افتتاح نیمهتمام
فرودگاه بینالمللی امامره در روز افتتاح با حضور نیروهای نظامی تعطیل شد
محمد سرابی
روز 26اردیبهشت 1383فاز نخست از فرودگاه امام خمینی (ره) با حضور وزیر راهوترابری و مقامات داخلی و خارجی افتتاح شد اما مراسم افتتاح فرودگاه بینالمللی پایتخت با حضور نیروهای نظامی برهم خورد. نخستین هواپیما به زحمت و با تأخیر توانست فرود بیاید و هواپیمای دوم نیز تحتنظر هواپیماهای جنگنده به فرودگاه اصفهان هدایت شد. خودروهای نظامی روی باند فرودگاه آمده و مانع فرود هواپیما شدند. طرح ساخت فرودگاه بزرگ بینالمللی در جنوب تهران به سالهای 40باز میگشت که بخشی از آن آغاز شده بود اما با وقوع انقلاب متوقف شد. در سالهای 70پروژه از سرگرفته شد و تا سال83 بخشی از آن آماده بهرهبرداری شد. بعد از اتفاقات روز افتتاح، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در گفتوگو با خبرنگاران اعلام کرد عقد قرارداد با شرکتهای اماراتی و ترکیهای معضلاتی در مسائل امنیتی فرودگاه ایجاد میکرد. در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح هم شرایط امنیتی بهعنوان دلیل تعطیلی فرودگاه اعلام شده بود. شرکت ترکیهای «تاو» که بهعنوان مسئول بخشهای کترینگ و هندلینگ فرودگاه انتخاب شده بود، بعد از حوادث روز افتتاح از پروژه اخراج شد. وزیر راه «احمد خرم» بعدا از مشکلاتی که برای ساخت و بهرهبرداری از فرودگاه وجود داشت سخن گفت و تأکید کرد که شرکت تاو از بین چندین شرکت خارجی انتخاب شده و تا 10ماه قبل هیچ فرد و دستگاهی درباره جلوگیری از خدمات آنها اظهارنظری نکردهبود. خرم اصرار داشت که مسائل پنهانی دیگری در میان است. دیگر مسئولان دولت نیز اعلام کردند که موضوع امنیتی در میان نیست و مسئله به واگذاری قراردادها برمیگردد که جنبه مالی دارد. فرودگاه امام(ره) 10اردیبهشت سال بعد با پروازهای امارات و دیگر کشورها شروع بهکار کرد و فرودگاه مهرآباد به پروازهای داخلی اختصاص یافت.
انبوهسازی مسکن
در سال83 وزیر مسکن و شهرسازی گفت که تا سال 1400نیاز به افزایش محدودههای شهری نداریم و باید با بیشتر کردن ارتفاع، نیاز به مسکن را تامین کنیم چنانکه با اضافه کردن یک طبقه به خانههای موجود مشکل مسکن حل میشود. با وجود تمام پروژههای مسکن دولتی همچنان سازندگان خصوصی این بازار را در دست داشتند. در سال76 کمتر از یکدرصد خانههای شهری توسط انبوهسازان ساخته شده بود و در سال82 این رقم تنها دوبرابر شده بود. حاشیهنشینی و ساختوساز غیرمجاز همچنان در مراکز استانها رشد میکرد. در 26اردیبهشت83 شهردار مشهد اعلام کرد که در این شهر پلیس ساختمان تاسیس میشود تا شهرداری بتواند هم بر ساختوساز غیرمجاز و هم بر استحکام و رعایت اصول فنی نظارت کند. بهگفته او فقیرترین اقشار جامعه از روستاها به حاشیه شهر مشهد مهاجرت کردهاند. در این سال شورای شهر مشهد هم ساخت 50هکتار فضای سبز جدید را تصویب کرد تا مانع ساختوساز در حاشیه بلوارها شود.
رونمایی از خیابان سیمون بولیوار
8آذر این سال «هوگو چاوز» رئیسجمهور ونزوئلا که به ایران آمدهبود به پارک گفتوگو رفت و با حضور شهردار تهران، محمود احمدینژاد از تندیس «سیمون بولیوار» رونمایی شد. خیابان سیمون بولیوار در انتهای غربی بزرگراه اشرفیاصفهانی نیز با حضور او نامگذاری شد. ساخت بزرگراههای جدید در تهران ادامه داشت و بنا بود ادامه بزرگراه همت تا شهرداری منطقه22 کشیده شود. پروژه بزرگراه امام علی هم با خرید املاک در مناطق 8، 13، 14و 16ادامه داشت. بزرگراههای صیاد شیرازی، یادگار امام و نواب و تونلهای بزرگراه رسالت هم در حال توسعه بودند. در این سال 64تقاطع غیرهمسطح در بزرگراهها و معابر تهران در حال ساخت بود. در 17تیر83 لایحه «زوج و فرد کردن خودروها» در شورای شهر تهران به تصویب رسید تا در محدوده 150کیلومترمربعی که همان محدوده آلودگی هواست اجراشود. پیشبینی میشد با این کار 11درصد از سفرهای درونشهری و 30درصد از مصرف سوخت کاسته شود اما برای موفقیت آن باید 1250دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی شهر اضافه میشد. در تابستان 1398این طرح لغو و با طرحهای دیگر محدودیت رفتوآمد جایگزین شد.