• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 30 دی 1399
کد مطلب : 122149
+
-

تلاش واتساپ برای بقا

پیام‌رسان واتساپ می‌کوشد تا از سیاست‌های جدید خود دفاع کند

تلاش واتساپ برای بقا

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

رقبای واتساپ هفته گذشته پس از آن که این برنامه پیام‌رسان اعلام کرد که برخی از داده‌های شخصی کاربران را با شرکت مادر خود یعنی فیسبوک به اشتراک می‌گذارند، با افزایش چشمگیری در جذب کاربر روبه‌رو شدند. به گزارش بیزینس اینسایدر، واتساپ در تاریخ ششم ژانویه (17دی) به کاربران اعلام کرد که باید اجازه دهند، فیسبوک و شرکت‌های تابعه آن قبل از هشتم فوریه (20بهمن) داده‌های موجود آنها در واتساپ، ازجمله شماره تلفن و مکان‌ها را جمع‌آوری کنند یا دسترسی به برنامه برای این کار را بدهند. واتساپ از همان زمان روشن کرده است که این مسئله فقط در خارج از اتحادیه اروپا و انگلیس روی کاربران تأثیر می‌گذارد و اعلام کرد که این تغییر به هیچ‌وجه بر حریم خصوصی پیام‌های شما با دوستان یا خانواده‌تان تأثیر نمی‌گذارد. با این حال بسیاری شک دارند که چنین چیزی حقیقت داشته باشد و به‌همین دلیل نوعی کوچ همه‌جانبه و سراسری از واتساپ به دیگر پیام‌رسان‌های فعال در دنیا شکل گرفته است. واتساپ به همین‌خاطر 3‌ماه اجرای برنامه خود را به تعویق انداخت اما این مسئله هم مانع از کاهش کاربران آن نشد. میزان دانلود روزانه واتساپ، اکنون با افت شدید تقریبا به یک میلیون رسیده که نصف سیگنال و تلگرام است.
میزان دانلود روزانه تلگرام و سیگنال به ۲ میلیون افزایش پیدا کرده که رقم قابل توجهی به‌حساب می‌آید. در روزهای اخیر واتساپ حتی شروع به انتشار آگهی در روزنامه‌ها درباره حفظ حریم شخصی کرد.

رشد عجیب سیگنال
پس از این اعلام، داده‌های شرکت تحلیلی Sensor Tower نشان می‌دهد پیام‌رسان «سیگنال»، یک سرویس پیام رمزگذاری‌شده که رقیبی برای واتساپ محسوب می‌شود، شاهد افزایش چشمگیر تعداد کاربران بوده است. نماینده Sensor Tower می‌گوید: «از ششم تا دهم ژانویه، سیگنال تقریبا 7میلیون و 500هزار نصب جهانی در اپ استور و گوگل‌پلی داشته است.» پیام‌رسان تلگرام حتی تعداد بیشتری از کاربران را به سمت سرویس‌های خود کشانده است. بین ششم و دهم ژانویه، 9میلیون کاربر جدید به این پیام‌رسان اضافه شده‌اند که این عدد، 91درصد رشد نسبت به هفته پیش را نشان می‌دهد، به‌گونه‌ای که این پیام‌رسان، هم‌اکنون در فروشگاه‌های گوگل‌پلی و اپ‌استور رتبه دوم نصب را به‌خود اختصاص داده است. برای هر دوی این برنامه‌ها، بزرگ‌ترین بازار رشد، هندوستان بود. سیگنال بیش از 2میلیون و 300 هزار نصب در هند داشته و نصب تلگرام هم در این کشور یک میلیون و 500هزار بار بوده است. برای سیگنال، ایالات متحده با بیش از یک میلیون، رتبه دوم بیشترین نصب را داشته است.

واکنش واتساپ
از سوی دیگر واتساپ که اوضاع را حسابی دگرگون دیده است، با انتشار یک بیانیه توضیحات مهمی را درخصوص تصمیم خود ارائه کرد. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، واتساپ می‌گوید: «ما از بسیاری از افراد شنیده‌ایم که در مورد به روزرسانی اخیر سردرگم شده‌اند. اطلاعات غلط زیادی باعث نگرانی شده است و ما می‌خواهیم به همه کمک کنیم، اصول و حقایق ما را درک کنند.» این به‌روزرسانی‌ها به‌طور خاص به ویژگی‌هایی مربوط می‌شود که به کاربران امکان می‌دهد از طریق واتساپ پیام و تعامل داشته باشند. سال گذشته، فیسبوک اعلام کرد، مشاغل مورد استفاده از واتساپ می‌توانند با استفاده از زیرساخت میزبانی امنِ فیسبوک، گفت‌وگوهای خود را با مشتریان ذخیره و مدیریت کنند. واتساپ در تاریخ پانزدهم ژانویه (26دی) با انتشار متنی در صفحه خود در توییتر به برخی شبهات به‌وجود آمده پاسخ داد: «از همه کسانی که تماس گرفته‌اند متشکریم. ما هنوز در تلاش هستیم تا با برقراری ارتباط مستقیم با هرگونه سردرگمی مقابله کنیم. واتساپ حساب هیچ‌یک از کاربران را در روز هشتم فوریه معلق یا حذف نخواهد کرد و ما تا بعد از‌ماه مه برنامه‌های کاری خود را بازخواهیم گرداند.» واتساپ اما همچنان می‌کوشد تا خود را از زیر فشار افکارعمومی خارج کرده و کاربران را راضی به ادامه کار با این پیام‌رسان کند. آنها دیروز هم دست به قلم بودند و در وب‌سایت خود بار دیگر توضیحاتی را ارائه کردند: «ما می‌خواهیم روشن کنیم که به‌روزرسانی سیاست‌های‌مان به هیچ‌وجه بر حریم خصوصی پیام‌های شما با دوستان یا خانواده‌های‌تان تأثیر نمی‌گذارد. در عوض، این به‌روزرسانی شامل تغییراتی در رابطه با پیام‌رسانی مشاغل در واتساپ می‌شود که آن نیز اختیاری است و شفافیت بیشتری در مورد این موضوع که ما چگونه داده‌ها را جمع‌آوری و استفاده می‌کنیم، وجود دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید