• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 2 بهمن 1399
کد مطلب : 122360
+
-

با 10بوکسور برتر تاریخ آشنا شوید

مردانی با مشت‌های آهنی

مردانی با مشت‌های آهنی

 مسابقات بوکس حرفه‌ای از حدود 100سال قبل تاکنون جزو پرتماشاگرترین و پر سر و صداترین‌ترین مسابقات ورزشی بوده و هر سال میلیون‌ها بیننده تلویزیونی منتظرند تا ببینند کمربند قهرمانی به کدام بوکسور تعلق می‌گیرد. استقبال گسترده مردم دنیا از مسابقات حرفه‌ای بوکس، آن را در زمره پولسازترین ورزش‌های دنیا قرار داده و قهرمانان بوکس را در ردیف محبوب‌ترین ورزشکاران جهان. اینکه چراغ مسابقات بوکس حرفه‌ای تا امروز روشن مانده را باید مرهون قهرمانان افسانه‌ای دانست که با مبارزات تاریخی به اعتبار این ورزش افزودند. این گزارش 10بوکسور افسانه‌ای تاریخ را با رکوردهای منحصر به‌فردشان معرفی می‌کند.

 محمد علی کلی

رکورد: 69عنوان قهرمانی

قریب به اتفاق کسانی که از سال‌های دور تا‌کنون مسابقات بوکس حرفه‌ای را دنبال می‌کنند بر این باورند که محمدعلی کلی را باید برترین بوکسور تاریخ دانست. تماشاگران حرفه‌ای بوکس روایت می‌کنند که حریفانی که هم‌وزن کلی بودند به‌هیچ عنوان نمی‌توانستند در برابر او مقاومت کنند. این برتری او به‌خاطر سرعت دست و رقص پای معروف و همچنین ضربات مشت‌کشنده وی بود. برخی، مشت‌های او را برترین مشت‌های دوران می‌شناسند و برخی دیگر مبارزه او مقابل جو‌فریزر را که 12راند ادامه پیدا کرد، مبارزه قرن می‌دانند. کلی 69بار از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد.

جو لوئیس

رکورد: 12سال بدون باخت

در فهرست برترین بوکسورهای دنیا باید جای ویژه‌ای را به بوکسور آمریکایی اختصاص داد. عده‌ای بر این باورند که جو لوئیس به‌واسطه کثرت قهرمانی‌هایش در مسابقات بوکس حرفه‌ای، بهترین بوکسور تاریخ است. او از 70مسابقه حرفه‌ای بوکس که انجام داد در 66مبارزه به پیروزی رسید و 52مبارزه را با ناک‌اوت حریفان به پایان رساند. جو لوئیس از سال1937 تا 1949 به‌مدت 12سال عنوان قهرمانی مسابقات سنگین‌وزن جهان را حفظ و 25بار عنوان قهرمانی این مسابقات را تصاحب کرد که یک رکورد منحصر‌به فرد است.

مانی پاکیائو

رکورد: قهرمانی در 8وزن

بوکسوری که در زمان خودش با لقب«پدرخوانده» شناخته می‌شد را هم باید جزو برترین‌های تاریخ بوکس بدانیم. مانی پاکیائو در 65مبارزه‌ای که به‌صورت حرفه‌ای انجام داد، 57بار به پیروزی رسید و در این بین 38مبارزه را با ناک‌اوت حریف به پایان برساند. مانی پاکیائو، نخستین و تنها کسی است که تاکنون توانسته در هر 8وزن بوکس، کمربند قهرمانی را کسب کند. این بوکسور آمریکایی از سال1984 وارد مسابقات بوکس حرفه‌ای شد و با 49پیروزی و 43 ناک‌اوت و بدون شکست در سال1955 از رینگ بوکس کنار کشید. راکی مارسیانو در سال1969 درگذشت.

مایک تایسون

رکورد: جوان‌ترین بوکسور جهان

عنوان جسور‌ترین بوکسور تاریخ را هم باید به مایک تایسون که در 20سالگی قهرمان مسابقات سنگین‌وزن شد، بدهیم. بوکسور آمریکایی که با آن هیبت ترسناکش شناخته می‌شد، 58بار در مسابقات بوکس حرفه‌ای به میدان رفت و در 50مبارزه حریفانش را در همان راند اول ناک‌اوت کرد. او سال1985 وارد دنیای حرفه‌ای بوکس شد و با کسب 50پیروزی و 6باخت و 44 ناک‌اوت به فعالیت حرفه‌ای خود پایان داد. تایسون، آخرین مبارزه‌اش را مقابل کوین مک براید ایرلندی انجام داد و سال 2005مثل بیشتر بوکسورهای حرفه‌ای با شکست از مسابقات حرفه‌ای خداحافظی کرد.

شوگر ری رابینسون

  رکورد: 109ناک‌اوت

نمی‌شود از برترین بوکسورهای تاریخ حرف زد و نامی از شوگر ری رابینسون  نبرد؛ بوکسور سبک‌وزن آمریکایی که 200بار در مسابقات حرفه‌ای بوکس مبارزه کرد و با 173پیروزی به‌کار خودش خاتمه داد. رکورد منحصر به فرد 109که او از خود به جا گذاشته تا امروز دست‌نخورده باقی مانده و بعید به‌نظر می‌رسد که از بین بوکسورهای معاصر کسی به این رکورد نزدیک شود. رابینسون 25سال پای ثابت مسابقات بوکس حرفه‌ای بود و 58بار عنوان قهرمانی تصاحب کرد. او در سال1989 درگذشت اما کارشناسان معتقدند که رکوردهایش تا ابد پابرجاست.

جورج فورمن

رکورد: مسن‌ترین قهرمان

تماشاگران پر و پا قرص مسابقات بوکس حرفه‌ای چهره جورج فورمن با آن سر تراشیده و هیبت ترسناکش را از یاد نخواهند برد. بوکسور آمریکایی که با لقب جورج بزرگ شناخته می‌شد، در 81مبارزه حرفه‌ای که انجام داد 76بار به پیروزی رسید و 68مبارزه را با ناک‌اوت حریف به‌پایان رساند. جورج در 45سالگی بر مایکل مور، دیگر بوکسور 26ساله آمریکایی، عنوان مسن‌ترین قهرمان سنگین‌وزن جهان را تصاحب کرد. او خارج از رینگ بوکس، یک تاجر موفق است و ۱۲سال تحلیل‌گر مسابقات بوکس بود. مجله رینگ، جورج فورمن را جزو ۲۵ مشت‌زن برتر جهان قرار داده است.

فلوید می‌ودر

رکورد: درآمد 300میلیون دلاری

اگر قرار باشد از بین بوکسورهای معاصر یک نفر را بین 10بوکسور برتر تاریخ قرار بدهیم، آن یک نفرفلوید می‌ودر است. این بوکسور آمریکایی جوایز متعددی را به‌خودش اختصاص داده و به همین دلیل او را «پول» صدا می‌کردند. می‌ودر 49بار در مسابقات بوکس حرفه‌ای مبارزه کرد و هرگز طعم تلخ شکست را نچشید. او در سال‌های 1998 و 2007عنوان برترین بوکسور جهان را هم تصاحب کرد. می‌ودر پس از کریستیانو رونالدو، اوسین بولت و لبرون جیمز به‌عنوان چهارمین ورزشکار کامل جهان هم شناخته شد و سالانه حدود 300میلیون دلار درآمد دارد.

جو فریزیر

رکورد: قهرمان المپیک

جو فرِیزیر که در ایران به نام جو فریزر معروف است، یکی از بوکسورهای جنجالی دهه۷۰ آمریکا و قهرمان بلامنازع سنگین‌وزن بوکس جهان بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۳ بود. فریزیر در این مسابقه که به «نبرد‌قرن» شهرت پیدا کرد، محمد علی کلی را در راند ۱۵ شکست داد. فریزیر در دوران حرفه‌ای مبارزات خود به استفاده از هوک‌های چپ ویران‌کننده مشهور بود. هوک چپ عالی فریزیر بود که جیمی الیس را در مسابقات سنگین وزن در سال۱۹۷۰ فلج کرد. جو از 18سالگی بوکس را شروع کرد و ۳ سال بعد قهرمان المپیک شد.

 جک دمپسی

رکورد: پرطرفدارترین بوکسور

خیلی‌ها از جک دمپسی به‌عنوان بوکسوری که بیشترین تماشاگر را به سالن بوکس می‌کشاند، نام می‌برند. او نخستین بوکسوری بود که از یک مبارزه، درآمدی میلیون دلاری داشت. دمپسی، بوکسوری سرسخت و بی‌رحم بود و از ۶۶ برد خود در مسابقات حرفه‌ای 51بار ناک‌اوت کرد. اظهارنظر جنجالی این بوکسور آمریکایی درباره سیاهپوستان را می‌توان تاریک‌ترین نقطه کارنامه ورزشی او دانست. جک دمپسی در یکی از مصاحبه‌های جنجالی‌اش گفته بود هرگز با یک سیاهپوست مسابقه نمی‌دهد و به همین دلیل بین سیاهپوستان به‌شدت منفور بود.

شوگر ری لئونارد

رکورد: 27برد متوالی

برای انتخاب دهمین بوکسور برتر تاریخ، گزینه‌های زیادی وجود دارد اما بیشتر کارشناسان بر این باورند که شوگر ری لئونارد به‌واسطه قهرمانی در المپیک1967 و پشت‌سر گذاشتن 27مبارزه بدون باخت شایسته این عنوان است. این بوکسور آمریکایی 40بار در مسابقات حرفه‌ای بوکس به میدان رفت و در 36مبارزه به پیروزی رسید و 25بار ناک‌اوت کرد. بهترین رکورد او 27برد متوالی در مسابقات حرفه‌ای است که به‌واسطه حضور رقبای قدرتمند آن دوران یک رکورد قابل اعتنا بود. لئونارد بعد از خداحافظی با رینگ در فیلم «مشت‌زن» بازی کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید