• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 1 بهمن 1399
کد مطلب : 122223
+
-

گفت و گو با قهرمانی که بوستان ولایت را بهترین مکان برای تمرین می داند

ثبت رکورد جهانی «کانگوجامپ»

ثبت رکورد جهانی «کانگوجامپ»

زهرا بلندی

  پس از سال‌ها فعالیت در رشته‌های مختلف فوتبال، فول‌کنتاکت و دو کوهستان، از سال ۱۳۹۵ بعد از ثبت ورزش کانگوجامپ در فدراسیون ورزش‌های همگانی، فعالیت حرفه‌ای خود را در این رشته آغاز کرد. «علی اشرفی» پدر کانگوجامپ کشور و تنها مربی بین‌المللی رشته کانگوجامپ در بخش آقایان ایران است که چندی پیش نخستین رکورد نیمه ماراتن ۲۱ کیلومتر ایران و جهان را در بوستان ولایت منطقه ۱۹ به ثبت رسانده است. او این روزها برای رسیدن به دیگر اهدافش که ثبت رکوردهای ماراتن ۴۲ کیلومتر در کیش و ۱۰۰ کیلومتر در جاده ابریشم است، در این بوستان تمرین می‌کند.  

ساعت ۱۱ صبح است. کفش‌های فنرمانندی که کانگوجامپ نام دارد را به پا کرده و در کیلومتر صفر مسیر پیاده‌رو بوستان ولایت در حال اجرای زنجیره‌های ایروبیک و حرکات فول‌کنتاک یا دویدن است که سراغش می‌رویم. مدام لبخند روی لب دارد، اما سختی اجرای حرکات را می‌توان از عرق روی پیشانی‌اش متوجه شد. وقتی از «علی اشرفی» می‌خواهیم تا درباره آغاز فعالیت‌های ورزشی‌اش صحبت کند با اشاره به اینکه مانند بسیاری از پسرهای دیگر از کودکی علاقه‌مند فوتبال بوده است، می‌گوید: «از ۱۵ سالگی ورزش را با فوتبال چمنی آغاز کردم، پس از آن یک دوره از ۲۰ تا ۲۴ سالگی در رشته فول‌کنتاکت زیر نظر مرحوم استاد «فریدون مالکی» کار می‌کردم، حتی تا کمربند سبز هم پیش رفتم، اما بعد از فوت استادم دیگر آن مسیر را ادامه ندادم. از سال ۱۳۹۰ رشته دو کوهستان (اسکای‌ران) را شروع کردم. ابتدا خودم به‌صورت تفریحی کار می‌کردم. به مرور زمان این رشته به یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایم تبدیل شد. ضمن شرکت در نخستین ماراتن بین‌المللی کیش در اسفند سال ۱۳۹۸، در ۶ مسابقه بین‌المللی دیگر هم شرکت داشتم و در همه آنها مدال افتخار پایان مسابقه(فینیشرمدال) را از آن خود کردم.»

ثبت رکورد در بوستان ولایت
 این کارشناس ارشد رشته فیزیولوژی ورزشی درباره آغاز فعالیتش در رشته کانگوجامپ می‌گوید: «از سال ۱۳۹۵ بعد از ثبت ورزش کانگوجامپ در فدراسیون ورزش‌های همگانی به این رشته علاقه‌مند شدم و فعالیت حرفه‌ای خود را زیر نظر فدراسیون شروع کردم.» اشرفی در ادامه با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۶ زیر نظر فدراسیون ورزش همگانی مسابقات کانگوران(دویدن با کفش کانگوجامپ) را ۴ روز بعد از مسابقه بزرگ کانگوران اروپا، برای نخستین بار در ایران و آسیا با ۱۱۰ شرکت‌کننده از نقاط مختلف کشور در پارک ملت تهران اجرا کرده است، می‌گوید: «مسافت این مسابقه ۵ کیلومتر بود. بعد از آن تصمیم گرفتم در رشته ماراتن ایده‌پردازی کنم.» این جوان ۴۰ ساله که ملقب به پدر کانگوجامپ ایران است به‌عنوان تنها مربی مرد بین‌المللی در ایران و نخستین دونده کانگوران ایران و جهان در بخش ماراتن محسوب می‌شود، ۱۳ دی سال ۱۳۹۹ رکورد نیمه ماراتن ۲۱ کیلومتر ایران و جهان را به مسافت ۲۱ کیلومتر یعنی ۴ دور کامل در مدت ۲ ساعت و ۲۴ دقیقه در بوستان ولایت به ثبت رسانده است. اشرفی با اشاره به اینکه کفش‌های کانگوجامپ ۵ کیلوگرم وزن دارند که دویدن در مسافت زیاد با آنها بسیار سخت است، می‌گوید: «در چنین شرایطی من ۱۰ کیلومتر مسافت را در ۵۶ دقیقه به ثبت رساندم که در نوع خودش یک رکورد است.»

امنیت برقرار است
هدف بعدی پدر کانگوجامپ ایران ثبت رکوردهای ماراتن ۴۲ کیلومتر در کیش و ۱۰۰ کیلومتر در جاده ابریشم است. ورزشکاری که برای رسیدن به این هدف در هفته چند روز به بوستان ولایت محله خانی‌آباد نو می‌آید، با اشاره به اینکه بعد از شیوع کرونا بوستان ولایت به اصلی‌ترین پاتوقش تبدیل شده و برای تمرین در هفته چند بار به اینجا می‌آید، می‌گوید: «باتوجه به شرایط کرونایی و خطر تمرین در فضاهای سرپوشیده، یک سال است که بیشتر در بوستان‌هایی مثل بوستان ولایت، پایداری و بوستان زعفرانیه تمرین می‌کنم. از زمانی که تصمیم گرفتم رکورد بزنم مکان‌های زیادی را امتحان کردم، اما برای انجام تمرین ماراتن بوستان ولایت که از کفی، وسعت بسیار خوب و امنیت بالایی برخوردار است بهترین گزینه بود. در اینجا کانکس‌های متعدد نگهبانی و گشت‌های خودرویی فعالند که امنیت شهروندان را در ساعات مختلف روز فراهم می‌کنند، از سوی دیگر بیشتر افراد حاضر در اینجا قشر ورزشکار هستند که انگیزه‌ام را برای رسیدن به هدف ارتقا می‌دهند.»

تعصب به محله‌های جنوب شهر
 برخی عابران حین رد شدن از کنار اشرفی به او احترام می‌گذارند و خدا قوت می‌گویند. برخی دیگر نیز از او می‌خواهند تا توضیحاتی درباره این ورزش به آنها بدهد. این ورزشکار که در حال حاضر حدود ۳۵ شاگرد از نقاط مختلف شهر دارد، با اشاره به کفش کانگوجامپ به‌عنوان تنها وسیله مورد نیاز برای یادگیری این رشته می‌گوید: «متأسفانه قیمت این کفش خیلی بالاست و حتماً باید از خاستگاهش که اسپانیا و سوئیس است سفارش داده شود با این حال من ۱۲ جفت کفش دارم که حین آموزش در اختیار هنرجویانی که امکان تهیه آن را ندارند قرار می‌دهم تا بتوانند این ورزش را یاد بگیرند و از آن لذت ببرند.» این ورزشکار ساکن محله منیریه تعصب خاصی به محله‌های جنوبی شهر دارد و به همین دلیل برای ثبت رکورد خود بوستان ولایت را انتخاب کرده است. می‌گوید: «در محله خانی‌آباد قدیم به دنیا آمده‌ام. مدتی پس از آن هم در میدان وطن محله نازی‌آباد سکونت داشتیم و اکنون هم در منیریه زندگی می‌کنم و با افتخار خودم را بچه جنوب شهر می‌دانم. با ارادتی که به مناطق جنوبی شهر و بچه‌محل‌هایی که طی تمرین چند ماهه در بوستان ولایت با آنها رفیق شده‌ام، دارم رکورد ملی‌ام را هم در بوستان ولایت منطقه ۱۹ ثبت کردم، این درحالی است که می‌توانستم برای این کار به برج میلاد، باشگاه انقلاب و... بروم.»

تمایل به آموزش کانگوجامپ در منطقه ۱۹
 او در ادامه از علاقه نوجوانان و جوانان این منطقه برای یادگیری این ورزش یاد می‌کند و می‌گوید: «اگر یک ساعت بخواهم در اینجا تمرین کنم به همان میزان زمان صرف گفت‌وگو با شهروندان و پاسخگویی به خواسته‌های‌شان می‌کنم. بیشتر نوجوانان و جوانان حاضر در پارک پیگیر این قضیه هستند و حتی روزی که برای ثبت رکورد در اینجا حضور داشتم، چند نفر از این عزیزان در حال دویدن کنارم بودند و من را با کفش‌های معمولی همراهی می‌کردند.» وقتی نظرش را درباره آموزش این رشته به علاقه‌مندان منطقه ۱۹ در بوستان ولایت می‌پرسیم، می‌گوید: «در صورت حمایت اداره ورزش منطقه با کمال میل این کار را انجام می‌دهم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :