• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 30 دی 1399
کد مطلب : 122199
+
-

بازگشت دشمن شماره یک پوتین به مسکو

در پی بازگشت الکسی ناوالنی به روسیه و بازداشت‌اش، غرب خواستار آزادی او شد

گزارش
بازگشت دشمن شماره یک پوتین به مسکو

 بازداشت الکسی ناوالنی منتقد سرشناس دولت روسیه با واکنش‌های گسترده در سطح دنیا مواجه شده و اتحادیه اروپا، آمریکا و برخی کشورهای همسایه روسیه خواستار آزادی او شده‌اند. به گزارش بی‌بی ‌سی، ناوالنی 44ساله بلافاصله بعد از اینکه پروازش در مسکو به زمین نشست بازداشت شد.
او 5‌ماه بعد از آنکه به‌خاطر مسموم شدن تا آستانه مرگ پیش رفت به کشورش برگشته بود. او برای مداوا به آلمان رفته بود. دولت روسیه، هرگونه دخالت در مسمومیت او را قویا رد کرده است.
وزارت خارجه روسیه محکومیت جهانی بازداشت او را رد کرده و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که سیاستمداران غربی برای منحرف کردن توجه‌ها از مشکلات داخلی خود به این مسئله می‌پردازند.
سازمان زندان‌های روسیه اعلام کرده که این منتقد دولت روسیه شروط محکومیت مشروط خود را زیر پا گذاشته و تا زمانی که دادگاه درباره او تصمیم بگیرد در زندان نگهداری خواهد شد. ناوالنی به اتهام ارتشاء به زندان مشروط محکوم شده است. او به هوادارانش گفته که این حکم سیاسی و این اتهام علیه او ساخته شده است.
او بلافاصله بعد از بازداشت در فرودگاه، در جلسه استماع دادگاه در پاسگاه پلیس فرودگاه شرکت کرده است. سخنگوی او گفته که این جلسه استماع، «بی‌قانونی در بالاترین حد» آن بوده است.
بازداشت او، با واکنش‌های تندی مواجه شده و اتحادیه اروپا و آمریکا بلافاصله بعد از این اتفاق خواستار آزادی او شدند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته که مقامات روسیه تلاش می‌کنند تا منتقدان خود را ساکت کنند. او خواستار «آزادی فوری و بدون قید و شرط» ناوالنی شده است.
مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هم موضع مشابهی گرفته و گفته است: «حمله روسیه به آقای ناوالنی نه فقط نقض حقوق بشر که توهین به آن دسته از مردم روسیه است که می‌خواهند صدایشان شنیده شود.»
اتحادیه اروپا هم واکنش تندی نسبت به بازداشت ناوالنی از خود نشان داده و ایتالیا و فرانسه و همینطور اورسولا فون در لین رئیس کمیسیون اروپا خواستار آزادی او شده‌اند.
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان بازداشت او را غیرقابل درک خوانده و دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس، اقدام دولت روسیه را مخوف توصیف کرده و خواستار آزادی فوری ناوالنی شده است. راب گفته است: «دولت روسیه به جای اینکه او را بازداشت کند، این مسئله را توضیح دهد که چطور یک سلاح شیمیایی در خاک این کشور مورد استفاده قرار گرفته است.»
به گزارش الجزیره، لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی هم این بازداشت را محکوم کرده‌اند. لیتوانی همچنین از اتحادیه اروپا خواسته است سریعا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع کند.

پرواز مستقیم به زندان
ناوالنی سال گذشته در یک پرواز داخلی به سیبری مسموم شد و برای مداوا به آلمان رفت. بعد از بهبودی، گفته بود که می‌خواهد به روسیه برگردد و یکشنبه به وعده‌اش عمل کرد و با وجود هشدارها درباره بازداشت اش، از برلین به مسکو آمد.
خبرنگاران  زیادی در پرواز او بودند. کمی قبل از فرود هواپیما، خلبان اعلام کرد؛ هواپیما به‌دلیل مسائل فنی به جای فرودگاه ونوکوو، جایی که هزاران هوادار ناوالنی منتظر او بودند، در فرودگاه شرمتیه‌وو فرود می‌آید. ناوالنی بعد از فرود هواپیما به پاسگاه فرودگاه منتقل شد و شب را همانجا سپری کرد.
دادستانی روسیه اعلام کرده است در پرونده‌ای جداگانه، به اتهام‌های مالی او از جمله انتقال پول به حساب‌های خیریه رسیدگی می‌کند.
لیزل شوالوا، خبرنگار بخش روسیه بی‌بی‌سی که در این پرواز حاضر بوده گفته که احساس عمومی در این پرواز این بود که طبق برنامه پیش نخواهد رفت و وقتی خلبان اعلام کرد فرودگاه مقصد تغییر می‌کند، ناوالنی با صدای بلند از همه آنهایی که در پرواز بودند معذرت‌خواهی کرد. او هنگام حرکت از هواپیما به ترمینال در اتوبوس به خبرنگاران گفت که نمی‌ترسد و از اینکه به خانه برگشته خوشحال است. او وقتی که همراه با همسرش به افسر کنترل پاسپورت نزدیک می‌شد، با خنده به او گفته بود: «احتمالا مدت زیادی منتظر من بوده‌اید.»
چند لحظه بعد، از او خواسته شد که همراه پلیس برود، در غیر این صورت ممکن است به زور برده شود. او درخواست کرده بود که وکیلش، اولگا میخایلووا که در این پرواز همراهش بوده به دیدنش برود، اما درخواست او بی‌پاسخ ماند.
بعد از انتقال پرواز ناوالنی به یک فرودگاه دیگر، هواداران او که بیرون از فرودگاه ونوکوو منتظر او بودند به‌شدت خشمگین و با پلیس درگیر شدند.
دولت روسیه به‌شدت تلاش می‌کند تا اینطور وانمود کند که ناوالنی هواداران کمی دارد، اما صحنه‌های پرآشوب بیرون فرودگاه برخلاف ادعای آنها بود.
ناوالنی، دردسری  واقعی و بزرگ برای دولت و برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است. بازداشت ناوالنی، ریسک تبدیل او به شخصیتی مانند نلسون ماندلا و موج جدیدی از تحریم‌های غرب را می‌تواند به همراه داشته باشد.
انفعال در مقابل او هم می‌تواند در سال انتخابات، میدان دادن به یک دشمن جدی باشد.

 دردسری به نام الکسی
الکسی ناوالنی این روزها شناخته‌شده‌ترین چهره مخالف دولت روسیه و ولادیمیر پوتین است. ناوالنی رهبری حزب «روسیه فردا» را به‌عهده دارد که مبارزه با فساد دولتی را هدف اصلی فعالیت‌اش اعلام کرده است.
 ناوالنی طی 9سال گذشته دائما بین خانه و زندان در رفت‌‌و‌‌آمد بوده است. فقط در سال 2018یعنی زمانی که به‌شدت در پی بسیج مردم برای تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری بود، دست‌کم 10بار و هر بار به‌مدت 20تا 30روز بازداشت شد.
الکسی ناوالنی، تحصیلکرده رشته حقوق است. او نخستین بار حدود 6سال قبل در انتخابات شهرداری مسکو شرکت کرد و هدفش شکست نامزد مورد نظر پوتین بود. ناوالنی اما با کسب 27درصد آرا، انتخابات را به سرگئی سوبیانین باخت. او معتقد بود که کمیسیون انتخابات با تقلب سوبیانین را به‌عنوان شهردار معرفی کرده است.
در سال 2018او در برابر شخص پوتین قد علم کرد و مدعی کرسی ریاست‌جمهوری شد. صلاحیت او برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اما تأیید نشد. دلیلش پرونده قضایی‌ای بود که از چند ‌ماه قبل برای او گشوده شد.
پوتین انتخابات سال 2018را هم برنده شد و برای چهارمین بار کرسی ریاست‌جمهوری را به چنگ آورد، اما حضور این حقوقدان جسور در فضای سیاسی روسیه، برای او به یک دردسر جدی تبدیل شد.
ناوالنی فعالیت سیاسی‌اش را با وبلاگ‌نویسی و اعتراض به فساد در دولت آغاز کرد، اما رفته رفته به شبکه‌های اجتماعی روی آورد. شاید حضور پرقدرت او در شبکه‌های اجتماعی باعث شده بود تا طی همه این سال‌ها دولت روسیه نتواند به سمت حذف او قدم بردارد. ناوالنی حزب حاکم «روسیه متحد» به رهبری ولادیمیر پوتین را «حزب کلاهبردارها» می‌‌خواند؛ عبارتی که اکنون در فضای سیاسی روسیه و به وفور استفاده می‌شود و دیگر مترادف این حزب شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید