و محل چانه‌زنی و دریافت امتیازهای سیاسی تبدیل شده، رئیس سازمان بورس روز سه‌شنبه در اعتراض به همین نزاع‌ها استعفا کرد.
به گزارش همشهری، دیروز همزمان با صعود شاخص کل بورس تهران جریان خروج نقدینگی از بورس هم متوقف شد. از 20آذرماه تاکنون 23هزار میلیارد تومان از نقدینگی سهامداران حقیقی از بازار خارج شده اما در مبادلات روز چهارشنبه 350میلیارد تومان پول تازه سهامداران حقیقی وارد بازار سهام شد.

حد نزول بورس
هنوز مشخص نیست نوار نزول شاخص بورس دقیقا کجا قطع خواهد شد اما تحلیلگران تکنیکی می‌گویند احتمال نزول شاخص به زیر 970هزار واحد بسیار اندک است. در چنین شرایطی اما اظهارنظر سیاستمداران و انتقاد آنها به عملکرد وزارت اقتصاد و مشخصا دولت در حوزه بازار سرمایه هر روز بیشتر می‌شود. نمایندگان مجلس در قامت زیان دیدگان بورس؛ راهبری موج انتقاد‌ها را برعهده دارند به‌طوری که تقریبا هر هفته تعداد زیادی از نمایندگان مجلس به عملکرد دولت در این زمینه انتقاد کرده‌اند. حتی بحث استیضاح فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، به‌دلیل عملکردش در حوزه بورس  مطرح است. دیروز محمدباقرقالیباف رئیس مجلس هم برای دومین روز متوالی از عملکرد دولت در بورس انتقاد کرد و خواستار توضیحات بیشتر شد. همه این رویداد‌ها بورس را در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به محل نزاع سیاسی تبدیل کرده؛ گویی سیاستمداران در تلاشند از این طریق وزن سیاسی خود را افزایش دهند.

جدال بر سر نرخ سود
با وجود آنکه نقدهای سیاسی برخی نماینده‌های مجلس در فضایی مبهم مطرح می‌شود اما کارشناسان بازار سرمایه استدلال مشخصی دارند آنها دلیل فراز و فرود بورس را نوسان نرخ سود بدون ریسک در بازار بین بانکی از ابتدای سال تاکنون می‌دانند به باور آنان در ابتدای سال که نرخ بهره کاهش یافت بورس جهش کرد اما بعد از آن با افزایش نرخ بهره بین بانکی نقدینگی از بازار سهام خارج شد. وزیر اقتصاد هم در پاسخ به انتقاد‌هایی که به او درباره نزول بورس مطرح می‌شود به همین استدلال استناد کرده، به‌گفته فرهاد دژپسند وزارت اقتصاد مسئول صنعت بانکداری است نه بانک مرکزی؛ در نتیجه می‌بایست ابزار مدیریت این حوزه در دست وزارت اقتصاد باشد. دژپسند می‌گوید: وقتی نرخ بهره بین بانکی ناگهان شبانه به بالای ۲۰درصد می‌رسد روی بازارسهام اثر می‌گذارد. با این حال دیروز عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی این موضوع را رد کرد و گفت: نرخ سود بین بانکی در مقطعی یک ماهه افزایش یافته بود که سریعا کنترل شد ولی نرخ بهره بانکی همان 15درصد است. لذا این ادعا که افزایش نرخ سود بانکی باعث کاهش رونق بورس شده، صحت ندارد.
به‌زعم تحلیلگران بازار سرمایه، رئیس‌کل بانک مرکزی درباره نرخ سود بانکی آدرس غلط می‌دهد زیرا اشاره کارشناسان بازار سرمایه به نرخ سود بدون ریسک اوراق بدهی در بازار بین بانکی است نه سود سپرده‌های بانکی. به باور آنها رشد این نرخ در بازار بین بانکی منابع کلان را به سمت خود جذب می‌کند و به خروج نقدینگی از بازار سرمایه منجر می‌شود.
پاسخ به چرایی نوسان نرخ بهره در نیمه نخست سال، همزمان با درخواست دولت برای حضور مردم در بورس، درکنار عرضه صندوق‌های دارایکم و پالایش یکم و ماجراهای قیمت‌گذاری فولاد، خواسته اصلی فعالان بازار است.

   قالیباف: شخصا وضع بورس را دنبال می‌کنم
با افزایش حجم انتقاد مقام‌های سیاسی مخالف دولت از شرایط بازار سرمایه، دیروز رئیس مجلس برای دومین روز متوالی به عملکرد بورس انتقاد کرد و گفت: شخصا وضع بورس را به‌صورت مداوم دنبال می‌کنم. محمدباقر قالیباف با اشاره به برگزاری نشست‌های درباره بورس تأکید کرد:هر چه وزارت اقتصاد درباره این بازار از مجلس درخواست کرد، آن را انجام دادیم. حتی لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل صرف سهام با سلب حق تقدم از زمان اعلام وصول تا تصویب و ابلاغ آن 25روز طول کشید، یعنی از شورای‌عالی اقتصادی نیز زودتر مسیر طی شد. او با بیان اینکه 40روز پیش به وزیر اقتصاد گفتم بازار سرمایه دچار سوءمدیریت است و باید اصلاح شود، اما این بازار همچنان دچار همان آسیب است، به اختیارات واگذار شده به شورای بورس اشاره و تأکید کرد: هراختیاری که خواستند، داده شد، از اعمال مدیریت و نظارت تا اختیار درباره سهام‌های حقوقی. هم‌اکنون وزیراقتصاد هر ابزاری را که برای مدیریت و اداره بازار بورس نیاز داشته باشد، در اختیار دارد. او ادامه داد:شرایط کنونی بورس نشان‌دهنده نارسایی مدیریتی در این حوزه و سوءمدیریت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید