• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12226
+
-

آذری جهرمی: وزارت ارتباطات مرجع تصویب یا رفع فیلترینگ نیست

فیلترینگ تلگرام در هفته‌های گذشته به یکی از موضوعات جدی اجتماعی در کشور بدل شده است و دائم خبرهای ضد‌ونقیضی در این‌باره شنیده می‌شود. روز گذشته محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات با انتشار پیامی در صفحه تلگرام خود در این‌باره نوشت: « وزارت ارتباطات مرجع تصویب و تصمیم پالایش (فیلترینگ) یا رفع آن نیست، بلکه براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و بنا بر قانون ملزم به اجرای مصوبات کمیته‌ها و شوراهای مشخص شده در این حوزه و احکام قضایی است.  پالایش صفحات غیراخلاقی و نیز ضد‌اعتقادات عموم مردم، در سایر کشورها نیز رواج دارد و در کشور ما نیز در این خصوص نظام قانونی تصویب شده که رعایت می‌شود. علاوه بر آن سیاست‌هایی توسط حاکمیت کشورهای مختلف برای حفاظت از کلان داده‌ها یا رعایت الزامات قانونی کشورها وجود دارد.
 انسداد سرویس‌های بین‌المللی صرفا با هدف تشویق کاربران به استفاده از سرویس داخلی می‌تواند به ضدهدف تبدیل شود. شرکت‌های کسب و کار نوپا در کشور نیز بر همین موضوع تأکید دارند». او همچنین نوشت:« سیاست مصوب کشور در شورای‌عالی فضای مجازی بر توسعه پیام‌رسان‌های بومی قرار گرفته است، در کنار تقویت ساختار فنی آنها، رفع برخی شبهات و صیانت از حریم خصوصی با تکیه بر ظرفیت فتوای راهبردی مقام معظم رهبری و نیز اصلاح مصادیق مجرمانه برای جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای با فعالان و فعالیت‌های فضای مجازی و نیز سیاست حمایتی عادلانه برای توسعه‌دهندگان داخلی به‌ویژه در نحوه تبلیغات با استفاده از ظرفیت‌های ملی لازم است در دستور کار قرار گیرد.»

او همچنین نوشت: «به‌عنوان وزیر ارتباطات، تاکنون تلاش زیادی برای جلوگیری از نقض حریم خصوصی کاربران در اپراتورهای ارتباطی کرده‌ام و اگر قانون اختیارات لازم را به وزارت ارتباطات بدهد، برای صیانت از حریم خصوصی در فضای مجازی نیز تلاش لازم را خواهم کرد.»وزیر ارتباطات در شرایطی این پیام را در تلگرام خود منتشر کرد که روز گذشته وزارت آموزش و پرورش در بخشنامه‌ای استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی را در مدارس ممنوع کرد. به گزارش خبرگزاری آریا، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش گفت: بخشنامه‌ای را به مدارس و ادارات آموزش و پرورش ارسال کرده‌ایم که در آن استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی برای امور آموزشی و اداری ممنوع شده است. در این بخشنامه تأکید شده است که برای اجرای سیاست‌های کلی نظام و شکستن انحصار پیام‌رسان‌های خارجی استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی در دستور کار قرار گیرد. همچنین روز گذشته در کمیسیون مشترک امنیت ملی و اقتصادی مجلس با حضور وزیر ارتباطات موضوع استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی و جایگزین شدن آنها با پیام‌رسان‌های داخلی مورد بررسی قرار گرفت. سیدحسین نقوی حسینی به خانه ملت، گفت: ‌‌مرجع فیلترینگ تلگرام مجلس و نمایندگان نیستند لذا تنها به بررسی ابعاد موضوع، تهدیدات و فرصت‌ها پرداخته شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید