• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12225
+
-

مسیریابی دیجیتال در شبکه متروی لندن

شرکت متروی لندن بهره‌برداری آزمایشی از سامانه مسیریاب دیجیتال صوتی موسوم به «راه‌یاب» را ویژه افراد دارای ناتوانی‌‌های بصری در محوطه پیرامونی و داخل ایستگاه متروی اوستون آغاز کرده است. توسعه این سامانه توسط دو مؤسسه RLSB و USTWO انجام پذیرفته و نخستین سامانه مسیریاب صوتی جهت راهنمایی و هدایت افراد دارای ناتوانی‌‌های بصری در محیط‌های شهری است که از فناوری بیکن استفاده می‌کند.

در اجرای آزمایشی این برنامه از طریق ارتباط اپلیکیشن نصب‌شده روی تلفن‌‌های همراه هوشمند با تجهیزات ارتباطی نصب‌شده در ایستگاه متروی اوستون، پیام‌های صوتی جهت هدایت مسیر در اختیار افراد نیازمند قرار می‌گیرد. اجرای آزمایشی این طرح به‌منظور بررسی میزان قابلیت اطمینان به این سامانه در طول شبکه متروی لندن و بهبود برخی استانداردهای مسیریابی صوتی انجام شده است.

اوایل سال گذشته، پروژه‌ای به‌صورت پایلوت در ایستگاه پیمیلکو به اجرا درآمد و موفقیت آن باعث شد شرکت متروی‌لندن روی اجرای آزمایشی و تمام و کمال این پروژه در یکی از شلوغ‌ترین ایستگاه‌های متروی این شهر سرمایه‌گذاری کند. یکی از مقامات این شرکت می‌گوید: «حمایت از این سامانه از همان آغازین روزهای شکل‌گیری به انجام رسیده و اکنون بسیار خرسندیم که شاهد به بار نشستن آن هستیم. اجرای آزمایشی این طرح در ایستگاه اوستون قابلیت آن را مورد ارزیابی قرار داده و نشان می‌‌دهد که آیا این سیستم می‌‌تواند نیازهای موجود در یکی از شلوغ‌ترین ایستگاه‌های متروی لندن را تامین کند یا خیر؟در انتها، این پروژه خلاقانه با اطلاعاتی که در اختیار مشتریان دارای ناتوانی‌های بصری این شرکت قرار خواهد داد، امکان انجام سفرهای مستقل را برای این افراد- همچون دیگر افراد جامعه- فراهم خواهد کرد. ما مشتاقانه منتظریم ببینیم که چگونه این تکنولوژی می‌تواند لندن را به شهری با دسترسی بیشتر و آزادتر برای همگان تبدیل کند.

شرکت RSLB یک میلیون دلار از شرکت گوگل برای اجرای این پروژه دریافت کرده که این مبلغ بخشی از برنامه این شرکت برای معلولان است. در این برنامه از پروژه‌هایی که از طریق تکنولوژی به‌دنبال حل مشکلات افراد معلول هستند، دعوت به همکاری می‌شود و این کمک مالی، فعالیت‌های این سامانه را در طول 3سال آینده تسهیل خواهد کرد. این سامانه براساس تجارب خود در شهر لندن، استانداردهایی را جهت افزایش دسترسی افراد دارای ناتوانی‌های بصری در سراسر جهان تدوین خواهد کرد.

این استانداردها که اوایل سال2016 عملیاتی شده است، نخستین دستورالعمل مسیریابی صوتی برای افراد دارای ناتوانی‌های بصری است. این استانداردها که براساس تحقیقات بسیار دقیق روی استفاده‌کنندگان از این سامانه و در محیط‌های واقعی تدوین شده است، ابزاری را در اختیار ارائه‌دهندگان خدمات سامانه‌های مسیریابی صوتی و مالکان فضاهای تجاری، اداری و... قرار می‌دهد تا با توانمند‌سازی‌ افراد دارای ناتوانی‌های بصری، آنها را قادر سازند با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه و به‌صورت مستقل نسبت به مسیریابی در محیط‌‌های شهری اقدام کنند.

براساس گفته‌های یکی دیگر از مقامات این شرکت، تلفن‌‌های همراه هوشمند انقلابی در زندگی افراد نابینا ایجاد کرده‌اند و چنان آزادی عملی در اختیار آنان قرار می‌دهند که در 20سال پیش هیچ‌کس حتی تصور آن را هم نمی‌کرد. آنچه این سامانه را قدرتمند می‌سازد، تمرکز آن بر تلفن‌های همراه هوشمند است و این تمرکز بدین معنی است که دیگر افراد نابینا مجبور به پرداخت هزینه‌های چندصد پوندی برای خرید گجت‌های گوناگون نیستند و هرآنچه را نیاز دارند در جیب خود دارند. ما مسرت خود را از این بابت که جوانان شهر لندن در راستای افزایش دسترسی این شهر از طریق تدوین این استاندارد در سطح جهان پیشتاز و پیشقدم هستند ابراز می‌کنیم».

این خبر را به اشتراک بگذارید