• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 1 بهمن 1399
کد مطلب : 122292
+
-

یحیی «واقعاً» تنها نیست!

نگاهی به سابقه طولانی درگیری بین مربیان و مدیران پرسپولیس

بهروز رسایلی| شاید برای برخی هواداران فوتبال درگیری یحیی گل‌محمدی با مهدی رسول‌پناه عجیب باشد؛ مخصوصاً که الفاظ تندی هم در این تنش رد و بدل شد و کار به افشای ویدئوهایی باورنکردنی کشید. با این همه اما پیش از گل‌محمدی هم موارد پرشماری از درگیری بین مدیران و مربیان را در باشگاه پرسپولیس داشته‌ایم. درروزهای اخیر هواداران مدام در حال استفاده از هشتگ «یحیی تنها نیست» بودند، اما در این مورد خاص او واقعا تنها نبوده ونیست و امثال علی دایی و مانوئل ژوزه هم شرایط مشابهی را تجربه کرده‌اند.

  علی دایی- حبیب کاشانی
یکی از وحشتناک‌ترین درگیری‌ها از این دست در ابتدای دهه 90 بین علی دایی و حبیب کاشانی رخ داد. دایی 2 قهرمانی پیاپی حذفی برای پرسپولیس به‌دست آورد، اما چنان اصطکاک وحشتناکی بین طرفین ایجاد شده بود که بعد از قهرمانی دوم در انزلی، دایی از رفتن روی استیج و دریافت مدال قهرمانی خودداری کرد. بعد هم ماجرای مناظره عجیب و غریب او با کاشانی در برنامه 90 پیش آمد. کاشانی در تابستان 90 برای لیگ یازدهم حمید استیلی را سرمربی پرسپولیس کرد، اما مردم که نوع برکناری دایی را تاب نیاورده بودند از هفته اول علیه استیلی شعار دادند. جالب بود که دایی با ملوان رفت و استیلی با ملوان آمد؛ هر دو پر از تنش. این یکی از بدترین دوران تاریخ معاصر پرسپولیس بود؛ جایی که دایی در لیگ دهم حتی 5 شکست پشت سر هم را تجربه و استعفا کرد، اما کاشانی نپذیرفت.

  مانوئل ژوزه- محمد رویانیان
انتخاب محمد رویانیان برای هدایت پرسپولیس در ابتدای لیگ دوازدهم مانوئل ژوزه بود؛ یک مربی پرافتخار در مصر که به‌نظر می‌رسید پتانسیل موفقیت در پرسپولیس را دارد. او اما با چالش‌های متعددی در این تیم مواجه شد؛ از دعوای قدیمی با کارلوس کی‌روش که دوباره سر باز کرد تا داستان اخراج علی کریمی. رویانیان هم آدمی نبود که به ژوزه برای ساختن تیمش فرصت بدهد. در نتیجه به بدترین شکل ممکن به همکاری با او خاتمه داد. مانوئل را در تمرینات راه ندادند و او با تهیه تصویر از این مسئله، پرسپولیس را در فیفا نقره‌داغ کرد. یکی از گزاف‌ترین غرامت‌های تاریخ پرسپولیس تقدیم به کسی شد که رویانیان در موردش گفته بود: «نگران نباشید، قرارداد با ژوزه را دبه کردیم».

  علی دایی- حمیدرضا سیاسی
به‌طور کلی به‌ندرت می‌توان نمونه‌ای پیدا کرد که علی دایی با مدیرانش چه در باشگاه‌ها و چه در فدراسیون درگیر نشده باشد. او در دوره دوم سرمربیگری‌اش در پرسپولیس هم با حمیدرضا سیاسی اختلاف پیدا کرد و نهایتا شغلش را در هفته هفتم لیگ چهاردهم از دست داد. در این مورد خاص اتفاقات بسیار عجیبی رخ داد و بخشی از افکار عمومی باور داشت که مدیریت وقت باشگاه درصدد تضعیف تیم است. به‌عنوان مثال مایکل اومانیا مدافعی بود که دایی خواهان جذبش شد، اما باشگاه استخدام او را به بعد از برکناری این مربی موکول کرد! 

  یحیی گل‌محمدی- رسول‌پناه
این هم فصل تازه سریال اختلاف بین مدیران و مربیان پرسپولیس است. یحیی گل‌محمدی که از پشتوانه حمایت مردمی بهره می‌برد، از مدت‌ها قبل با مهدی رسول‌پناه زاویه پیدا کرد. این مسئله ابتدا به بهای از دست رفتن صندلی مدیرعاملی برای رسول‌پناه تمام شد و حالا می‌رود تا منصب او در هیأت‌مدیره را هم به باد بدهد. رسول‌پناه هر چه در دل داشت را در خیابان علیه یحیی به زبان آورد و گل‌محمدی هم با تعیین ضرب‌الاجل برای وزیر ورزش(!) خواهان عزل این مدیر شد. بزرگ‌ترین کمدی فوتبال ایران، چیزی به نام هرم سازمانی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید